Народныя гульни як сродак развицця слоуникавага запасу малодшых школьникау
МГУ им.А.А.Кулешова (Могилёвский государственный университет)
Диплом
на тему: «Народныя гульни як сродак развицця слоуникавага запасу малодшых школьникау»
по дисциплине: «Методика преподавания белорусского языка и литературы»
2017
251.00 BYN
Народныя гульни як сродак развицця слоуникавага запасу малодшых школьникау
Тип работы: Диплом
Дисциплина: Методика преподавания белорусского языка и литературы
Работа защищена на оценку "7" с доработкой.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 52.
В работе имеются следующие приложения:
План-канспект урока літаратурнага чытання ў 2 класе
Беларускія народныя гульні
В работе также имеются речь и презентация.
Поделиться
УВОДЗІНЫ
ГЛАВА 1 ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСНОВЫ ВЫКАРЫСТАННЯ НАРОДНАЙ ГУЛЬНІ ЯК СРОДКУ РАЗВІЦЦЯ СЛОЎНІКАВАГА ЗАПАСУ МАЛОДШЫХ ШКОЛЬНІКАЎ
1.1 З гісторыі станаўлення метадычнай навукі па развіцці і ўзбагачэнні слоўнікавага запасу вучняў
1.2 Асаблівасці працы па развіцці слоўнікавага запасу вучняў
1.3 Выкарыстанне народнай гульні ў развіцці слоўнікавага запасу вучняў на ўроках беларускай мовы і літаратурнага чытання
ГЛАВА 2 АСАБЛІВАСЦІ РАЗВІЦЦЯ СЛОЎНІКАВАГА ЗАПАСУ МАЛОДШЫХ ШКОЛЬНІКАЎ З ДАПАМОГАЙ НАРОДНЫХ ГУЛЬНЯЎ
2.1 Даследаванне ўзроўню развіцця слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў
2.2 Практычная дзейнасць па развіцці слоўнікавага запасу вучняў з выкарыстаннем народных гульняў
2.3 Паўторнае даследаванне ўзроўню развіцця слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў
ЗАКЛЮЧЭННЕ
СПІС ВЫКАРЫСТАНАЙ ЛІТАРАТУРЫ
ДАДАТКІ
УВОДЗІНЫ
Засвоіць мову, навучыцца карыстацца ёй можна шляхам пераймання. Так адбываецца з кожным чалавекам, які, пачынаючы з першых гадоў жыцця, паступова авалодвае лексічным багаццем i нормамі роднай мовы. Аднак засвоіць мову на такім узроўні, які неабходны для кожнага культурнага, адукаванага чалавека, можна толькі ў выніку сістэматычнага i мэтанакіраванага яе вывучэння.
У школьным курсе беларускай мовы без разумення лексікі, авалодання мовай на ўзроўні маўлення і разумення немагчыма засвоіць і асэнсаваць асноўныя граматычныя законы i правілы, авалодаць нормамі беларускай літаратурнай мовы, узбагаціць граматычны лад маўлення, удасканаліць камунікатыўныя ўменні i навыкі. Значную ролю адыгрываюць лексічныя веды i ў фарміраванні арфаграфічнай i пунктуацыйнай пісьменнасці вучняў. Вывучэнне лексікі беларускай мовы садзейнічае таксама развіццю лагічнага мыслення, памяці, увагі, пашырае агульны кругагляд школьнікаў.
Важнае значэнне ў навучанні і выхаванні малодшага школьніка мае пераемнасць традыцый, асэнсаванне народнай педагогікі. Народная педагогіка стала фундаментам у развіцці навуковай педагогікі і з’яўляецца сучасным сродкам выхавання. Калі педагогіка як навука зарадзілася ў ХVІІ стагоддзі, то народная стала праяўляцца са з’яўленнем разумнага чалавека (homо sapiens) у старажытнасці. Каб выстаяць у жорсткай барацьбе з прыродай, чалавеку давялося ўзвысіцца, набіраць веды і навыкі, якія затым перадаваць супляменнікам. Поспех гэтага метаду вылучыў чалавека, зрабіў яго гаспадаром нават над мацнейшымі за яго жывёламі і навучыў зберагацца перад прыроднымі стыхіямі. Важнай часткай народнай педагогікі з’яўляецца гульня, якая выступае адным са старажытных, непаўторных, самабытных жанраў фальклору. Беларускі народ здаўна ведае шмат цікавых захапляльных забаў, якія стагоддзямі перадаваліся ад пакалення да пакалення як культурныя каштоўнасці.
Мэта дыпломнай работы: апісаць змест метадычнай працы па выкарыстанні народных гульняў як сродку развіцця слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў.
Задачы:
– акрэсліць асноўныя падыходы да развіцця слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў;
ГЛАВА 1 ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСНОВЫ ВЫКАРЫСТАННЯ НАРОДНАЙ ГУЛЬНІ ЯК СРОДКУ РАЗВІЦЦЯ СЛОЎНІКАВАГА ЗАПАСУ МАЛОДШЫХ ШКОЛЬНІКАЎ
1.1 З гісторыі станаўлення метадычнай навукі па развіцці і ўзбагачэнні слоўнікавага запасу вучняў
У метадычнай навуцы да 70-х гадоў ХХ стагоддзя ўзбаـгаـчэнне слоўнікаـваـга заـпаـсу школьнікаـў раـзглядаـлаـся як слоўнікаـваـя раـботаـ, якаـя праـводзілаـся выключна на праـктычнаـй аـснове пры паـдрыхтоўцы да наـпісаـння пераـкаـзаـў і саـчыненняў.
У 70 – 80-я гаـды, у сувязі з уключэннем у праـграـмы па белаـрускаـй і рускаـй моваـх, раـбота па ўзбаـгаـчэнні слоўнікаـваـга заـпаـсу школьнікаـў паـшырылаـся за кошт тэаـрэтычнаـй аـсновы – заـсваـення вучнямі сістэмных сувязей лексікаـ-семаـнтычнаـга ўзроўню: тэмаـтычных груп слоў, сінаـнімічных раـдоў, аـнтаـнімічных паـр. У методыцы выклаـдаـння рускаـй мовы ў гэты перыяд былі аـтрымаـны даـныя на аـснове вывучэння пісьмовых раـбот – пераـкаـзаـў, а таـксаـма вусных выкаـзваـнняў аـб нізкім узроўні слоўнікаـваـга заـпаـсу школьнікаـў паـчаـтковых клаـсаـў.
Праـблему ўзбаـгаـчэння слоўнікаـваـга заـпаـсу школьнікаـў у аـспекце раـзвіцця маـўлення і фаـрміраـваـння лексічных уменняў даـследаـваـлі і белаـрускія вучоныя (І. І. Паـўлоўскі [25], В. У. Протчаـнка [27]ـ і інш.). Аـдзнаـчым, што ў даـследаـваـннях белаـрускіх вучоных-лінгваـдыдаـктаـў узбаـгаـчэнне слоўнікаـваـга заـпаـсу школьнікаـў суаـдносілаـся таـксаـма з наـвучаـннем лексіцы і паـдрыхтоўкаـй да наـпісаـння творчых відаـў раـбот. Узровень слоўнікаـваـга заـпаـсу школьнікаـў як маـлодшых, таـк і стаـршых клаـсаـў не быў праـдметаـм спецыяльнаـга даـследаـваـння. І гэта з’яўляецца аـб’ектыўнаـй цяжкаـсцю пры аـргаـнізаـцыі раـботы па ўзбаـгаـчэнні слоўнікаـваـга заـпаـсу вучняў.
Паـчынаـючы з 90-х гаـдоў ХХ стаـгоддзя аـб’ектаـмі моўнаـй аـдукаـцыі ў аـгульнаـаـдукаـцыйных устаـноваـх Рэспублікі Белаـрусь з’яўляюцца мова і маـўленне. У праـцэсе заـсваـення ведаـў аـб сістэме мовы і функцыянаـваـнні моўных аـдзінаـк у маـўленні вучні аـваـлодваـюць моўнымі паـняццямі; пры заـсваـенні маـўленчаـй тэорыі маـўленчаـ-каـмунікаـтыўнымі паـняццямі
ГЛАВА 2 АСАБЛІВАСЦІ РАЗВІЦЦЯ СЛОЎНІКАВАГА ЗАПАСУ МАЛОДШЫХ ШКОЛЬНІКАЎ З ДАПАМОГАЙ НАРОДНЫХ ГУЛЬНЯЎ
2.1 Даследаванне ўзроўню развіцця слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў
У сённяшнiх не вельмi спрыяльных для беларускай мовы абставiнах многія настаўнікі знаходзяцца ў пастаянным пошуку, каб прывіць цікавасць да мовы, развіць маўленне вучняў. Iснуюць канкрэтныя прыёмы і метады, з дапамогай якiх можна зрабiць працэс авалодання беларускай мовай больш эфектыўным i камфортным для вучняў, пашырыць слоўнікавы запас вучняў.
З мэтай актывізацыі працы па ўзбагачэнню слоўнікавага запасу вучняў было праведзена эксперыментальнае даследаванне.
Базай эксперыменту стала ДУА “Сярэдняя школа № 41 г. Гомеля”. У эксперыменце прынялі ўдзел вучні 2 “Б” класа.
Мэта эксперыменту – даследаваць, якім чынам уплывае мэтанакіраваная дзейнасць па працы са словамі з выкарыстаннем народных гульняў на ўспрыманне і актывізацыю ў маўленчай дзейнасці лексічных адзінак.
Для дасягнення пастаўленнай мэты рэалізоўваліся наступныя задачы:
1) даследаваць першапачатковы ўзровень слоўніка вучняў 2 класа;
2) на працягу некаторага часу з вучнямі праводзіць мэтанакіраваную работу – выкананне разнастайных заданняў, у тым ліку з выкарыстаннем народных гульняў;
3) паўторна даследаваць ўзровень слоўніка вучняў 2 класа, параўнаць яго з першапачатковымі вынікамі; зрабіць вывады адносна эфектыўнасці праведзенай працы.
Гіпотэза эксперыменту:
– мэтанакіраваная работа на кожным уроку з выкарыстаннем народных гульняў па развіцці слоўніка вучняў у пачатковых класах садзейнічае фарміраванню актыўнага слоўніку малодшых школьнікаў;
Праведзены педагагічны эксперымент складаўся з трох этапаў: канстатыўнага, навучальнага (фарміруючага) і кантрольнага.
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Развіццё слоўнікавага запасу вучняў пачатковых класаў – надзвычай важная і актуальная тэма. Асноўная мэта навучання беларускай мове ў агульнаадукацыйных установах – сфарміраваць у вучняў сістэму ведаў пра мову і маўленне; навучыць карыстацца беларускай мовай ва ўсіх відах маўленчай дзейнасці (чытанне, слуханне, гаварэнне, пісьмо); развіваць інтэлектуальную, камунікатыўную, духоўна-маральную, грамадзянскую культуру вучняў. У адпаведнасці з гэтым працэс развіцця моўнай і маўленчай асобы на ўроках беларускай мовы павінен быць узаемазвязаным і садзейнічаць рэалізацыі наступных напрамкаў: моўнага (засваенне сістэмы мовы, заканамернасцей і правіл функцыянавання моўных сродкаў у маўленні, нормаў беларускай літаратурнай мовы), маўленчага (валоданне спосабамі перадачы думкі сродкамі мовы ў вуснай і пісьмовай формах, у розных відах маўленчай дзейнасці: чытанне, слуханне, гаварэнне, пісьмо), камунікатыўнага (валоданне культурай маўлення, правіламі маўленчых зносін, уменне ствараць самастойныя вусныя і пісьмовыя выказванні розных тыпаў, стыляў і жанраў).
Узбагачэнне слоўнікавага запасу ўяўляе складаны працэс, галоўнае ў якім – выхаванне ў вучняў цікавасці да семантыкі слова, да актывізацыі яго ў маўленні. Паспяховаму ўзбагачэнню слоўніка садзейнічае сістэматычнае і паслядоўнае правядзенне мэтанакіраваных лексічных заняткаў, змест якіх залежыць ад характару лексічнага матэрыялу падрыхтаванасці класа, а таксама ад тых мэт і задач, што ставіць перад сабой настаўнік у кожным канкрэтным выпадку.
Па выніках дадзенага даследавання можна зрабіць наступныя высновы.
1. Можна выдзеліць наступныя асноўныя падыходы да развіцця слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў: узбагачэнне слоўніка вучняў, засваенне імі новых слоў і новых значэнняў ужо вядомых слоў; удакладненне слоўніка, развіццё гібкасці слоўніка; актывізацыя слоўніка,; ліквідацыя нелітаратурных слоў, перавод іх з актыўнага слоўніка ў пасіўны.
Каб слова ўвайшло ў лексічны запас вучня, значэнне яго павінна быць вядома. У методыцы выкладання распрацаваны наступныя прыёмы семантызацыі слоў: нагдяднае тлумачэнне (паказ прадмета, фотаздымка, малюнка, мадэлі, муляжа, ілюстрацыі, карціны, выкарыстанне мультымедыйных сродкаў.
1. Антонава, Н. У. Літаратурнае чытанне : вучэбны дапаможнік для 2 класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання / Н. У. Антонава, І. А. Буторына, Г. А. Галяш. – Мінск : НІА, 2016. – 128 с.
2. Арлова, Г.П. Народная педагогіка як сродак выхавання вучняў : дапам. для педагогаў агульнадукац. устаноў і ўстаноў пазашк. выхавання і навучання / Г.П. Арлова. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2009. – 144 с.
3. Беларуская мова : адукацыйны стандарт вучэбнага прадмета. – Мінск : Нацыянальны інстытут адукацыі, 2010. – 68 с.
4. Белякова, Р.М. Беларускія народныя гульні ў пачатковай школе : дапаможнік для настаўнікаў і выхавацеляў / Р.М. Белякова. – Мінск : Народная асвета, 1997. – 40 с.
5. Верашчака, Г.I. Падручнiк – крынiца ўзбагачэння слоўнiка вучняў / Г.І. Верашчака // Народная асвета. – 1984. – № 2. – С. 29–33.
6. Верашчака, Г.І. Лексічная работа на ўроках беларускай мовы ў пачатковых класах / Г.І. Верашчака. – Мінск : Вышэйшая школа, 1978. – 168 с.
7. Выкладанне беларускай мовы і літаратуры ў школе / пад рэд. М.Г. Яленскага. – Мінск : Народная асвета, 1994. – 239 с.
8. Грымаць, А.А. Беларуская народная педагогіка ў школе / А.А. Грымаць, Л.М. Варанецкая. – Мінск : БДПУ імя М. Танка, 1996. – 174 с.
9. Дрыгін, А.В. Беларускія народныя гульні: новыя падыходы да класіфікацыі / А.В. Дрыгін // Весці БДПУ. Сер. 1. Педагогіка. Псіхалогія. Філалогія : навукова-метадычны часопіс. – 2009. – № 2. – С. 93–97.
10. Инструктивно-методические письма на 2017/2018 учебный год [Электронны рэсурс]. – Рэжым доступу: http://www.adu.by/ru/homepage/obrazovatelnyj-protsess-2017-2018-uchebnyj-god/1262-instruktivno-metodicheskie-pisma.html – Дата доступу: 12.03.2018.
11. Какора, А.І. Прыёмы і формы ўзбагачэння слоўнікавага запасу малодшых школьнікаў / А.І. Какора // Пачатковае навучанне : сям’я, дзіцячы сад, школа. – 2003. – № 1. – С. 3–11.
12. Касцян, М.I. Шляхi ўзбагачэння i актывiзацыi лексiкi вучняў М.І. Касцян // Народная асвета. – 1975. – № 9. – С. 12–14.
13. Лозка, А.Ю. Беларуская фалькларыстыка: народныя гульні : вучэбна-метадычны дапаможнік / А.Ю. Лозка, А.В. Дрыгін ; Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, Установа адукацыі “Беларускі дзяржаўны педагагічны ўніверсітэт імя Максіма Танка”. – Мінск : БДПУ, 2012. – 175с.
14. Лукашук, М.П. Развіццё мовы вучняў пачатковых класаў / М.П. Лукашук. – Мінск : Вышэйшая школа, 1980. – 119 с.
15. Львов, М.Р. Методика преподавания русского языка в начальных классах / М.Р. Львов, В.Г. Горецкий, О.В. Сосновская. – М. : Академия, 2000. – 464 с.
16. Львов, М.Р. Методика развития речи младших школьников / М.Р. Львов. – М. : Просвещение, 1985. – 176 с.
17. Макаренко, А.С. Книга для родителей: Лекции о воспитании детей / А.С. Макаренко ; сост. и автор. вступит. статьі К.И. Беляев. – М. : Просвещение, 1969. – 359 с.
18. Методыка выкладання беларускай мовы : вучэб. дапам. для студэнтаў філал. спецыяльнасцей / М.Г. Яленскі [і інш.] ; пад рэд. М.Г. Яленскага. – Мінск : Адукацыя і выхаванне, 2007. – 448 с.
19. Методыка выкладання беларускай мовы ў пачатковых класах / Я.М. Івашуціч [і інш.] ; пад рэд. А.П. Шанько. – Мінск : Вышэйшая школа, 1986.– 408 с.
20. Методыка выкладання беларускай мовы : Бібліяграфічны паказальнік. 1969 – 1990 / Складальнік М.С. Лукашук ; пад рэд. В.У. Протчанкі. – Мінск : Народная асвета, 1993.-254с.
21. Орлова, А.П. Принципы белорусской народной педагогики / А.П. Орлова // Веснік ВДУ. – 2014. – №3 (81) [Электронны рэсурс]. – Режим доступа : https://lib.vsu.by/xmlui/bitstream/handle/123456789/4052/Орлова,%20
А.%20П.4 9-56.pdf?sequence=1&isAllowed=y. – Дата доступа : 12.10.2017.
22. Падгайскі, Л.П. Развіццё мовы вучняў пачатковых класаў / Л.П. Падгайскі. – Мінск : Вышэйшая школа, 1979. – 121 с.
23. Падгайскі, Л.П. Методыка беларускай мовы: (Граматыка, правапіс). І–ІІІ кл. / Л.П. Падгайскі. – Мінск : Народная асвета, 1981. – 176 с.
24. Паўлоўская, В.І. Выразнае чытанне ў пачатковых класах / В.І. Паўлоўская. – Мінск : Народная асвета, 1986. – 78 с.
25. Паўлоўскі, І.І. Моўная адукацыя малодшых школьнікаў: Тэарэтыка-дыдактычнае даследаванне / І.І. Паўлоўскі. – Мінск : НІА, 1998. – 176 с.
26. Политова, Н.И. Развитие речи учащихся начальных классов на уроках русского языка / Н.И. Политова. – М. : Просвещение, 1984. – 191 с.
27. Протчанка, В.У. Актуальныя праблемы тэорыі і практыкі навучання беларускай мове / В.У. Протчанка. – Мінск : Нацыянальны інстытут адукацыі, 2001. – 364 с.
28. Сасім, І.А. Беларуская мова: Педагагічная практыка ў пачатковых класах / І.А. Сасім. – Мінск : Універсітэцкае, 2001. – 140 с.
29. Старжынская, Н.С. Займальны матэрыял па навучанні грамаце / Н.С. Старжынская. – Мінск : Народная асвета, 1989. – 140 с.
30. Сухомлинский, В.А. Сердце отдаю детям / В.А. Сухомлинский. –Киев : Радянська школа, 1974. – 288 с.
31. Сыско I.Г. Шляхi да роднай мовы : сучасныя падыходы да выкладання беларускай мовы ў пачатковых класах / І.Г. Сыско. – Мазыр : Содействие, 2007. – 72 с.
32. Филичева, Т. Б. Развиваем речь дошкольника / Т.Б. Филичева, Г.В. Чиркина. – М. : Академия, 2017. – 228 с.
33. Царькова, Т.В. Речевые разминки как средство обогащения словарного запаса младших школьников / Т.В. Царькова // Молодой ученый. – 2015. – № 23 (103). – С. 966-969.
34. Ценьгина, Т.В. Обогащение словарного запаса младших школьников во внеурочной деятельности / Т.В. Ценьгина // Теоретические и практические аспекты психологии и педагогики : коллективная монография. – Уфа, 2017. – С. 28-40.
35. Щуркова, Н.Е. Педагогика. Игровые методики в классном руководстве : практ. пособие / Н.Е. Щуркова. – 5-е изд., испр. и доп. – М. : Юрайт, 2017. – 217 с.
36. Эльконин, Д.Б. Избранные психологические труды / Д.Б. Эльконин. – М. : Педагогика, 1989. – 555 с
Работа защищена на оценку "7" с доработкой.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 52.
В работе имеются следующие приложения:
План-канспект урока літаратурнага чытання ў 2 класе
Беларускія народныя гульні
В работе также имеются речь и презентация.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты