Мастацтва Беларусі ў складзе Вялікага княства Літоўскага, Рускага і Жамойцкага (XIII – XVI стст.)
БНТУ (Белорусский национальный технический университет)
Контрольная
на тему: «Мастацтва Беларусі ў складзе Вялікага княства Літоўскага, Рускага і Жамойцкага (XIII – XVI стст.)»
по дисциплине: «История Беларуси»
2021
15.00 BYN
Мастацтва Беларусі ў складзе Вялікага княства Літоўскага, Рускага і Жамойцкага (XIII – XVI стст.)
Тип работы: Контрольная
Дисциплина: История Беларуси
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 19.
Поделиться
УСТУП
1 РАЗВІЦЦЁ СТАРАБЕЛАРУСКАЙ МОВЫ, ЛІТАРАТУРЫ, ЛЕТАПІСАННЯ
2 ПАЧАТАК АДРАДЖЭННЯ НА БЕЛАРУСІ. УЗНІКНЕННЕ КНІГАДРУКАВАННЯ
3 АРХІТЭКТУРА І ВЫЯЎЛЕНЧАЕ МАСТАЦТВА
4 АДУКАЦЫЯ І ТЭАТР
ЗАКЛЮЧЭННЕ
СПІС ВЫКАРЫСТАНАЙ ЛІТАРАТУРЫ
УСТУП
Беларусь у складзе Вялікага княства Літоўскага была рэгіёнам, адкрытым для знешняга культурнага ўплыву. Аднак адной з галоўных крыніц фарміравання самабытнай беларускай культуры быў фальклор, які служыў сродкам захавання нацыянальных традыцый і адыгрываў вырашальную ролю ў станаўленні беларускай мовы.
Гістарычны шлях развіцця культуры Беларусі прайшоў праз засваенне і развіццё каштоўнага нацыянальнага мастацкага вопыту. Беларуская культура мела пераважна сярэднявечны характар, развівалася на феадальнай аснове. Культурная спадчына была прэрагатывай вышэйшых слаёў насельніцтва. Напрыклад, пісьменнасць была распаўсюджана толькі сярод феадальных класаў, школы існавалі пераважна ў манастырах і цэрквах і былі недаступныя для людзей.
Значны ўклад у развіццё адукацыі, грамадска-палітычнай думкі, літаратуры, архітэктуры, жывапісу, музыкі ўнесла царква. Калі праваслаўная царква была носьбітам візантыйска-старажытнарускіх традыцый, каталіцкая царква прынесла элементы польскай і пераважна заходнееўрапейскай культуры.
Геапалітычнае становішча Беларусі абумовіла яе ролю культурнага пасярэдніка паміж праваслаўным Усходам і каталіцкім Захадам. Гэта прывяло да ўзаемнага ўзбагачэння розных культур дасягненнямі іншых культурных цэнтраў. Адносіны з Заходняй Еўропай прывялі да новых з'яў у беларускай культуры. У беларускую мову паступаюць новыя словы, літаратура ўзбагачаецца перакладнымі творамі, у архітэктуры і мастацтве назіраюцца элементы заходнееўрапейскіх мастацкіх стыляў.
Мэта дадзенай кантрольнай работы – усебаковае вывучэнне развіцця мастацтва на тэрыторыі Беларускі ў часы ВКЛ.
Пры напісанні работы былі выкарыстаны пдаручнікі па гісторыі Беларусі, манаграфіі і даведачныя матэрыялы.
1 РАЗВІЦЦЁ СТАРАБЕЛАРУСКАЙ МОВЫ, ЛІТАРАТУРЫ, ЛЕТАПІСАННЯ
У другой палове XIII – першай палове XVI ст. разам з працэсам станаўлення беларускай арыгінальнай літаратуры ішло развіццё старабеларускай літаратурнай мовы, якая замацоўвала характэрныя асаблівасці гаворкі насельніцтва Беларусі. Полацкія, віцебскія і смаленскія граматы XIII ст. ужо адлюстроўвалі некаторыя адметныя рысы, уласцівыя жывой мове беларускай народнасці.
Пісьмовыя помнікі на аснове беларускай мовы можна падзяліць на тры групы: юрыдычныя і камерцыйныя, свецкія і канфесійныя. Яны адрозніваюцца па прызначэнні і змесце, а таксама па сістэме моўных сродкаў.
Пісьмовая сістэма двухмоўя захавалася на тэрыторыі Беларусі з часоў Старажытнай Русі. Старажытнаруская літаратурная мова задавальняла духоўныя інтарэсы і дзелавыя патрэбы насельніцтва, а царкоўнаславянская выкарыстоўвалася ў набажэнствах і рэлігійнай літаратуры. З цягам часу царкоўнаславянская мова паступова страціла свае пазіцыі ў Беларусі як штучная і незразумелая мова.
З'явілася беларускае выданне царкоўнаславянскай мовы, якое прыкметна адрознівае мову беларускіх тэкстаў ад мовы рэлігійных помнікаў тагачаснай Расійскай дзяржавы. Пра гэта сведчыць мова такіх твораў канфесійнай літаратуры XV ст., як “Жыціе Аляксея, чалавека божага”, “Пакуты Хрыста”, “Аповесць аб трох каралях-вешчунах”.
Найбольш чуйна на гаворку народа рэагавала юрыдычна-дзелавая пісьменнасць, менш кансерватыўная па свайму зместу і форме сярод іншых відаў пісьменнасці. Асноўнымі цэнтрамі юрыдычна-дзелавой пісьменнасці з’яўляліся дзяржаўныя, прыватнаўласніцкія і магістрацкія канцылярыі. Найважнейшыя дзяржаўныя акты, прывілеі і іншыя дакументы зацвярджала вялікакняжацкая канцылярыя ў Вільні, якая мела свій уласны архіў, так званую Метрыку. Большасць актаў і грамат ВКЛ ў XIV – XVI стст. Былі напісаны кірыліцай, на старабеларускай, паводле тагачаснай тэрміналогіі, – рускай, мове. Старабеларуская мова – афіцыйная мова дзяржаўных дакументаў і заканадаўства – канчаткова сфарміравалася ў XVI ст.
Прамежкавае становішча паміж юрыдычна-дзелавой пісьменнасцю са старабеларускай моўнай асновай і канфесійнай пісьменнасцю з царкоўнаславянскай мовай займала мова свецкіх мастацка-літаратурных твораў.
У XIII – XVI стст. на Беларусі па-ранейшаму шырока распаўсюджвалася царкоўна-рэлігійная літаратура з яе асноўнымі жанрамі. Гэта – кнігі Бібліі, жыціі святых, апокрыфы. Творы былі перакладныя ці арыгыінальныя. У XІV – XV стст. слаба развівалася ўрачыстае царкоўнае красамоўства. Напрыклад, творы Грыгора Цымблака.
2 ПАЧАТАК АДРАДЖЭННЯ НА БЕЛАРУСІ. УЗНІКНЕННЕ КНІГАДРУКАВАННЯ
Беларуская культура не магла пазбегнуць такой агульнаеўрапейскай з'явы, як Адраджэнне, або Рэнесанс. Гэта эпоха станаўлення і росквіту ранняй буржуазнай культуры.
Адраджэнне – умоўная назва, звязаная з памкненнем адрадзіць антычную спадчыну. Але гэта было не проста рэстаўрацыяй, а спосабам фарміравання новай культуры, буржуазнай паводле свай сутнасці. Характэрнай рысай эпохі Адраджэння быў працэс фарміравання народных моў літаральна ва ўсіх еўрапейскіх краінах, станаўлення і развіцця нацыянальных культур.
У канцы XV – пачатку XVІ ст. склаліся эканамічныя, сацыяльныя і палітычныя перадкмовы Рэнесансу на Беларусі: рост гарадоў, форміраванне беларускай народнасці, ажыўленне грамадска-палітычнай дзейнасці і нацыянальна-класавай барацьбы, секулярызацыя духоўнага жыцця і пашырэне міжнародных узаемасувязей.
Адраджэнне ў Беларусі мае свае асаблівасці. Агульная эканамічная адсталасць ад перадавых краін Еўропы і панаванне феадалізму стрымлівалі шырокае развіццё свецкіх форм культуры і пераход ад сярэднявечнай да сучаснай культуры таго часу.
І хаця ідэі Адраджэнняпраніклі ў літаратуру, мастацтва, філасофскую і грамадска-палітычную думку, на Беларусі развіццёрэнесансавай культуры засталося незавершаным.
Прадстаўніком рэнесансавай культуры на Беларусі быў першадрукар, гуманіст і асветнік Францыск Скарына (каля 1490 – каля). Ён нарадзіўся ў купецкай сям’і у Полацку. Мяркуюць, што там, а таксама ў Вільні Ф. Скарына атрымаў першапачатковую адукацыю. У 1504 г. ён паступіў у Кракаўскі універсітэт, праз два гады атрымаў вучоную ступень бакалаўра філасофіі, а пазней – доктара свабодных навук.
Біяграфічныя звесткі аб жыцці першадрукара не вельмі багатыя, але можна меркаваць, што пасля атрымання вучонай ступені яго зацікавілі грамадскія праблемы і гуманістычныя навукі, зарадзілася думка выдаць кнігі Бібліі на роднай мове, зрабіць іх даступнымі для сваіх землякоў. Апынуўшыся ў Празе, Ф. Скарына пры дапамозе заможных аіленскіх і полацкіх мяшчан Багдана Онкава, Якуба Бабіча, Юрыя Адверніка, магчыма і брата Івана Скарыны заснаваў друкарню. За няпоўныя тры гады ён пераклаў, пракаменціраваў і падрыхтаваў да друку 23 кнігі Бібліі
6 жніўня 1517 г. у Празе выйшла з друку першая кніга Францыска Скарыны – “Псалтыр”.
Скарына меў намер выдаць усю Біблію, аб чым сведчыць агульны тытульны ліст, прадмовы да ўсяго выдання. Аднак гэта задума засталася незавершанай. Першадрукар выдаў пераважную частку Старога Запавету, прычым выбраў з Бібліі найбольш важныя кнігі.
3 АРХІТЭКТУРА І ВЫЯЎЛЕНЧАЕ МАСТАЦТВА
На працэс станаўлення і развіцця беларускай архітэктуры значна паўплывалі старажытныя традыцыі, а таксама лепшыя дасягненні архітэктуры заходнееўрапейскіх краін. Шырокае распаўсюджанне на Беларусі набыла готыка – мастацкі стыль, запазычаны ў Заходняй Еўропе. Готыка з сярэдзіны XІІ ст. прышла на змену раманскаму стылю і атрымала сваю назву ад назы германскага племені готаў. Архітэктуры належала вызначальная роля ў развіцці готыкі. Найбольш тыповыя гатычныя пабудовы вылучаліся вялікай вышынёй, стромкім сілуэтам і вертыкальнымі лініямі, вузкімі стральчатымі парталамі і вокнамі з каляровымі вітражамі, высокімі вежамі. У гатычных саборах выкарыстоўваўчя багаты дэкор, на фасадах часта мелася вялікае круглае акно (ружа), звычайна яны упрыгожваліся скульптурай.
Своеасаблівыя рысы беларускай готыкі заключаліся ў надзвычай доўгім часе яе панавання (другая палова XІІІ – XVІ ст.), функцыянальным спалучэнні культавага і абарончага дойлідства, традыцыйным выкарыстанні цаглянай муроўкі з разнастайнымі абтынкаванымі і пабеленымі плоскімі нішамі, масіўнасці канструкцый і манументальнасці пабудоў, спалучэнні гатычных і рэнесансавых форм.
Готыка ў Беларусі мела свае асаблівасці. Яе шырокае распаўсюджванне тут пачалося ў канцы 14 стагоддзя, а ў ранніх помніках сустракаліся толькі некаторыя рысы стылю, напрыклад стральчатыя аркі. Сярод прычын запозненага прыходу готыкі, можна назваць адсутнасць сувязяў з Заходняй Еўропай. У цэлым готыка, як і раманскі стыль, развівалася ў феадальнай сістэме, дзе архітэктура па-ранейшаму захоўвала большай часткай прыгоннай або культавы характар. Развівалася грамадзянскае і жылое будаўніцтва. Нябачаная дагэтуль вышыня гатычных храмаў дасягалася ўжываннем каркаснай сістэмы ў будаўніцтве. А шырокія інтэр’еры ўпрыгожваліся вялізнымі вокнамі са шматколернымі, па-майстэрску выкананымі вітражамі. Да асноўных элементаў гатычнай архітэктуры адносяцца: стральчатыя аркі – нервюры; аркбутаны – адкрытыя полуаркi; слупы, служачыя апорамі для спічастых арак. Да іншых канструктыўных асаблівасцях можна аднесці вертыкальныя выступы – контрфорсы, крыжовыя скляпенні, разьбяныя франтоны – вiмпергi, востраканцовыя ажурныя вежы – пiнаклi, стральчатыя вокны і парталы. Фасады ўпрыгожваліся складаным арнаментам і скульптурамі. Готыка злучыла ў сабе шкло, камень, і яркія фарбы насценных роспісаў і вітражоў. Экспрэсіўны стыль пакараў ззяннем золата, а шпілі, ўзляталі ўгору, дэманстравалі імкненне чалавека да неба, і служылі напамінам пра духоўныя бакі жыцця. Гэтая архітэктура сімвалізуе бясконцасць; гэта адчуваецца і выказваецца ў архітэктуры, дзе паказваецца містычнае і загадкавае, што ёсць у душы кожнага чалавека.
4 АДУКАЦЫЯ І ТЭАТР
Адукацыя на тэрыторыі Беларусі ў часы ВКЛ захоўвала рэлігійны характар. Пры праваслаўных цэрквах і манастырах існавалі школы, у іх праграму навучання ўваходзілі: царкоўна-славянская граматыка, матэматыка, філасофія, тэалогія. Разам з тым, пры праваслаўных брацтвах (гэта грамадскія аб’яднанні прыхажан) у Вільні, Магілёве, Слуцке, Бярэсце, Полацку і інш. дзейнічалі брацкія школы з больш шырокай праграмай, што ўключала вывучэнне замежных і класічных (лацінскай і грэчаскай) моў, гісторыю, рыторыку. Навучанне ў іх было галоўным чынам бясплатным.
Шырокая праграма адукацыі існавала ў пратэстанцкіх школах. Найбольш вядомыя – у Іўі, Вільне, Бярэсце, Слуцку. Пратэстанты выступілі з прапановай заснаваць у ВКЛ універсітэт, але ва ўмовах контррэфармацыі ідэю перахапілі езуіты, а пратэстанцкія школы наогул былі зачынены.
ЗАКЛЮЧЭННЕ
У часы ВКЛ значных поспехаў дасягнулі культура і мастацтва на беларускіх землях. Працягваўся працэс утварэння беларускай народнасці – асобнай этнічнай супольнасці з агульнай тэрыторыяй, пануючым эканамічным ладам, адзінай мовай, культурай, пісхічным складам, этнічнай самасвядомасцю. Фарміравалася старабеларуская мова, зараджалася кнігадрукаванне, бурна развівалася беларуска-літоўскае летапісанне, намаганнямі дзеячаў беларускага Адраджэння ствараліся выдатныя літаратурныя творы, развівалася філасофская, прававая і палітычная думка, асветніцтва. Шырокае распаўсюджанне атрымала абароннае і культавае будаўніцтва. Невыпадкова сярэдневяковую Беларусь называлі краінай замкаў. Беларускае мастацтва ўключалася ў еўрапейскі культкрна-гістарычны працэс.
Такім чынам, XІІІ – XVІ ст. – яркі і самабытны перыяд у развіцці беларускага мастацтва, перыяд росту палітычнай і патрыятычнай свядомасці беларусаў, сінтэзу рэнесансав-гуманістычных павеваў і сярэдневяковых рэлігійных сувязей паміж беларускім і іншымі народамі.
XІІІ – XVІ стст. – перыяд развіцця беларускага мастацтва, калі беларуская народнасць знаходзілася у складзе Вялікага княства Літоўскага. Менавіта ў гэты перыяд завяршаецца фармаванне нацыянальнай культуры як унікальнага культурнага комплекса, які не саступае лепшым узорам культур еўрапейскіх народаў той эпохі: раманскі стыль, готыка, Рэнесанс, Рэфармацыя, барока (замкавае і культавае дойлідства, філасофія і літаратура, беларускі іканапіс і свецкае выяўленчае мастацтва, кнігадрукаванне, Францыск Скарына, Сымон Будны, Васіль Цяпінскі, Статуты ВКЛ).
1 Гісторыя Беларусі / А. Л. Абецэдарская, П. І. Брыгадзін, Л. А. Жылуновіч [і інш.] // Пад рэд. А. Г. Каханоўскага. – Мн.: Экаперспектыва, 1997. – 496 с.
2 Гісторыя Беларусі. У 2 ч. Ч. 1. Ад старажытных часоў – па люты 1917: падручнік / Я. К. Новік [і інш.] // Пад рэд. Я. К. Новіка, Г. С. Марцуля. – 3-е выд., дапрац. і дап. – Мн.: Выш. шк., 2007. – 398 с.
3 Гісторыя Беларусі. Ад старажытных часоў – па 2008 г.: вучэб. дапам. /
Я. К. Новік, І. Л. Качалаў, Н. Я. Новік // Пад рэд. Я. К. Новіка. – Мн.: Выш. шк., 2009. – 512 с.
4 Архітэктура Беларусі : энцыклапедычны даведнік / рэдкал.: А. А. Воінаў [і інш.]. – Мінск : БелЭн, 1993. – 620 с.
5 Вялікае княства Літоўскае: Энцыклапедыя. У 2 т. Т. 1: Абаленскі – Кадэнцыя / Рэдкал.: Г. П. Пашкоў (гал. рэд.) [і інш.]. – Мн.: БелЭн, 2005. – 688 с.
6 Вялікае княства Літоўскае: Энцыклапедыя. У 2 т. Т. 2: Кадэцкі корпус – Яцкевіч / Рэдкал.: Г.П. Пашкоў (гал. рэд.) [і інш.]. – Мн.: БелЭн, 2006. – 792 с.
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 19.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты