УВОДЗІНЫ
Раніца – важны складнік наступнага дня. Менавіта раніцай праграмуецца ўвесь наступны дзень, планы, задачы, праца і нават настрой чалавека. Яны часта бываюць першымі, каго гледачы сустракаюць, у тым ліку тэлевізар. Каб утрымаць сваю аўдыторыю, прывіць давер да свайго прадукта ізасяродзіць выбар гледача менавіта на сваім ранішнім блоку, важна звярнуць увагу на спецыфіку праграмы. Да таго ж у сучасным грамадстве, калі большая частка тэлевізійнай аўдыторыі даўно пераключылася на інтэрнэт, важна трансфармаваць, абнаўляць устойлівую форму ранішняй праграмы. У гэтым плане журналістам дапамагаюць мультымедыйныя прыёмы, якія сёння добра ўходзяць ў фармат ранішняй перадачы.
Нягледзячы на распаўсюджанасць і папулярнасць, ранішні эфір не лічыцца асобным жанрам. Але смела можна заявіць, што менавіта ў перадачах гэтага фармату адбываецца зліццё не аднаго тэлевізійнага жанру.
Перадачы сёння – гэта адмысловы тып тэлевізійных праграм, якія транслююцца ў прамым эфіры ў гадзіны раніцы (з 5:00 ці 6:00 да 9:00 ці 10:00 гадзін) і якія валодаюць шэрагам устойлівых жанравых і стылістычных (фарматных) прыкмет [6].
Аб'ект работы тэлемаўленне.
Прадмет - тэлемаўленне вядучых ранішніх перадач.
Мэта – разгледзець тэлемаўленне вядучых ранішніх перадач.
Задачы:
- разгледзець паняцце тэлемаўлення вядучых ранішніх перадач;
- разгледзець асаблівасці тэлемаўлення вядучых ранішніх перадач.
Эмпірычная база – практыка.
Тэарэтычная база – работы, якія ў спісу крыніц.
Структура работы – уводзіны, тры артыкулы, заключэнне, спіс крыніц.
1 НАВУКОВАЯ ХАРАКТАРЫСТЫКА ТЭЛЕМАЎЛЕННЯ
Тэлебачанне, якое функцыянуе не толькі як сродак масавай камунікацыі, але і як найважнейшы складнік сучаснай культуры, духоўнага жыцця соцыума, актуалізуе неабходнасць перманентнага маніторынгу аўдыёвізуальнага праграмнага прадукта праз прызму яго змястоўнага напаўнення, мастацка-эстэтычнай каштоўнасці кантэнту. ных сацыякультурных задач.
У тэорыі сродкаў масавай інфармацыі і камунікацыі асэнсаванне эфекту персаніфікацыі звязана з распрацоўкай сацыяльна-псіхалагічнага падыходу. На яго аснове М.М. Багамолава вылучыла цэласную мадэль камунікатара, якая прадстаўлена двумя шэрагамі адносін: паміж камунікатарам і паведамленнем, камунікатарам і аўдыторыяй. У першым з іх акумулююцца сістэмныя характарыстыкі камунікатара, якія ўключаюць кагнітыўныя, эмацыйныя і паводніцкія аспекты. Такія якасці, як адэкватныя веды рэчаіснасці, уменне данесці да аўдыторыі, праўдзівасць, перакананасць, шчырасць, спрыяюць не толькі мэтанакіраванай, але і эфектыўнай персаніфікацыі камунікатара, садзейнічаюць яго актыўнаму ўспрыманню аўдыторыяй. Зыходзячы з гэтага фарміруецца шэраг адносін, якія ўстанаўліваюцца паміж камунікатарам і аўдыторыяй, які вызначаецца па фактары павагі - прывабнасці.
У сувязі з тым, што на тэлебачанні паведамленне ад яго носіцеля, П.С. Гурэвіч вызначыў, пры якіх умовах яно набывае сэнс. Такімі ўмовамі з'яўляюцца асобасныя, персаніфікаваныя характарыстыкі камунікатара. Эфект завершанай персаніфікацыі, паводле яго меркавання, дасягаецца пры абсалютным зліцці тэлеперадачы і яе вядучага, які стварае падсвядомае адчуванне іх адзінства, непарыўнасці.
2 ПРАБЛЕМНЫЯ АСПЕКТЫ ТЭЛЕМАЎЛЕННЯ ВЯДУЧЫХ РАНІШНІХ ПЕРАДАЧ
У культурнай спадчыне нацыянальнага тэлебачання, якое адзначыла ў 2011 г. сваё 55-годдзе, ёсць таксама нямала ўзораў яркай творчай «адзі-нічнасці» такіх журналістаў, як Н. Касьянава, І. Пінчук, Л. Ларуцін, Я. Аўрынская, І. Аляксандравіч , аўтарскія праграмы якіх "Вуліцы і плошчы расказваюць", "Запалі ў душы агонь", "Каментар дня", "Дзела-выя сустрэчы", "Перспектывы", "Праметэй" і інш. выходзілі ў 1970-х – першай палове 1980- х гг. Глыбіня, маштабнасць, вывастранасць аўтарскай думкі, якія сведчылі аб высокім прафесійным узроўні гэтых тэлечасопісаў, іх чалавечай, грамадзянскай сталасці, індывідуальнасць аўтарскай інтанацыі, манера трымацца ў кадры, гутарыць з людзьмі, звяртацца да аўдыторыі гледачоў не дазвалялі ўсумніцца ў тым, што яны з'яўляюцца не проста "асобамі" - асобамі Беларускага тэлебачання.
З другой паловы 1980-х гг., у перыяд актывізацыі грамадска-палітычных працэсаў, галоснасці, на беларускім тэлеэкране сталі з'яўляцца, выкарыстоўваючы тэрміналогію А.А. Новікавай, "моладзевыя асобы" перабудовы, сярод якіх было нямала яркіх асоб. Гэта перш за ўсё А. Марозаў, аўтар і вядучы цыклавой праграмы «Сем хвілін на разважанне» і першых міжнародных публіцыстычных тэлемастоў Беларускага тэлебачання, імя якога часцей за ўсё згадваецца даследчыкамі [9]. Варта адзначыць таксама аўтараў-вядучых публіцыстычных тэлепраграм «Урокі перабудовы», «Грамадская думка», дыс-кусійнага клуба «Чалавек і эканоміка» і інш. – тэлежурналістаў-«бунтароў», якія ўвасаблялі прадстаўнікоў найбольш актыўнай моладзі, якая мае грамадзянскую пазіцыю і здольнай яе адстойваць.
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Перадачу “Раніца. Студыя добрага настрою» адрозніваюць і застаўкі. З пачатку і да фіналу перадачы ў ніжнім полі экрана заўсёды паказаны бягучы час, нават у моманты рэкламы. Час знаходзіцца ў форме аранжавага круга, а шрыфт тэксту ідэнтычны стылю тэксту ўсёй перадачы. Гэты ход спрыяе сталаму нагадванню, якая перадача ідзе ў эфіры ў дадзены момант. Да таго ж гэта выдатны спосаб пазнавальнасці праграмы.
Апроч часу, застаўкі малююць і іншую інфармацыю. Да прыкладу, перад пачаткам перадачы або пасля рэкламы з'яўляецца пяцісекундная застаўка «Раніца. Студыя добрага настрою». Фон гэтай застаўкі заўсёды мяняецца, але часцей за ўсё гэта прырода. Падчас самой перадачы на застаўках указаны курс валют, цікавыя факты і надвор'е. Застаўкі патрэбны для таго, каб не займаць эфірны час на прагаворванне кароткай інфармацыі. Усё гэта ёсць у застаўках. Так праграма атрымоўваецца яшчэ больш інфарматыўнай.
Яшчэ адной асаблівасцю ў структуры перадачы «Раніца. Студыя добрага настрою” з'яўляецца суаўтарства і ўдзел гледачоў у стварэнні праграм-мы. Гэта выразна праяўляецца ў рубрыцы "Аб ежы". Тэлегледачы дасылаюць свае рэцэпты, а таксама задаюць пытанні. Гэта ўплывае на рост аўдыторыі, яе лаяльнасць да перадачы і цікавасць. Глядач адчувае сваю долю ў тым, што бачыць па тэлевізары.
Але ў той жа час ранішні інфармацыйны блок становіцца паўнавартасным мультымедыйным каналам, які адказвае ўсім запытам сучаснай аўдыторыі. Таму ранішні інфармацыйны блок смела можна назваць найбольш актыўным для прагляду тэлебачання. А дзякуючы тэхналогіям і новым прыёмам, якія ствараюцца ў ранішніх інфармацыйных блоках, гэты фармат толькі развіваецца і ўдасканальваецца.
1. Благова, 3. И. Особенности производства отечественных телепрограмм в современных условиях: творческий и экономический аспекты [Текст] / 3. И. Благова // Петербургский экономический журнал. Сер. 10. Журналистика. -2015. -№ 1, с. 71-79.
2. Качкаева, А. Г. Журналистика и конвергенция. Почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные [Текст] / А. В. Качкаева, И. В. Кирия, К. Г. Коломеец, Н. Г. Лосева, О. М. Силантьева, Л. О. Те-лень, Т. Б. Тихомирова, М. Г. Филимонов : под ред. А. Г. Качкаевой. М., 2010. 200 с.
3. Качкаева, А. Г. Мультимедийная журналистика [Текст]: учебник для вузов / А. Г. Качкаева, С. А. Шомова, А. А. Мирошниченко, Е. Г. Лапина-Кратасюк, И. В. Кирия, Г. Амирханова, О. М. Силантьева, Ю. П. Пургин, М, с. Корнев, М. В. Петрушко : под общ. ред. А. Г. Качкаевой, С. А. Шомовой. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2017.-413 с.
4. Новоженина, А, с. Причина недолгосрочности утреннего шоу на региональном телеканале [Текст] / А, с. Новоженина // Ученые записки. Сер. 10. Журналистика 2013. -№4.-С. 240-245.
5. Новоженина, А, С. Эволюция жанра телепередачи «утреннее развлекательное шоу» (на примере телеканалов Курска и Орла) [Текст]: авто-реф. канд. искусствоведения/ А. С. Новоженина. М., 2015. 27 с.
6. Полуэтхова, И. А. Структура и содержание утреннего шоу на федеральном телеканале (на примере программы «Доброе утро» на «Первом канале») / И. А. Полуэтхова, И. Н. Ивченко, Е. В.Овчинская // Медиаскоп. 2017.
7. Ширяевская, В. В. Экранный образ: место и роль ведущего в со-временном телевидении / В. В. Ширяевская // Материалы Всероссийской конференции студентов, аспирантов и молодых ученых, посвященной российского кино, Санкт-Петербург: СПбЕИКиТ, 2017. -Ч.2.С.168-170.
8. Кулiкоўская, Г. Рэзервы ўдасканалення яшчэ не вычарпаны / Г. Кулiкоўская // У дапамогу работнiкам тэлебачання і радыёвяшчання : ін-фарм.-метад. матэрыялы / Дзярж. кам. БССР па тэлебачанні і радыёвяшчанні, 1987. – Студзень – люты. – С. 31–37.
9. Фларызяк, А. Як нас глядзяць, як слухаюць… / А. Фларызяк // Беларус. тэлебачанне і радыё, 1991. – № 32. – С. 22.
10. Фларызяк, А. Тэлебачанне ў святле сацыялогіі / А. Фларызяк // Беларус. тэлебачанне і радыё, 1993. – № 13. – С. 1.