Народная музыка і выканальніцкае майстэрства ў кантэксце святочнай культуры беларусаў Курсовая работа (проект)
БГУКИ (Белорусский государственный университет культуры и искусств)
Курсовая работа (проект)
на тему: «Народная музыка і выканальніцкае майстэрства ў кантэксце святочнай культуры беларусаў»
по дисциплине: «Святочная культура Беларусі»
2021
Выполнено экспертами Зачётки c ❤️ к студентам
60.00 BYN
Народная музыка і выканальніцкае майстэрства ў кантэксце святочнай культуры беларусаў
Тип работы: Курсовая работа (проект)
Дисциплина: Святочная культура Беларусі
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 60%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 24.
Поделиться
УВОДЗІНЫ
ГЛАВА 1. ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСПЕКТЫ НАРОДНАЙ МУЗЫКІ І ВЫКАНАЛЬНІЦКАГА МАЙСТЭРСТВА Ў КАНТЭКСЦЕ СВЯТОЧНАЙ КУЛЬТУРЫ БЕЛАРУСАЎ
1.1 Традыцыйная народная музыка і выканальніцкае майстэрства беларусаў
1.2 Становішча народнай музыкі і выканальніцкага майстэрства на сучасным этапе
ГЛАВА 2. ЭМПІРЫЧНАЕ ДАСЛЕДАВАННЕ НАРОДНАЙ МУЗЫКІ І ВЫКАНАЛЬНІЦКАГА МАЙСТЭРСТВА Ў КАНТЭКСЦЕ СВЯТОЧНАЙ КУЛЬТУРЫ БЕЛАРУСАЎ
2.1 Асаблівасці музыкі ў свяце
2.2 Метадычная распрацоўка ўрока «Народныя песні. Каляндарна–абрадавыя песні «Прыехала Каляда на белым кані…», «Вы, калядачкі» бліны–ладачкі…»
ЗАКЛЮЧЭННЕ
БІБЛІЯГРАФІЧНЫ СПІС
УВОДЗІНЫ
Песня патрэбна людзям, і ў гэтым прычына яе тысячагадовага існавання. У народнай песні адлюстроўваецца жыццё людзей: іх праца, думкі, настроі, пачуцці, уменні і пазнання. Народная песня патрэбна людзям як від мастацтва, які стварае прыгажосць своеасаблівымі выразнымі сродкамі: музычнымі, дынамічнымі, рытмічнымі і чутнымі. Гэтымі сродкамі яна служыць чалавеку ў жыцці, дапамагаючы ў працы і святах, у гора і радасці.
Музычныя вобразы народнай песні заўсёды эмацыйныя, заразлівыя, займальныя. Гэта ўсё разам вызначае асаблівую паэтыку народнай песні, яе сувязь з прыродай і народным музычна–паэтычным складам любога нацыянальнага мастацтва.
Цікавасць да народнай песеннай творчасці з боку шырокага кола спецыялістаў велізарны. Для ўсіх становіцца відавочным, што веданне асноў песеннай культуры выхоўвае пачуццё законнай нацыянальнага гонару, разуменне пераемнасці прагрэсіўных традыцый у сучаснай культуры, развівае здольнасць думаць эстэтычна шырока, спрыяе сцвярджэнні прынцыпу народнасці ў мастацтве, у музычнай педагогіцы.
Характэрнай рысай народнага песеннага мастацтва з'яўляецца яго глыбокая сувязь з народнымі традыцыямі. Песеннае мастацтва не ўяўляе сабой нешта нязменнае. Перадаванае з пакалення ў пакаленне, яно пастаянна змяняецца, ўзбагачаецца новымі элементамі, нясе ў сабе новы змест, адлюстроўвае канкрэтны перыяд у жыцці людзей. Народныя песні крышталізуюцца ў грамадскай свядомасці гадамі, і многія з іх, захоўваючы лепшыя прагрэсіўныя традыцыі, і па гэты дзень дастаўляюць эстэтычнае асалоду нашаму сучасніку.
Вывучэнне народнай песеннай творчасці трэба пачынаць з спасціжэння таго, што глыбока ўласціва народу, у чым ён істотней за ўсё ўвасабляе лад свайго жыцця, свае пачуцці, спосаб мыслення, стаўленне да працы, да прыроды і г.д. гэта, несумненна, дапаможа шматлікім мастацкім калектывам стварыць сапраўдныя ўзоры песеннага мастацтва.
Практыка паказвае, што народныя песні любой краіны глыбока Нацыянальныя. Кампазіцыя песні, манера выканання, тэмпы і рытмы, руху, жэсты, музыка, міміка, касцюм–усе гэтыя элементы ярка адлюстроўваюць нацыянальныя асаблівасці рускага характару.
Народная песня, якая дайшла да нас, хвалюе і сёння сваёй прыгажосцю, прымушае ганарыцца дараваннем яго безыменных творцаў, якія стварылі вялікае, працятае аптымізмам мастацтва. Маляўнічая і жыццярадасная, сумная і сумная, цесна звязаная з народнай творчасцю ў цэлым, свабодная ад жорсткіх нормаў, і канонаў, яна ўяўляе сабой выдатнае дасягненне культуры, прадмет пільнага вывучэння сучасных даследчыкаў.
ГЛАВА 1. ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСПЕКТЫ НАРОДНАЙ МУЗЫКІ І ВЫКАНАЛЬНІЦКАГА МАЙСТЭРСТВА Ў КАНТЭКСЦЕ СВЯТОЧНАЙ КУЛЬТУРЫ БЕЛАРУСАЎ
1.1. Традыцыйная народная музыка і выканальніцкае майстэрства беларусаў
Беларуская музыка – музычнае мастацтва беларускага народа, якое вылучаецца самабытнасцю і нацыянальным каларытам, якое ахоплівае музычныя кірункі ад народнай музычнай творчасці да сучаснай музыкі.
Беларуская народная музыка бярэ свой пачатак ад старажытнай культуры ўсходніх славян. Асаблівасць беларускай народнай музыкі–самабытны Фальклор абрадных каляндарных (калядных, масленічных, купальскіх, жніўных) і сямейных (хрэсьбінных, вясельных і інш.) песень.
У Старажытнарускай дзяржаве, а пазней у Вялікім Княстве Літоўскім, атрымала вялікае развіццё царкоўная богаслужбовая музыка. У XV стагоддзі на беларускіх землях фарміруецца мясцовы тып «знаменнага распеву», да XVII стагоддзя складваецца партесное спевы ў праваслаўнай царкоўнай музыцы. Беларускія музычныя помнікі той эпохі–зборнікі твораў "Полацкі сшытак» і «Куранты».
Важнай сферай фарміравання нацыянальнай музычнай культуры сталі народныя танцы і скокі. Сярод народных інструментаў атрымалі распаўсюджанне дуда, жалейка, гудок, ліра, скрыпка і цымбалы.
Свецкая музыка эпохі барока, якая гучала ў буйных дваранскіх маёнтках, з XVII стагоддзя пачала развівацца і ў беларускіх гарадах. У XVII–XVIII стагоддзях цэнтрамі свецкай беларускай музычнай культуры становяцца прыватныя тэатры і капэлы польска–літоўскіх магнатаў Радзівілаў, Сапегаў, Агінскіх і іншых. Сярод вядомых кампазітараў–Голанд, Ванжура і іншыя [17, с. 12].
Адметнымі субкультурамі ў структуры традыцыйнага грамадства беларускіх сялян XIX–сярэдзіны XX стагоддзяў былі прафесійныя супольнасці музыканта – дудараў, скрыпачоў, лірыкаў, цымбалістаў. Прафесійныя супольнасці музыкаў мелі свае асаблівасці прафесійнай дзейнасці і адметны сацыяльны статус, якія ў пэўнай ступені характарызаваліся стабільнасцю, кансерватызмам і традыцыямі. Прафесійныя супольнасці музыкаў у структуры традыцыйнага грамадства беларускіх сялян у рамках этнічнай этналогіі не былі прадметам спецыяльных даследаванняў, паколькі дагэтуль даследаванні народнай музычнай культуры праводзіліся ў абласцях этнамузыказнаўства і мастацтвазнаўства. Сутнасць этналагічнага падыходу да вывучэння супольнасці прадстаўнікоў народнага музычнага прафесіяналізму ў структуры традыцыйнага грамадства XIX–першай паловы XX стагоддзя заключаецца ў вывучэнні ў кантэксце традыцыйнай сацыяльнай культуры беларусаў. Вывучэнне народнага прафесіяналізму ажыццяўляецца па наступных напрамках: арыгінальныя формы адукацыйнага працэсу, прафесійная дзейнасць і "прафесіяналізм" народнага музыканта, сацыяльны статус музыканта ў традыцыйным грамадстве беларускіх сялян.
ГЛАВА 2. ЭМПІРЫЧНАЕ ДАСЛЕДАВАННЕ НАРОДНАЙ МУЗЫКІ І ВЫКАНАЛЬНІЦКАГА МАЙСТЭРСТВА Ў КАНТЭКСЦЕ СВЯТОЧНАЙ КУЛЬТУРЫ БЕЛАРУСАЎ
2.1. Асаблівасці музыкі ў свяце
У масавым свяце музыка прадстаўлена ў самых розных аспектах. Амаль тры чвэрці матэрыялу свята звязана з музыкай.
Можна вылучыць наступныя жанрава–відавыя музычныя кампаненты, якія сустркаюцца ў драматургіі канцэртнага дзеяння:
1. Музыка, якая спецыяльна створана для данага свята, спектакля, прадстаўлення (Аптымальны варыянт).
2. Музыкальныя нумары:
а) інструментальныя (сімфанічны аркестр, духавы аркестр, аркестр народных інструментаў, джаз, эстрадна–сімфанічны аркестр, інструментальны ансамбль, салісты–інструменталісты);
б) вакальныя (салісты–вакалісты, эстрадныя выканаўцы, вакальныя ансамблі, ВіА, народныя спевакі–выканаўцы, народныя хоры, акадэмічныя хоры);
в) танцавальныя (музыка балетная, бальныя танцы, народныя танцы);
г) музыка ў моўных жанрах (музычна–літаратурная кампазіцыя, куплеты, музычныя фельетоны);
д) музыка арыгінальных жанраў (пантаміма: сольная, групавая, масавая, ілюзійны нумар, фізкультурна–акрабатычны нумар, клаунада) [4, с. 15].
Вось такімі музычнымі жанрамі і сродкамі валодае рэжысёр.
У сцэнарыі павінны быць вызначаны музычныя эпізоды, іх драматургія, функцыя. У гэтай рабоце патрэбны пачуццё меры, густу.
Удзельная вага музычна–драматычнага дзеяння павінна быць выверана, удакладнена яшчэ ў літаратуным сцэнарыі. Вось як пісаў вядомы кінарэжысёр А. Даўжэнка аб значэнні музыкі для работы рэжысёра: "Музыка як такая, музыка як суправаджэнне, музыка як рытм і як гучанне свету. Я лічу, што пытанні музычнага рытму... і пачуццё рытму ў рэжысёра і, нават, у сцэнарыста таксама адно з выключна важных якасцей, без якіх я не мыслю сабе гэтых прафесій".
Іменна таму, пры складанні сцэнарыя трэба ўдзяляць пільную ўвагу распрацоўцы музычнай драматургіі, канкрэтнага вызначэння музычнага матэрыялу ў свяце, прадстаўленні.
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Такім чынам, у ходзе даследавання былі выкананы пастаўленыя задачы. У выніку былі сфармуляваны наступныя вывады:
1. Формы прафесійнай дзейнасці музыкантаў, спосабы і формы аплаты працы, падпарадкаванасць жыццёвага ўкладу музыканта раскладу мерапрыемстваў сялянскай грамады, наяўнасць прафесійнай тэрміналогіі, выканальніцкіх прыёмаў, адметнага рэпертуару, спецыфіка прафесійнага супрацоўніцтва ў межах інструментальнага ансамбля, прафесійны этыкет з’яўляюцца істотнымі характарыстыкамі прафесійнасці народных музыкантаў інструменталістаў у межах традыцыйнай сацыяльнай культуры беларусаў. Паспяхова працягваюць выконваць беларускія музычныя творы вядучыя музычныя калектывы Беларусі: Прэзідэнцкі аркестр Рэспублікі Беларусь Нацыянальны аркестр сімфанічнай і эстраднай музыкі пад кіраўніцтвам М. Фінберга, Дзяржаўны акадэмічны сімфанічны аркестр, Дзяржаўная акадэмічная харавая капэла ім. Г. Шырмы, Нацыянальны акадэмічны народны хор Рэспублікі Беларусь Ім. Г. І. Цітовіча, вакальная група «Чысты голас», вакальна–інструментальны ансамбль «Песняры», вакальна–інструментальны ансамбль «Сябры».
2. Асноўныя прынцыпы падбору музыкі да свята наступныя: сюжэт, які стварае музычную драматургію, яго асэнсаванне; жыццёвая аснова свята, з якой выцякае неабходнасць падбору той або іншай музыкі; музыка існуе ўжо ў кантэксце самаго сцэнарыя; магчымасць выкарыстання музыкі ў свяце па прынцыпу кантрасту з дзеяннем (прыклады Чэхава "Тры сястры", дзе пад марш уходзіць полк, а ў гэты час сёстры развітаюцца з сваёй - атмасфера ўрачыстасці і спасацельны крыг, на якім напісана "Цітанік"; творчая індывідуальнасць рэжысёра, яго адносіны да музыкі; ідэйна–тэматычная і жанравая накіраванасць свята; праслухоўванне мноства раз той музыкі, якая падабрана для свята (будзе ў ім выкарыстоўвацца). Для узнаўлення і сістэматызацыі ведаў вучняў пра фальклор і яго жанрыузнікненне народных песень, іх ролю і месца ў жыцці чалавека, тэматычную разнастайнасць, жанравае багацце і мастацкія вартасці народных песень, знаёмства вучняў з беларускімі народнымі каляднымі песнямі, разумення месца ў кантэксце пэўнага свята аўтарам быў распрацаваны ўрока «Народныя песні. Каляндарна–абрадавыя песні «Прыехала Каляда на белым кані…», «Вы, калядачкі» бліны–ладачкі…».
1. Бондаренко, Е.С. История белорусской музыкальной культуры до XX века / Е.С. Бондаренко. – Минск: БГПУ, 2007. – 73 с.
2. Варфаламеева, Т.Б. Песні Беларускага Панямоння / Т.Б. Варфаламеева. – Мінск: Беларуская навука, 1998. – 287 с.
3. Гуд, П.А. Народные традиции в современной праздничной культуре Беларуси / П.А. Гуд // Вестник ЧГАКИ. – 2008. – №3. – С. 65–67.
4. Дадзіёмава, В.У. Музычная культура Беларусі да ХХ стагоддзя: гісторыка–стылявыя працэсы / В.У. Дадзіёмава // Музыкальное искусство и музыкальное образование на рубеже веков. Выпуск первый. – Мiнск: Беларуская дзяржаўная акадэмія музыкі, 2004. – С. 14–20.
5. Дадзіёмава, В.У. Музычная культура Беларусі як гісторыка–стылявы працэс / В.У. Дадзіёмава // Актуальные проблемы мировой художественной культуры: Материалы международной науч. конф. Гродно: ГрУ, 2004. – С. 40–43.
6. Из истории музыкознания в Беларуси: Белорусская государственная академия музыки 1932–1992 гг. / под ред. Г. С. Глущенко, Р. И. Сергиенко, К. И. Степанцевич. – Минск: Беларуская навука, 2002. – 366 с.
7. Ліс, А.С. Беларуская каляндарна–абрадавая песня ў кантэксце фальклорных традыцый славян / А.С. Ліс. – Мінск: Беларуская навука, 2008. – 296 с.
8. Лысенко, Е.Н. «Песняры» и дискурсы наследия в Беларуси / Е.Н. Лысенко // Labyrinth. Теории и практики культуры. – 2020. – №4. – С. 17–24.
9. Лыч, Л. Гісторыя культуры Беларусi / Л. Лыч, У. Навіцкі. – Мінск: Экаперспектыва, 1996. – 453 с.
10. Мациевский, И.В. Инструментальная музыкальная традиция и этническое самоопределение: белорусский феномен / И.В. Мациевский // Вестник ЧГАКИ. – 2010. – №4. – С. 31–33.
11. Мухарынская, Л.С. Беларуская народная музыкальная творчасць / Л.С. Мухарынская. – Мінск: Вышэйшая школа, 1993. – 343 с.
12. Назина, И. Д. Белорусская народная музыкально–инструментальная культура в её этнически константных проявлениях / Современное музыковедение в мировом научном пространстве / сост. и науч. ред. Е. Н. Дулова; Научные труды Белорусской государственной академии музыки. – Вып. 23. – Минск: БГАМ, 2010. – С. 119–126.
13. Назіна, І. Д. Беларускія народныя музычныя інструменты / І. Д. Назіна. – Мінск: Беларусь, 1997. – 239 с.
14. Назіна, І. Дз. Традыцыйная музычна–інструментальная культура беларусаў як прадмет спецыяльнага вучэбнага курса / І. Дз. Назіна // Весці БДАМ. – 2008. – №13. – С. 4–9.
15. Наумова, В.И. Музыкальное искусство Белоруссии в послеоктябрьский период (1918–1931 гг.) / В.И. Наумова // Научный вестник Крыма. – 2019. – №4. – С. 98–102.
16. Нисневич, С.Г. Белорусская музыкальная литература / С. Г. Нисневич. – Минск: Вышэйшая школа, 1981. – 224 с.
17. Ромодин, А.В. Феномен народного музыканта–солиста и ансамблиста (северо–белорусские цимбалисты). Автореф. дисс. … канд. искусствоведения / А.В. Ромодин. – Санкт–Петербург, 2004. – 32 с.
18. Синевич, И. Весенне–юрьевский песенный цикл Поозерья и Понемонья: К проблеме диалектной специфики мелоса / И. Синевич // Белорусский музыкальный фольклор в исследованиях молодых музыковедов. – Минск, 1991. – С. 5–39.
19. Соколова, В.К. Весенне–летние календарные обряды русских, украинцев, белорусов / В.К. Соколова. – М.: Наука, 1979. – 288 с.
20. Шырма, Р. Беларускія народныя песні / Р. Шырма. – Мінск: Беларусь, 1973. – 456 с.
21. Якубінская, А. Дз. Традыцыйная сацыялізацыя дзяцей беларускіх сялян у другой палове ХІХ – першай палове ХХ ст. / А. Дз. Якубінская. – Мінск: РІВШ, 2010. – 118 с.
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 60%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 24.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты