1. Спішыце словы; падкрэсліце зычныя і спалучэнні зычных, напісанні якіх не супадаюць з вымаўленнем:
Грамадскі, подзвіг, няўрымслівы, мелодыя, даведка, (на) вокладцы, погляд, казка, без поспеху, аскепкі, рэзчык, дойлідства, эцюд, насміхаешся, земляробства, выкладчык, вучышся, не варта, хрэсьбіны, жаніцьба, прадчуванне, пяцьдзясят.
Грамадскі, подзвіг, няўрымслівы…
2. Напішыце словы па-беларуску:
Антреприза, саунд-трек, церемония, мгновенно, лауреат, десятый, ремонт, новеллетта, симфоническая увертюра, курьер, гениальный, милосердный, шоу-индустрия, устный, объект, миниатюра, охра, образный, форштадт, интервью, филиал, остросовременная экспрессия, шедевр, наострить, павильон, счастливый, кутья, работодатель, шестьдесят.
Антрэпрыза, саўнд-трэк, цырымонія, імгненна…
3. Устаўце, дзе трэба, прапушчаныя літары:
Св…тлаваты, …вангелле, прыгледз..ся, м…тровы, п..лігармонія, ст..гадовы, гр..смайстар, лод…р, ш…рсцяны, клаві..тура, габ…лен, б…змежны, дз…сяты, гіпер…нфляцыя, на…огул, жыцц…дзейнасць, пера…начыць, бя..крыўдны, за…нтрыгаваць, не..маверны,, мастакі-…мельцы, індывід…ум, восен…скі, аб…інелы, мен…шы, но…-ха…, бул…ён, саслоў…е, шмат…ядзерны.
Светлаваты, Евангелле, прыгледзься, метровы, полігармонія, стогадовы…
4. Раскрыйце дужкі:
а) запішыце, дзе трэба, вялікую літару. Калі ёсць варыянты ў напісанні, трэба напісаць абодва (напрыклад, 9 Мая (свята), 9 мая (дата)): (М,м)ірскі (З,з)амак, (Б,б)рэстчына, (Ш,ш)агалаўскі стыль, Леанарда (Д,д)а Вінчы, (Н,н)овы (Г,г)од, (Г,г)рунвальдская (Б,б)ітва, (К,к)араткевічаўскія (Ч,ч)ытанні, (Дз,дз)яды, (В,в)ялікдзень, (Д,д)ом (А,а)дпачынку, (П,п)аўночная (І,і)талія, (В,в)ялікая (М,м)ядзвіца, (П,п)алата (П,п)радстаўнікоў, (М,м)іністэрства (К,к)ультуры РБ; (Г,г)арлахвацкія, (Д,д)алай-(Л,л)ама, (Л,л)ютаўская (Р,р)эвалюцыя;
Мірскі замак, Брэстчына…
б) запішыце словы разам, асобна, праз дэфіс: (дабра)чыннасць, (дрэнна)асветлены, (паў)актавы, (паў)Беларусі, (глыбока)паважаны, (літаратурна)мастацкі, (паўночна)усходні, (па)старому, (дваццаці)мільярдны, (прынцыпова)новы, (рамэн)раланаўскі, (дэкаратыўна)прыкладное мастацтва, (рэлігійна)абрадавыя элементы, (старажытна)беларуская культура, (замак)крэпасць, (асіметрычна)размешчаны.
Дабрачыннасць, дрэннаасветлены, паўактавы…
5. Перакладзіце словазлучэнні на беларускую мову (для назоўнікаў агульнага роду запішыце два варыянты перакладу):
Портретная живопись, жить при царе Николае, густые белила, ручная роспись, писать Жене Острейко, стеклянная дверь, приехал из города Полоцка, новая обувь, при композиторе Э.Ханке, янтарное ожерелье, резное коромысло, серебряное кольцо, красивое кружево, высокий потолок, чужая боль, старая собака, солдатская шинель, горькая полынь, спелая земляника, разговор в семейной библиотеке, спелое яблоко, без тени сомнения, вход по пригласительным билетам, в период расцвета.
Партрэтны жывапіс, жыць пры цару Мікалаю, густыя бялілы, ручны роспіс…
6. Перакладзіце словазлучэнні на беларускую мову:
Два новых рисунка, четыре лучших ответа, красивейший город, выше друга, трёхкомнатная квартира, похожий на родню, очень разговорчивый, изысканного вкуса, сравнительно молодое искусство, встреча с отцовым приятелем, нет узора более простого, чем этот; ещё более высокий уровень, это издание интереснее прежних, прочитала Катины рассказы, счастливейшие дни, Сашина репродукция.
Два новыя малюнкі, чатыры лепшыя адказы, самы прыгожы горад, вышэй за сябра…
7. Запішыце колькасныя лічэбнікі словамі і раскрыйце дужкі (парадкавыя лічэбнікі падаюцца з літарай –ы: 37-ы):
5 малюнкамі; 2/3 плошчы; 276 (музычныя інструменты); 800 студэнтаў; 11-13 сантыметраў; 1-2 дэталямі; з 542 рамеснікамі; 170 фрагментаў; 77 майстрамі; 2 (сані), абодва (родныя браты), 3 (вароты), 7 (ягняты), 2 (прыгожыя цацкі-свістулькі); 3 (доўгія месяцы), 8 выданнямі, 386 (мільённы), 17 камп’ютараў, праз 1,5 (гадзіны), з 22 (цікавыя карціны).
Пяццю малюнкамі, дзве трэція плошчы, дзвесце семьдзесят шэсць музычных інструмента…
8. Праспрагайце наступныя дзеясловы:
Пражыць, існаваць, застацца, перанесці, зберагаць.
Пражываю, пражываеш…
9. Ад дзеясловаў утварыце нарматыўныя формы дзеепрыметнікаў і вызначце суфіксы:
Вывучыць, пасівець, рассыпаць, падзяліць, адыграць, змалоць, накіраваць, засеяць, выцвісці, заінець, звіць, выпісаць, парыжэць.
Вывучаны, пасівелы…
10. Перакладзіце на беларускую мову дзеепрыметнікавыя спалучэнні, выкарыстоўваючы розныя віды перакладу:
Падающая звезда; останавливался идущий вдоль сцены артист, развивающееся сотрудничество приносит результаты, возмещённый убыток, угрожающее положение, установившиеся отношения, освещенный солнцем, сияющие глаза, пересохшая земля, выдающийся виолончелист, освободившаяся от снега земля, чарующие звуки.
Знічка; артыст спыняўся ідучы ўздоўж сцэны…
11. Утварыце нарматыўныя формы дзеепрыслоўяў:
Маляваць, сплесці, рэзаць, нармалізаваць, віць, развітвацца.
Малюючы…
12. Перакладзіце словазлучэнні, улічваючы асаблівасці кіравання ў беларускай мове:
Благодарить брата, простить друга, не сделать из-за лени, идти за клюквой; текст, богатый фразеологизмами; жениться на актрисе, встретиться в три часа, беречь себя, жить с родителями, всё в свою пользу, путь к славе, писать по адресу, смех сквозь слёзы, видеть своими глазами, смотреть за собой, идти под деревьями, избавиться от недостатков.
Дзякаваць брату…
13. Падбярыце беларускія сінонімы да наступных слоў:
Аналогія, кампетэнтны, аратар, імпрэсія, кур’ёзны, гармонія, прэваліраваць, рэалізацыя, суб’ектыўны, фіксаваць, унікальны, фрагмент, эвалюцыя, мадэрнізаваць, інцыдэнт.
Аналогія – падабенства…