Эфектыўныя метады навучання пунктуацыі
БГУ (Белорусский государственный университет)
Курсовая работа (проект)
на тему: «Эфектыўныя метады навучання пунктуацыі»
по дисциплине: «Методика преподавания белорусского языка»
2021
45.00 BYN
Эфектыўныя метады навучання пунктуацыі
Тип работы: Курсовая работа (проект)
Дисциплина: Методика преподавания белорусского языка
Работа защищена на оценку "8" без доработок.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 29.
Поделиться
Уводзіны
Глава 1. Пунктуацыя як раздзел методыкі навучання
1.1 Спецыфічныя прынцыпы методыкі навучання пунктуацыі
1.2 Функцыі знакаў прыпынку ў беларускай мове
Глава 2. Эфектыўныя метады і прыёмы выкладання пунктуацыі
2.1 Паняцці «метад» і «прыём» выкладання
2.2 Віды пунтуацыйных практыкаванняў і іх выкарыстанне
Заключэнне
Спіс выкарыстанай літаратуры
Уводзіны
Сістэма пунктуацыі з’яўляецца адной з самых важных сістэм мовы. Пунктуацыя – гэта раздзел мовазнаўства, які вывучае знакі прыпынку і правілы іх карыстання на пісьме. Знакі прыпынку разам з літарамі служаць графічным сродкам перадачы на пісьме вуснага маўлення.
Валоданне пунктуацыйнай пісьменнасцю мае вялікае агульнакультурнае значэнне, з’яўляецца паказчыкам узроўню маўленчага развіцця чалавека, таму пошук эфектыўных спосабаў навучання пунктуацыі з’яўляецца важнай задачай. Школа зацікаўлена навучыць дзяцей свабоднаму карыстанню знакамі прыпынку ў сваіх пісьмовых выказваннях. Для гэтага настаўнік беларускай мовы павінен валодаць методыкай навучання пунктуацыйным уменням, а гэтаму вучыць методыка пунктуацыі – раздзел методыкі выкладання беларускай мовы, у якім апісваецца працэс фарміравання ў навучэнцаў пунктуацыйных уменняў і навыкаў.
Пунктуацыя ў школьным курсе беларускай мовы вывучаецца ў асноўным ва ўзаемасувязі з сінтаксісам і на яго аснове. Але паколькі пунктуацыя вывучаецца на розных этапах навучання ў агульнаадукацыйных установах, складае частку графікі, выконвае сваю адметную ролю, мае сваю гісторыю, то яна патрабуе і сваёй методыкі. Усё гэта разам абумовіла выдзяленне методыкі навучання пунктуацыі ў асобны раздзел.
Тэрмін пунктуацыя паходзіць ад лац. Punctum – укол (параўн. аднакаранёвы яму медыцынскі тэрмін пункцыя – пракол для таго, каб узяць пробу крыві), а слова punctum ужываецца для абазначэння кропкі ў сучаснай нямецкай мове – Punct, французскай – point.
Па прычыне глабальнай інфарматызацыі грамадства усё часцей уздымаецца пытанне наконт прымянення новых метадаў і прыемаў навучання ў школе. Зараз патрабуецца чалавек, які ўмее працаваць з вялікай колькасцю інфармацыі, можа добра і хутка арыентавацца ў інфармацыйнай прасторы, хутка перабудоўвацца і перавучвацца.
На цяперашнім этапе настаўніку варта выкарыстоўваць новыя метады і прыёмы, электронныя сродкі навучання, каб падрыхтаваць вучняў да сучаснага жыцця, каб яны не разгубіліся і выбіралі патрэбны накірунак ў жыцці.
З цягам часу, дзякуючы даследаванням і навуковым працам вялікіх вучоных XIX-XX стагоддзя, методыка пунктуацыі стала самастойнай галіной методыкі выкладання беларускай мовы ва ўстановах адукацыі.
ГЛАВА 1. ПУНКТУАЦЫЯ ЯК РАЗДЗЕЛ МЕТОДЫКІ НАВУЧАННЯ
1.1 Спецыфічныя прынцыпы методыкі навучання пунктуацыі
Пунктуацыя – гэта сістэма знакаў прыпынку, якія разам з графікай і арфаграфіяй з`яўляюцца асноўнымі сродкамі пісьмовай мовы. Галоўная фунцыя пунктуацыі – раздзяленне тэксту, якое спрыяе дакладнай перадачы сэнсу і правільнаму ўспрыманню напісанага тэксту.
Для вылучэння сэнсавых адрэзкаў у вуснай прамовы выкарыстоўваецца інтанацыя (рытмамелодыка), а ў пісьмовай – асаблівыя графічныя сродкі, званыя знакамі прыпынку, якія дзеляцца на сказачныя (коска, дужкі і інш.) і тэкставыя (абзацны водступ, рыса пад тэкстам старонкі для аддзялення яе ад зноскі і інш.). Некаторыя знакі прыпынку (кропка, пытальнік, клічнік, шматкроп'е) выконваюць дваякую ролю: ўжываюцца і ў сказе (у функцыі завяршэння), і ў тэксце (у функцыі падзелу).
Знакі прыпынку ў пісьмовай мове дзеляцца на:
а) раздзяляльныя: кропка, пытальнік, клічнік, адзінкавыя коска і працяжнік, двукроп'е, кропка з коскі;
б) выдзяляльныя: двукоссі, дужкі, парнае працяжнік, парныя коскі.
Пунктуацыйна-сэнсавы адрэзак – гэта асноўная адзінка пунктуацыі; сэнсавы адрэзак, які выдзяляецца знакамі прыпынку.
Пунктаграма – ў пісьмовай прамовы знак прыпынку, адпаведны правілах пунктуацыі.
Пунктуацыйныя правілы. Пералік умоў выбару месца і неабходнага знака знака ўключаецца ў асаблівую інструкцыю, якая называецца пунктуацыйныя правілы. Кожнаму пунктуацыйных правілу адпавядае свой сэнсавы адрэзак, які выдзялецца знакамі прыпынку. Пунктуацыйныя правілы альбо дазваляюць пастаноўку знака (знакаў) прыпынку, альбо забараняюць. Першы від правілаў называецца пазітыўным, другі – негатыўным. У адным і тым жа пунктуацыйных правіле могуць быць і пазітыўныя, і негатыўныя элементы, напрыклад: паміж аднароднымі членамі сказа ставяцца коскі.
Пунктуацыйная норма – гэта ўзаконенае адмысловым правілам ўжыванне або неўжыванне знака або знакаў прыпынку ў сказе і тэксце.
Пунктуацыйная памылка – гэта парушэнне пунктуацыі.
Сістэма беларускай пунктуацыі абапіраецца на сэнсавы, граматычны і інтанацыйны прынцыпы, якія знаходзяцца ва ўзаемасувязі адзін з адным.
Хоць ты, сэрца, лопні, трэсні,
Хоць ты выгані, пан, з хаты, –
Буду пець я свае песні
Ці то ў будні, ці то ў святы! (Я. Купала) [1, с. 32].
У сказе ўсе знакі прыпынку раздзяляюць сэнсавыя часткі тэксту: коска раздзяляе адзін ад аднаго аднародныя паняцці (лопні, трэсні), працяжнік выражае вывад (ўсе роўна будзе пець песні), клічнік паказвае на эмацыянальнае заканчэнне думкі.
ГЛАВА 2. ЭФЕКТЫЎНЫЯ МЕТАДЫ І ПРЫЁМЫ ВЫКЛАДАННЯ ПУНКТУАЦЫІ
2.1 Паняцці “метад” і “ прыём” выкладання
У педагогіцы маецца мноства азначэнняў паняцця " метад навучання. Да іх можна аднесці наступныя: «метады навучання – гэта спосабы ўзаемазвязанай дзейнасці настаўніка і вучняў, накіраваныя на вырашэнне комплексу задач навучальнага працэсу» (Ю.К. Бабанскі); «пад метадамі разумеюць сукупнасць шляхоў і спосабаў дасягнення мэтаў, рашэнні задач адукацыі» (І. П. Падласы); «метад навучання — гэта апрабаваная і сістэматычна функцыянуе структура дзейнасці настаўнікаў і навучэнцаў, свядома якая рэалізуецца з мэтай ажыццяўлення запраграмаваных змяненняў у асобы навучэнцаў» (Ст. Аконь). Метаду навучання можна даць і такое вызначэнне: гэта спосаб ўпарадкаванай дзейнасці суб'екта і аб'екта навучальнага працэсу, накіраваны на дасягненне пастаўленых мэтаў навучання, развіцця, выхавання. Ужо ў гэтых вызначэннях метад выступае як мнагамернае з'ява, як асяродак навучальнага працэсу. Ён выступае механізмам рэалізацыі пастаўленых мэтаў, шмат у чым вызначае канчатковыя вынікі навучальнага працэсу [2, с. 35].
Пры навучанні пунктуацыі выкарыстоўваюцца розныя метады і прыёмы, якія ў асноўным агульныя з навучаннем іншых раздзелаў. Тлумачэнні і каментарыі паводле іх выбару і прымянення неабходныя, таму навучанне пунктуацыі на ўроках беларускай мовы мае некалькі асаблівасцей.
У сувязі з адзначаным у настаўніка большыя магчымасці скіраваць працу вучняў на развіццё маўленчай дзейнасці, на выяўленне стылістычных прыкмет, асаблівасцей ужывання сінтаксічных канструкцый пры вывучэнні сінтаксісу і выпрацоўцы пунктуацыйных навыкаў і ўменняў. Так, на ўроках беларускай мовы пры вывучэнні знакаў прыпынку пры аднародных членах сказа важна паказаць вучням, дзе, калі і як выкарыстоўваюцца такія сінтаксічныя адзінкі, давесці да іх ведама, што сказы, ускладненыя аднароднымі членамі, выконваюць самыя розныя стылістычныя функцыі: дэталёвае апісанне, дакладная замалёўка чаго-небудзь, узмацненне экспрэсіўнасці і эмацыянальнасці, стварэнне рытмічнай прозы і інш. А з прычыны вялікай ролі ў навучальным працэсе навуковай інфармацыі і неабходнасці выпрацоўкі ўменняў такую інфармацыю перадаваць, выражаць ва ўласным маўленні (вучыць мове, каб карыстацца ёю), варта засяродзіць увагу вучняў на адметнасцях будовы сказаў з аднароднымі членамі сказа ў навуковых тэкстах.
Заключэнне
Спецыфічныя прынцыпы методыкі навучання пунктуацыі: раздзяленне на сэнсавыя часткі тэксту і структурна-граматычныя адрэзкі, інтанацыйнае чытанне кожнага прыпынку сказа, назіранне над значэннем, будовай і гучаннем сказа, назіранне над інтанацыйным афармленнем сказа.
Функцыі знакаў прыпынку ў беларускай мове: раздзяляльныя (служаць для аддзялення самастойных сказаў у межах абзаца, прэдыкатыўных частак складанага сказа), выдзяляльныя (выдзяленне са структуры сказа асобных яго частак) і поліфункцыянальныя (могуць выконваць функцыі і раздзяляльных, і выдзяляльных знакаў).
Метад – спосаб пазнання, даследаванне з'яў прыроды і грамадскага жыцця, прыём, спосаб ці вобраз дзеяння; шлях прасоўвання да ісціны. Прыём навучання – частка метада, адзінкавае дзеянне, канкрэтны спосаб, прыватнае паняцце ў адносінах да агульнага паняцця «метад».
Для фарміравання ўмення пунктуацыйна правільна афармляць сказы і тэкст у адпаведнасці з вывучанымі пунктуацыйнымі правіламі выкарыстоўваюцца наступныя практыкаванні: 1) спісванне тэкстаў; 2) дыктоўка; 3) практыкаванні па пунктуацыі ў сувязі са складаннем асобных прапаноў; 4) практыкаванні па пунктуацыі ў сувязі са складаннем тэкстаў.
1. Акуліч, Н. Беларуская мова: Сінтаксіс і пунктуацыя / Н. Акуліч. – Мінск: Мiнскi дзяржаўны вышэйшы радыётэхнiчны каледж, 2008. – 64 с.
2. Андросова, Ф.С. Роль пунктуации в формировании текстовых стратегий / Ф.С. Андросова // МНКО. – 2011. –№6. – С. 34-37.
3. Андросова, Ф.С. Функциональная предназначенность пунктуации / Ф.С. Андросова // Наука и современность. – 2010. – №1. – С. 98-102.
4. Бурак, Л. І. Пунктуацыя беларускай мовы / Л.І. Бурак. – Мінск: Народная асвета, 1982. – 222 с.
5. Гайдамачук, О.В. Грамматологическая диагностика пунктуации / О.В. Гайдамачук // Научный результат. Вопросы теоретической и прикладной лингвистики. – 2017. – №2. – С. 13-17.
6. Гапоненка, І. Беларуская пунктуацыя / І. Гапоненка // Роднае слова. – 2004. – № 3. – С. 70-72.
7. Гурьев, А.И. Инновационные методы и приемы обучения в современном образовательном пространстве / А.И. Гурьев // МНКО. – 2007. – №1. – С. 9-93.
8. Доўгаль, Д.А. Беларуская мова: практыкум па арфаграфii i пунктуацыi / Д.А Доўгаль, Г.I.Рагаўцова, В.М. Шаршнева, Т.I. Якубовiч. – Магiлёў: МДУ iмя А.А.Куляшова, 2015. – 98 с.
9. Жаўняровіч, П. Даведнік па літаратурнай праўцы: арфаграфічны, пунктуацыйны, лексічны, марфалагічны, сінтаксічны, тэхнічны ўзроўні / П. Жаўняровіч. – Мінск: Адукацыя i выхаванне, 2021. – 448 с.
10. Жуковіч, М.В. Лічбавыя адукацыйныя рэсурсы і інфармацыйнакамунікатыўныя тэхналогіі ў сучасным вучэбным працэсе / М. В. Жуковіч // Беларуская мова і літаратура. – 2014. – № 2. – С. 3-13
11. Запрудский, Н. И. Современные школьные технологии / Н. И. Запрудский. – Минск: Сэр-Вит, 2010. – 256 с.
12. Иохвидов, В.В. Системный подход к использованию методов, приемов и средств обучения / В.В. Иохвидов // Вестник Костромского государственного университета. – 2016. – №2. – С. 34-37.
13. Іўчанкаў, В.І. Правілы беларускай арфаграфіі і пунктуацыі / В.І. Іўчанкаў. – Мінск: Адукацыя i выхаванне, 2010. – 304 с.
14. Лепешаў, І. Я. Практыкум па беларускай мове / І. Я. Лепешаў, Г. М. Малажай, К. М. Панюціч. – Мінск: Вышэйшая школа, 2005. – 316 с.
15. Міхнёнак, С. Практыкаванне як асноўны метадычны сродак навучання пунктуацыі складанага сказа / С. Міхнёнак // Роднае слова. – 2009. – № 5. – С. 53-56.
16. Практыкум па арфаграфіі і пунктуацыі беларускай мовы : дапаможнік / В.У. Азарка, А.С. Васілеўская, В.Г. Качан і інш. – Мінск : БДПУ, 2010. – 128 с.
17. Протчанка, В.У. Актуальныя праблемы тэорыi i практыкi навучання беларускай мове / В. У. Протчанка . – Мінск: Нацыянальны інстытут адукацыі, 2001 . – 212 с.
18. Пунктуация // Литературная энциклопедия терминов и понятий / Под ред. А. Н. Николюкина. – Институт научной информации по общественным наукам РАН: Интелвак, 2001. – С. 838-839. – 1596 с.
19. Россман, В. Техники пунктуации: знак препинания как философский метод / В. Россман // Вопросы философии. – 2003. – № 4. – С. 68-76.
20. Рэалізацыя кампетэнтнаснага падыходу ў навучанні беларускай мове і літаратуры / склад. : Н. П. Дзёміна, Т. П. Гуліцкая, Р. П. Ільіна ; ДУА «Мін. абл. ін-т развіцця адукацыі». – Мінск: Мін. абл. ін-т развіцця адукацыі, 2017. – 76 с.
21. Сіўковіч, В.М. Беларуская мова. Арфаграфія. Пунктуацыя. Кароткі даведнік. – Мінск: Адукацыя i выхаванне, 2021. – 176 с.
Работа защищена на оценку "8" без доработок.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 29.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты