Арганізацыя пазакласнага чытання на ўроках беларускай літаратуры ў 5-8 класах устаноў агульнай сярэдняй адукацыі
БГУ (Белорусский государственный университет)
Диплом
на тему: «Арганізацыя пазакласнага чытання на ўроках беларускай літаратуры ў 5-8 класах устаноў агульнай сярэдняй адукацыі»
по дисциплине: «Методика преподавания белорусского языка и литературы»
2021
251.00 BYN
Арганізацыя пазакласнага чытання на ўроках беларускай літаратуры ў 5-8 класах устаноў агульнай сярэдняй адукацыі
Тип работы: Диплом
Дисциплина: Методика преподавания белорусского языка и литературы
Работа защищена на оценку "7" с одной доработкой.
Уникальность свыше 60%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 54.
Поделиться
УВОДЗІНЫ
ГЛАВА 1. ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСПЕКТЫ АРГАНІЗАЦЫІ ПАЗАКЛАСНАГА ЧЫТАННЯ
1.1 Метадычныя патрабаванні да правядзення ўрокаў пазакласнага чытання
1.2 Псіхолага–педагагічныя перадумовы ўспрымання мастацкіх твораў вучнямі 5–8 класаў
ГЛАВА 2. ЭМПІРЫЧНАЕ ДАСЛЕДАВАННЕ ВЫЯЎЛЕННЯ ЎЗРОЎНЮ ПАЗАКЛАСНАГА ЧЫТАННЯ Ў 5–8 КЛАСАХ
2.1 Вучэбна–метадычны комплекс па беларускай літаратуры ў 5–8 класах
2.2 Правядзенне і аналіз канстатуючага зрэзу па выяўленню ўзроўню пазакласнага чытання ў 5–8 класах
2.3 Распрацоўка ўрока пазакласнага чытання ў 5-8 класах
ЗАКЛЮЧЭННЕ
СПІС ВЫКАРЫСТАНЫХ КРЫНІЦ
УВОДЗІНЫ
Актуальнасць. Пазакласнае чытанне – адзін з важных напрамкаў у рабоце настаўніка–славесніка. У методыцы выкладання літаратуры трывала зацвердзілася палажэнне аб тым, што ўрокі літаратуры, звязаныя з пазаклясавых чытаннем, больш актыўна садзейнічаюць развіццю чытацкай самастойнасці вучняў, фарміраванню іх чытацкіх інтарэсаў, стымулююць пазакласнае чытанне, якое, у сваю чаргу, з'яўляецца апорай школьнага курса.
Вопыт перадавых педагогаў мінулага і творчых сучасных настаўнікаў–славеснікаў паказвае, што выхад у шырокае пазакласнае чытанне, пастаянная апора на індывідуальны чытацкі вопыт навучэнцаў, улік іх чытацкіх інтарэсаў – гэта той рэзерв літаратурнай адукацыі, выкарыстанне якога можа даць станоўчы эфект.
Прыкметнае ажыўленне урокаў пазакласнага чытання назіралася ў канцы 80–х гг., калі ў сярэдніх класах былі ўведзеныя дадатковыя гадзіны на абмеркаванне кніг, самастойна прачытаных вучнямі. З'явілася магчымасць праводзіць цэлыя цыклы урокаў пазакласнага чытання. Шырэй сталі выкарыстоўвацца на ўроках прыёмы пазакласнай работы (гульні, віктарыны, крыжаванкі, канцэрты, спектаклі, конкурсы і г.д.). У апошнія гады выйшлі ў шматлікія хрэстаматыі, спецыяльна прызначаныя для пазакласнага чытання, шмат у чым палегчылі працу настаўніка–славесніка.
Сёння назіраецца аслабленая цікавасць дзяцей да чытання ў цэлым. Нягледзячы на шматлікія выданні, усё ж такі, чытанне адводзіцца на другі план. Перавага аддаецца тэлебачанню, камп'ютэрным гульням, музыцы, інтэрнэту. Такім чынам, актуальнасць работы абумоўлена дадзенай праблемай.
Работа была напісана ў рамках выканання кафедральнай тэмы «Інавацыі ў выкладанні рыторыкі, мовы і літаратуры ў адукацыйных установах розных тыпвў».
Аб’ект даследавання: пазакласнае чытанне як педагагічна арганізаваны працэс падрыхтоўкі вучняў да самастойнага чытання.
Прадмет даследавання: арганізацыя пазакласнага чытання на ўроках беларускай літаратуры.
Мэта дыпломнай работы: прааналізаваць асаблівасці арганізацыіпазакласнага чытання на ўроках беларускай літаратуры ў 5–8 класах устаноў агульнай сярэдняй адукацыі. Для вырашэння дадзенай мэты былі пастаўлены наступныя задачы:
1. Выявіць тэарэтычныя аспекты арганізацыі пазакласнага чытання.
2. Правесці эмпірычнае даследаванне ўзроўню пазакласнага чытання ў 5–8 класах.
Навізна даследавання: правядзенне эмпірычнага даследавання ўзроўню пазакласнага чытання ў 5–8 класах.
Метады: агульнанавуковыя (аналіз, сінтэз) і эмпірычныя (назіранне, эксперымент).
Структура работы абумоўлена вырашэннем пастаўленых задач і складаецца з уводзінаў (аргументавана актуальнасць, прыведзены аб’ект, прадмет, мэта, задачы, навізна і метады даследавання), двух глаў (выяўлены тэарэтычныя аспекты арганізацыі пазакласнага чытання, праведзена эмпірычнае даследаванне ўзроўню пазакласнага чытання ў 5–8 класах), заключэння (падведзены вынікі даследавання) і спіска выкарыстаных крыніц (52 пазіцыі).
ГЛАВА 1. ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСПЕКТЫ АРГАНІЗАЦЫІ ПАЗАКЛАСНАГА ЧЫТАННЯ
1.1 Метадычныя патрабаванні да правядзення ўрокаў пазакласнага чытання
Урокі пазакласнага чытання даўно ўвайшлі ў практыку выкладання літаратуры. Без іх цяпер цяжка ўявіць ўрокі літаратуры ў школе. Яркасць і нават святочнасць, якая праяўляецца ў выбары месца правядзення і афармлення, шырокае выкарыстанне формаў пазакласнай работы, свабодны выбар твораў для абмеркавання, магчымасць звароту да сучаснай літаратуры, новым выданням класікі – гэтыя асаблівасці ўрокаў пазакласнага чытання прыцягнулі да іх увагу настаўнікаў і вучняў.
Прыкметнае ажыўленне урокаў пазакласнага чытання назіралася ў канцы 80–х гг., калі ў сярэдніх класах былі ўведзеныя дадатковыя гадзіны на абмеркаванне кніг, самастойна прачытаных вучнямі. З'явілася магчымасць праводзіць цэлыя цыклы урокаў пазакласнага чытання. Шырэй сталі выкарыстоўвацца на ўроках прыёмы пазакласнай работы (гульні, віктарыны, крыжаванкі, канцэрты, спектаклі, конкурсы і г.д.). Якія выйшлі ў апошнія гады шматлікія хрэстаматыі, спецыяльна прызначаныя для пазакласнага чытання, шмат у чым палегчылі працу настаўніка–славесніка. У старэйшых класах на ўрокі прыйшла так званая «вернутая літаратура», навінкі сучаснай літаратуры, апошнія часопісныя публікацыі (пік цікавасці да іх прыйшоўся на канец 80–х і пачатак 90–х гг.). Выбар твораў стаў больш свабодным. Аднак асноўная супярэчнасць паміж чужым усякай рэгламентацыі індывідуальным чытаннем і абавязковасцю урока, складзенае ў феномене ўрока пазакласнага чытання, па–ранейшаму застаецца [11, с. 113].
Вылучаюцца наступныя асноўныя напрамкі кіраўніцтва чытаннем з сацыяльна–псіхалагічнага пункту гледжання:
1) выхаванне патрэбнасці ў чытанні;
2) пашырэнне ўтрымання чытання і накіраванасці чытацкіх інтарэсаў;
3) ўдасканаленне культуры чытання;
4) арганізацыя інфармацыйнага патоку, мэтавая арыентацыя пэўнага тыпу кнігі на пэўную катэгорыю чытачоў. На кожным этапе літаратурнай адукацыі рэалізуюцца ўсе гэтыя напрамкі, аднак кожны этап мае і свае спецыфічныя задачы [6, с. 31].
У малодшых класах на першым плане стаіць задача выхавання любові да кнігі, патрэбы ў чытанні, фарміраванне ўстойлівай цікавасці да літаратуры. В.А. Сухамлінскі ў сваёй кнізе «Сэрца аддаю дзецям» піша: «Я бачыў важную выхаваўчую задачу ў тым, каб кожны хлопчык, кожная дзяўчынка, канчаючы пачатковую школу, імкнуліся да адзіноты з кнігай – да роздуму і развагаў. Адзінота – гэта не адзінота. Гэта пачатак самавыхавання думак, пачуццяў, перакананняў, поглядаў. Яно магчыма толькі пры ўмове, калі кніга ўваходзіць у жыццё маленькага чалавека як духоўная патрэба» [50, с. 119].
У сярэдніх класах, калі інтэнсіўна пашыраецца кола чытання школьнікаў, калі ў іх чытанне ўліваецца велічэзны струмень «дарослай» літаратуры, калі складваецца дыферэнцыяцыя чытацкіх інтарэсаў, на першы план вылучаецца задача фарміравання рознабаковых чытацкіх інтарэсаў, а таксама ўдасканаленне чытацкага ўспрымання, развіцця мастацкага густу.
У старэйшых класах асабліва важнай становіцца задача развіцця асобаснага падыходу да літаратурнага твору, самастойнасці эстэтычных ацэнак. Інтарэсы старшакласнікаў, у тым ліку і чытацкія, ужо сфармаваліся. Недаацэнка гэтага факту пры планаванні ўрокаў пазакласнага чытання, выбары твораў для абмеркавання і форм правядзення ўрокаў можа прывесці ў выніку да адчужэння паміж вучнем і настаўнікам.
Звычайна настаўнікам–славеснікам плануюць правядзенне ўрокаў пазакласнага чытання паміж асобнымі тэмамі, звязваючы гэтыя ўрокі з вывучэннем праграмнага матэрыялу. Аднак такая абавязковая іх ўвязка з асноўным курсам не заўсёды неабходная. Досыць «незалежнымі» могуць быць «бібліятэчныя ўрокі», агляды навінак літаратуры, а таксама ўрокі пазакласнага чытання, прысвечаныя пісьменніку–юбіляру або цікавай часопіснай публікацыі [8, с. 44–45].
Найбольш паслядоўна рэалізуюцца ў школьнай практыцы праблемна–тэматычныя сувязі паміж урокамі па асноўным курсе і ўрокамі пазакласнага чытання. Часцей за ўсё настаўнікі пераносяць абмеркаванне праблем, узнятых у творах, якія вывучаюцца па праграме, і на ўрокі пазакласнага чытання. У старэйшых класах такім чынам звязваюцца класіка і сучасная літаратура, даследуюцца пераемнасць, традыцыі і наватарства ў вырашэнні рускімі пісьменнікамі «вечных пытанняў».
Значна радзей ўлічваюцца настаўнікамі гісторыка–літаратурныя сувязі, акрамя, мабыць, самай распаўсюджанай «сувязі па аўтару», калі для размовы на ўроку пазакласнага чытання адбіраюцца іншыя творы пісьменніка, які вывучаецца па праграме, ці кнігі, прысвечаныя яго жыццю і творчасці. Часам на ўроках пазакласнага чытання абмяркоўваюцца і творы іншых аўтараў, блізкія па часе напісання, якія маюць падобную творчы лёс, створаныя ў рэчышчы аднаго літаратурнага напрамкі. Зварот да твораў замежных пісьменнікаў збольшага папаўняе прабелы ў літаратурным адукацыі, дае магчымасць выхаду на праблемы ўзаемадзеяння літаратур, літаратурных сувязей і ўплываў.
ГЛАВА 2. ЭМПІРЫЧНАЕ ДАСЛЕДАВАННЕ ВЫЯЎЛЕННЯ ЎЗРОЎНЮ ПАЗАКЛАСНАГА ЧЫТАННЯ Ў 5–8 КЛАСАХ
2.1 Вучэбна–метадычны комплекс па беларускай літаратуры ў 5–8 класах
Вучэбныя праграмы па беларускай літаратуры для ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі распрацаваны ў адпаведнасці з канцэпцыяй вучэбнага прадмета «Беларуская літаратура». Галоўная мэта навучання прадмету – далучэнне вучняў да мастацтва слова ў кантэксце духоўнага і сацыяльна–гістарычнага жыцця народа і фарміраванне на гэтай аснове мастацкага мыслення, эстэтычных пачуццяў, чытацкай і маўленчай культуры, выхаванне чалавека з глыбокім гуманістычным і дэмакратычным светапоглядам, з развітым пачуццём нацыянальнай і асабістай самапавагі, патрыёта, адданага агульначалавечым ідэалам, асобы з выразна выяўленымі творчымі схільнасцямі, здольнай успрыманне прыгожага выкарыстаць для выпрацоўкі стымулу маральнага, інтэлектуальнага і духоўнага развіцця.
Навучанне беларускай літаратуры ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі абумоўлена практычнай накіраванасцю і зарыентавана на рэалізацыю кампетэнтнаснага, сістэмнага, аксіялагічны, камунікатыўна–дзейнаснага, культуралагічнага і культуратворчага падыходаў пры выкладанні ўсіх раздзелаў і тэм курса беларускай літаратуры.
Ва ўмовах рэалізацыі кампетэнтнаснага падыходу ў сучаснай адукацыі вынікам дасягнення мэт і задач літаратурнай адукацыі становяцца прадметныя кампетэнцыі: літаратурная, каштоўнасна–светапоглядная, маўленчая, камунікатыўная, культуралагічная і культуратворчая. Рэалізацыя такога падыходу прадугледжвае ўзмацненне дзейнасна–практычнага кампанента літаратурнай адукацыі.
Сістэмны падыход забяспечвае засваенне вучнямі ведаў пра літаратуру як сістэму, сфарміраваных у выглядзе паняццяў і рэалізаваных у разнастайных спосабах дзейнасці, што з’яўляецца асновай фарміравання літаратурнай кампетэнцыі.
Такі падыход накіроўвае на тое, каб вучні:
1) на ўроках беларускай літаратуры сістэматычна і паслядоўна авалодвалі гісторыка– і тэарэтыка–літаратурнымі ведамі [веды па тэорыі літаратуры – мастацкі твор, яго структура, сістэма вобразаў, аўтарская пазіцыя і інш.; тыпы літаратурнай творчасці (паэзія, проза); літаратурныя роды і жанры; асноўныя мастацкія кірункі і плыні і інш.]; [веды гісторыка–літаратурныя – звесткі пра шляхі і галоўныя этапы развіцця беларускай літаратуры ва ўзаемасувязі з сусветнай, найбольш важныя звесткі пра жыццёвы і творчы шлях пісьменнікаў, пра гісторыю напісання твораў і інш.];
2) ажыццяўлялі чытацкую дзейнасць – чытанне мастацкіх твораў, валоданне тэхнікай і культурай чытання, неабходнай для ўспрымання, аналізу і інтэрпрэтацыі мастацкага твора; логіка–паняційная, аналітыка–сінтэтычная і ацэначная дзейнасць, накіраваная на індывідуальна–асобаснае прачытанне, успрыманне і засваенне мастацкага твора, яго родава–жанравых, кампазіцыйных асаблівасцей, маральна–эстэтычных вартасцей, грамадскага значэння, сувязі з эпохай.
Аксіялагічны падыход прадугледжвае фарміраванне ў вучняў сродкамі беларускай літаратуры сістэмы духоўна–маральных каштоўнасных арыентацый, нацыянальна–культурнай самаідэнтыфікацыі, гуманістычнага погляду на свет, выхаванне павагі да агульначалавечых культурных каштоўнасцей і садзейнічае фарміраванню ў вучняў каштоўнасна–светапогляднай кампетэнцыі.
Камунікатыўна–дзейнасны падыход вызначае такую накіраванасць зместу навучання, пры якой засваенне яго адбываецца шляхам фарміравання ўсіх структурных кампанентаў маўленча–камунікатыўнай дзейнасці, і вучань разглядаецца як суб’ект дзейнасці і зносін, што з’яўляецца асновай фарміравання маўленчай і камунікатыўнай кампетэнцый.
Выхаванне маўленчай культуры, фарміраванне камунікатыўных уменняў і навыкаў, што забяспечваюць эфектыўнасць зносін у розных сферах чалавечай дзейнасці, – неабходная ўмова сацыялізацыі навучэнцаў. Развітае маўленне вучня – шлях да актыўнага самавыражэння і прызнання маўленчай асобы як у міжсуб’ектнай камунікацыі (у штодзённых стасунках з бацькамі, сябрамі, знаёмымі), так і ў дзелавой сферы (пры стварэнні вучэбных выказванняў на абсалютнай большасці ўрокаў па розных прадметах; у далейшай прафесійнай дзейнасці тых выпускнікоў устаноў агульнай сярэдняй адукацыі, якія стануць прадстаўнікамі шэрагу спецыяльнасцей з павышанай камунікатыўнай адказнасцю – сфера дзейнасці «чалавек – чалавек»).
У адносінах да літаратурнай адукацыі камунікатыўна–дзейнасны падыход звязаны з самавыяўленнем вучняў у розных відах маўленчай практыкі, авалоданнем імі жанрамі мастацкай літаратуры (казка, загадка, верш, байка, невялікая п’еса, пейзажныя і партрэтныя замалёўкі; пераклады мастацкіх тэкстаў); публіцыстычнымі жанрамі (нататка ў газету, інтэрв’ю, рэпартаж, водгук, рэцэнзія на прачытаны літаратурны твор, на твор жывапісу, музыкі, кінафільм або тэлеперадачу); літаратурна–крытычнымі жанрамі (праблемнае сачыненне, прадмова / пасляслоўе да прачытанай кнігі, анатацыя, эсэ, даклад, рэферат на літаратурную тэму); вучэбна–традыцыйнымі жанрамі (характарыстыкі – індывідуальныя, параўнальныя, групавыя – літаратурных герояў, сачыненні на літаратурную тэму, сачыненні на аснове асабістых назіранняў, уражанняў, разважанняў аб розных з’явах жыцця).
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Такім чынам, у ходзе даследавання былі вырашаны пастаўленыя задачы. У выніку былі сфармуляваны наступныя вывады:
1. Урокі пазакласнага чытання адыгрываюць асаблівую ролю ў літаратурнай адукацыі і развіцці навучэнцаў. Пазакласнае чытанне – адно з найважнейшых пытанняў выкладання літаратуры ў школе. Ад таго, якія кнігі чытае падрастаючы чалавек, залежыць яго настрой, кірунак думкі, фармуюцца тыя ці іншыя якасці характару. Безумоўна, любоў да кнігі, да прыгожага і разумнага слова прышчапляецца ў сям'і, перш за ўсё. У школе настаўнік любога прадмета прымае ўдзел у пашырэнні кола чытання школьніка, але асаблівая роля належыць настаўніку–славесніку. Яму адведзена роля кіраўніка ў вялікім свеце літаратуры. Прыцягнуць увагу школьніка да кнігі настаўніку дапамагаюць нетрадыцыйныя формы ўрока і пазакласныя заняткі. Урокі пазакласнага чытання маюць свае асаблівасці. Адной з умоў правядзення ўрока пазакласнага чытання з'яўляецца свабоднае выказванне вучня па самастойна прачытанага твору. Гэта развівае не толькі цікавасць да кнігі, але дапамагае выпрацаваць навыкі аналізу мастацкага твора. Так выконваецца задача па выхаванні свядомага чытача. Ад настаўніка ўрокі пазакласнага чытання патрабуюць метадычнага майстэрства: вызначыць актуальную тэму; падабраць творы; арганізаваць чытанне да патрэбнага тэрміну; падабраць шэраг пытанняў для абмеркавання так, каб атрымалася гутарка. Успрыманне твораў мастацкай літаратуры залежыць ад узросту дзяцей, іх вопыту, індывідуальнасці. Вывучэнне узроставых асаблівасцяў паказвае, што ў школьнікаў можна развіць эмацыянальнае эстэтычнае ўспрыманне літаратурыа фальклору, г.зн. уменне разумець і адчуваць не толькі змест, але і форму твора, праяўляць паэтычны слых, адклікацца на вобразную гаворку, выразнасць інтанацыі. Успрыманне – гэта асноўны пазнавальны працэс пачуццёвага адлюстравання рэчаіснасці, яе прадметаў і з'яў пры іх непасрэдным уздзеянні на органы пачуццяў. Успрыманне мастацкіх твораў на розных прыступках развіцця дзяцей носіць розны характар і мае свае асаблівасці.
2. У эксперыментальным даследаванні, прысвечаным выяўленню ўзроўню пазакласнага чытання, прымалі ўдзел 23 вучня 5–8 класаў дзяржаўнай установы адукацыі «Сярэдняя школа № 44 г. Мінска». Асноўная задача даследавання – выяўленне і вызначэнне ўзроўню зацікаўленасці дзяцей мастацкай літаратурай пры дапамозе такіх метадаў даследавання, як назіранне і анкетаванне.Вынікі дыягностыкі паказваюць на перавагу сярэдняга ўзроўню па паказчыках, вызначальным ўзроўні развіцця чытацкай цікавасці, а менавіта: развіццё вызначэння жанраў твораў, чытальніцкая самастойнасць і эмацыйна–каштоўнаснае стаўленне да кнігі. Выяўлена недастатковае развіццё цікавасці да працэсу чытання ў вучняў 5–8 класаў.
1. Арнхейм, Р. Искусство и визуальное восприятие / Р. Арнхейм. – М.: Прогресс, 1974. – 392 с.
2. Беларуская літаратура: вучэб. дапам. для 5-га кл. устаноў агул. сярэд. адукацыі з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Л. К. Цітова. — 2-е выд., перапрац. і дап. — Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2016. — Ч. 1. — 160 с.
3. Беларуская літаратура : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адукацыі з беларус. і рус. мовамі навучання / А. І. Бельскі, Л. К. Цітова. — 2-е выд., перапрац. і дап. — Мінск:Нац. ін-т адукацыі, 2016. — 312 с.
4. Беларуская літаратура: вучэб. дапам. для 7-га кл. устаноў агул. сярэд. адукацыі з беларус. і рус. мовамі навучання / М.А. Лазарук, Т.У Логінава, Г.А. Сухава. – Мінск: Нац. ін-т адукацыі, 2017. — 243 с.
5. Беларуская літаратура: вучэб. дапам. для 8-га кл. устаноў агул. сярэд. адукацыі з беларус. і рус. мовамі навучання / М.А. Лазарук, В.І. Русілка, І.М. Слесарава, І.У. Рэпенка. – Мінск: Нац. ін-т адукацыі, 2018. — 315 с.
6. Беларуская літаратура ў школьным выкладанні: вучэб.- метад. дапам. / А.В. Руцкая [і інш.]. – Гродна: УА «Гродзенскі ДАІПК і ПКР і СА», 2006. – 106 с.
7. Блок, В.М. Метод творческой работы С. Прокофьева: Исследование / В.М. Блок. – М.: Музыка, 1979. – 143 с.
8. Богданова, О.Ю. Методика преподавания литературы: учебник для студ. пед. вузов / О.Ю. Богданова. – М.: Академия, 1999. – 162 с.
9. Бородина, В.А. Учим… читать. Уроки динамического чтения / В.А. Бородина. – Л.: Лениздат, 1985. – 192 с.
10. Бушнина, Е. И. Из опыта внеклассной работы по литературному чтению: пособие для учителя / Е. И. Бушнина. – М. Просвещение, 2011. – 59 с.
11. Верціхоўская, М.І. Урокі літаратуры: пошук і творчасць: дапам. для настаўнікаў / М.І. Верціхоўская. – Мінск: Литература и Исскуство, 2008. – 224 с.
12. Вучэбная праграма па вучэбным прадмеце «Беларуская літаратура» для V класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай і рускай мовамі навучання і выхавання. – Мінск, 2017. – 13 с.
13. Вучэбная праграма па вучэбным прадмеце «Беларуская літаратура» для VI класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай і рускай мовамі навучання і выхавання. – Мінск, 2017. – 14 с.
14. Вучэбная праграма па вучэбным прадмеце «Беларуская літаратура» для VII класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай і рускай мовамі навучання і выхавання. – Мінск, 2017. – 10 с.
15. Вучэбная праграма па вучэбным прадмеце «Беларуская літаратура» для VIII класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай і рускай мовамі навучання і выхавання. – Мінск, 2018. – 11 с.
16. Выготский, Л.С. Психология / Л.С. Выготский. – Москва: ЭКСМО-ПРЕСС, 2000. – 1008 с.
17. Голубков, В.В. Методика преподавания литературы / В.В. Голубков. – М.: Учпедгиз, 1962. – 114 с.
18. Дылеўская, В.Ю. Псіхолага-педагагічнае абгрунтаване параўнальнага вывучэння літаратур у сярэдняй школе / Коммуникативная компетенция: Сб. Научных ст. / Под ред. Л.А. Муриной, Ф.М. Литвиненко. – Мн.:РИВШ БГУ, 2005. – №7. – 69 с. – С. 7-12.
19. Ефимова, Л. А. Развитие интереса и любви к книге / Л. А. Ефимова // Начальная школ. – 2006. – № 3. – С. 85.
20. Жуковіч, М.В. Сучасныя педагагічныя тэхналогіі на ўроках беларускай мовы і літаратуры: дапам. для настаўнікаў устаноў, якія забяспечваюць атрыманне агул, сярэд. адукацыі, з беларус. і рус. Мовамі навучання / М. В. Жуковіч. — Мінск: Аверсэв, 2007. – 157 с.
21. Збарский, И.С. Внеклассная работа по литературе / И. С. Збарский, В.П. Полухина. – М.: Просвещение, 1980. –152 с.
22. Кабуш, У.Т. Выхаванне ў сучаснай школе / У.Т. Кабуш. – Мінск: ГВЗАТ «Маладняк», 1995. – 187 с.
23. Калугина, И.Ю. Возрастная психология: полный жизненный цикл развития человека: учебное пособие для студентов высших учебных заведений / И.Ю. Калугина, В.Н. Колюцкий. – Москва, 2001. – 315 с.
24. Каляда, А.А. Мастацкае чытанне ў школе: 5-11-я класы / А.А. Каляда. – Мінск: БДПУ, 1992. – 189 с.
25. Койкова-Подшивалова, Н.Н. Внеклассное чтение как предмет нравственно-эстетического воспитания учащихся 5-8 классов: автореф. дис. канд. пед. наук: 13. 00. 01. / Н. Н. Койкова - Подшивалова; Ленингр. гос. пед. ин-т им. А. И. Герцена – Ленинград, 1966. – 42 с.
26. Кон, И.С. Пихология ранней юности: Кн. для учителя / И.С. Кон. – Москва, 1989. – 256 с.
27. Крупник, Е.П. Психологическое воздействие искусства / Е.П. Крупник. – М.: Издательство «Институт психологии РАН», 1999. – 240 с.
28. Лугоўскі, А.І. Методыка выкладання беларускай літаратуры: вучэб.-метад. дапам. / А.І. Лугоўскі. – Мінск : БДПУ, 2007. – 92 с.
29. Ляшук, В.Я. Методыка выкладання беларускай літаратуры / В.Я. Ляшук. – Мінск: БДУ, 2003. – 198 с.
30. Ляшук, В.Я. Урокі пазакласнага чытання: 4–7 класы / В.Я. Ляшук. – Мінск: Народная асвета, 1984. – 142 с.
31. Манн, Т. Очерк моей жизни. Гете и Толстой / Т. Манн. – М.: Государственное издательство художественной литературы, 1960. – 688 с.
32. Мароз, Т. Рэалізацыя унутрыпрадметных і міжпрадметных сувязей пры вывучэнні школьнага курса беларускай літаратуры / Т. Мароз // Веснік адукацыі. – 2005. – № 4. – С. 25–28.
33. Методыка выкладання беларускай літаратуры : вучэб. дапам. Для студэнтаў філал. спецыяльнасцей ВНУ / І.М. Гоўзіч, А.І. Лугоўскі, С.А. Сычова. – Мінск: БДПУ, 2012. – 169 с.
34. Методыка выкладання беларускай літаратуры: вучэбны дапаможнік / Л.В. Асташонак, Г.С. Гарадко, Г.М. Ішчанка. – Мінск: ТАА «АСАР», 2002. – 416 с.
35. Міхайлаў, М.Р. Практыкум па методыцы выкладання беларускай літаратуры / М.Р. Міхайлаў. – Мінск: Вышэйшая школа, 1987. – 142 с.
36. Молдавская H.Д. Литературное развитие школьников в процессе обучения / H. Д. Молдавская – M.: Просвещение, 1976. – 71 с.
37. Никифорова, О.И. Психология восприятия художественной литературы / О.И. Никифорова. – М.: Книга, 1972. – 152 с.
38. Пазакласная праца па беларускай мове і літаратуры: дапам. для настаўнікаў агульнаадукац. устаноў. – Мінск: Аверсэв, 2007. – 352 с.
39. Пасюта, А.В. Майстэрня настаўніка-філолага / А.В. Пасюта. – Гродна: Гродзен. абл. інстытут развіцця адукацыі, 2009. – 26 с.
40. Праскаловіч, В.У. Канцэпцыя вучэбнага прадмета «Беларуская літаратура» (V–XI класы): праект / В.У. Праскаловіч, І. Шаўлякова-Барзенка // Роднае слова. – 2016. – № 3. – C. 17–24.
41. Пуйман, С.А. Педагогика. Основные положения курса / С.А. Пуйман. – Минск: ТетраСистемс, 2001. – 256 с.
42. Раппапорт, С.Х. Искусство и музыка / С. Раппопорт. – М.: Музыка, 1968. – 160 с.
43. Руцкая, А. Пазакласная праца па беларускай літаратуры: дапам. для настаўнікаў / А. Руцкая. – Мінск: Маст. літ., 2000. – 165 с.
44. Руцкая, А.В. Методыка выкладання беларускай літаратуры / А.В. Руцкая, М.У. Грынько. – Мінск: Изд-во Гревцова, 2010. – 239 с.
45. Рыбкина, Е.А. Шаг навстречу книге, или как приобщить ребенка к чтению / Е.А. Рыбкина // Начальная школа. – 2009. – №2. – С. 14–17.
46. Рыбникова, М. А. Очерки по методике литературного чтения / М.А. Рыбникова. – М.: Учпедгиз, 1963. – 313 с.
47. Светловская, Н.Н. Обучение детей чтению: практическая методика / Н. Н. Светловская, Т. С. Пиче. – М.: Академия, 2001. – 288 с.
48. Светловская, Н.Н. Обучение чтению и законы формирования читателя / H. H. Светловская // Начальная школа. – 2011. –№ 3. – С. 13–15.
49. Столяренко, Л.Д. Психология: учебник дя вузов / Л.Д. Столяренко. – Санкт-Петербург: Лидер, 2006. – 592 с.
50. Сухомлинский, В.А. Сердце отдаю детям / В.А. Сухомлинский. – М.: Концептуал, 2016. – 320 с.
51. Тихомирова, И.И. Интерес к чтению: Как его пробудить? / И.И. Тихомирова // Школьная библиотека. – 2001. – №6. – С. 14–17.
52. Утлик, Э.П. Психология личности: учебное пособие для студентов вузов / Э.П, Утлик. – Москва: Академия, 2008. – 320 с.
53. Харламаў, І.Ф. Педагогіка: падручнік для педагагічных ВНУ / І.Ф. Халамаў. – Мінск: Універсітэцкае, 1996. – 511 с.
54. Цыбульская, С.І. Настольная кніга настаўніка беларускай мовы і літаратуры: метадычныя рэкамендацыі і нарматыўныя патрабаванні / С.І. Цыбульская.– Мінск: Сэр-Вит, 2009. – 288 с.
55. Шолпо, И. Как научить подростка читать? Практические советы учителю 5-7 класов / И. Шолпо. – М.: Ломоносовъ, 2009. – 624 с.
56. Эльконин, Д.Б. Как учить детей читать / Д. Б. Эльконин. – М. : Знание, 1976. – 64 с.
Работа защищена на оценку "7" с одной доработкой.
Уникальность свыше 60%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 54.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты