Зрабіць выснову, які з буквароў Клышкі або Свірыдзенка больш скіраваны на развіццё маўлення. І апісаць заданні з буквароў, якія накіраваны на развіццё маўлення 1 клас
Спіс выкарыстанай літаратуры
Зрабіць выснову, які з буквароў Клышкі або Свірыдзенка больш скіраваны на развіццё маўлення. І апісаць заданні з буквароў, якія накіраваны на развіццё маўлення 1 клас
«Буквар» А. Клышка. Дадзены буквар з'яўляецца падручнікам для навучэнцаў Рэспублікі Беларусь.
Методыку чытання, распрацаваную аўтарам падручніка, называюць методыкай чытання цэлымі словамі. А. Клышка сцвярджае, што нельга змешваць засваенне канфігурацыі літары з чытаннем складоў.
Першая аперацыя з'яўляецца вынікам памяці і засвойваецца праз запамінанне і паўтарэнне, а другая - грунтуецца на іншай псіхалагічнай аснове, таму вывучэнне літар варта аддзяліць ад працэсу чытання. Трэба звярнуць увагу яшчэ і на тое, што сёння ў школу прыходзяць дзеці з рознай падрыхтоўкай. У адным класе часта сядзяць некалькі класаў. Адны вучні чытаюць, іншыя-ведаюць толькі літары, трэція - не ведаюць і гэтага. І калі вывучаць спачатку гукі і літары, то такія «класы» хутчэй бы выраўноўваліся.
Буквар А. Клышко зыходзіць з таго, што важна, каб той ці іншай літары не проста папярэднічаў адпаведны гук, а каб уся сістэма зычных гукаў паўстала перад вучнем перш адпаведных літар. Справа ў тым, што адзін і той жа гук можа быць звязаны па адной прыкмеце з нейкім адным гукам, па іншаму-з іншым, а па трэцім - з трэцім. Напрыклад, гук з Можа змешвацца з з (па супрацьпастаўленьні глухі - звонкі) і з ш (як свісцячы - з шапялявым).
У Буквары падзеленыя ў часе наступныя працэсы: вывучэнне літар, чытанне прамога адкрытага склада( зліцця), чытанне слоў. Зроблена гэта для таго, каб разгрузіць ўрок, палегчыць засваенне новага матэрыялу: знаёмства з гукамі, іх распазнаванне, запамінанне літар, чытанне зліццяў, чытанне слоў, чытанне прапаноў, чытанне тэксту.
У Буквары вучню даецца адзіны артыкуляцыйны прыём вылучэння зычнага гуку, зыходзячы з вучэння В. Багародзіцкага аб зычных як ртосмыкателях і галосных як ртораскрывателях.
Вывучэнне літар пачынаецца не з галосных, а з зычных. Як паказваюць эксперыментальныя дадзеныя, менавіта на фоне засвоеных зычных гукаў і адпаведных літар лепш за ўсё ідзе ўсведамленне першакласнікамі галосных у складзе і прамога склада СД як непарыўнага адзінства зычнага і галоснага.
1. Клышка А. К. буквар: падручнік для 1-га класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання: для працы ў класе / А. К. Клышко. - 2-е выд., выпраўленае і дапоўненае. - Мінск: Нацыянальны інстытут адукацыі, 2017. - 152 с.
2. Nashol. com [Электронны рэсурс]. - Рэжым доступу: https://nashol.me/20211001136955/bukvar-1-klas-sviridzenka-v-i-cirinava-v-i-2021.html.