Контрольная работа №1
1. Выберите правильную форму глагола, согласующуюся с подлежащим. Запишите составленные предложения, переведите их на русский язык.
Example: The news is /are bad.
Новости – плохие.
1. The British authorities are investigating the problem. - Британские власти изучают проблему.
2. She was wearing shorts which were too big for her. - Она носила шорты, которые были слишком большими для нее.
2. Выберите нужную форму прилагательного или наречия. Запишите составленные предложения, переведите их на русский язык. Напишите три формы сравнения этих прилагательных или наречий.
Example: He was a bit depressed yesterday but he looks happily/ happier today.
Вчера он был слегка расстроен, а сегодня выглядит более счастливым.
happy – happier – the happiest
1. You’ll never get better if you don’t eat – you’ve hardly touched your dinner! – Ты никогда не поправишься, если не будешь есть – ты едва прикоснулся к обеду!
2. I answered the questionnaire as honestly as I could. – Я отвечал на вопросы настолько честно, насколько это было возможно.
3. Выберите нужные местоимения. Запишите составленные предложения, переведите их на русский язык.
Example: He didn’t come to some/ any results.
Он не пришел ни к какому результату.
1. You want to see her but she doesn’t want to see you. – Ты хочешь ее увидеть, но она не хочет видеть тебя.
2. That’s not my umbrella. Mine is yellow. – Это не мой зонт. Мой – желтый.
4. Соедините части (1-4) с (а-d). Запишите составленные предложения, переведите их на русский язык.
1. Who drives the Mercedes that’s parked outside? - Кто водитель Мерседеса, припаркованного снаружи?
2. Frankling was flying a kite when he discovered the principle of the lightning conductor. - Франклин запускал воздушного змея, когда он открыл принцип громоотвода
5. Составьте и запишите предложения из данных слов.
Example: mother/was/when/to/my/yesterday/her/busy/went/I/see.
My mother was busy when I went to see her yesterday.
1. being/husband/a/talent/I/the/is/know/perfect/God/given. - I know being the perfect husband is a God-given talent.
2. mother/disagree/influence/children/do/father/on/mass/on/your/culture/the/of/ and? - Do your mother and father disagree on the influence of mass culture on children?
6. Раскройте скобки, употребив подходящее по смыслу производное слово. Запишите предложения, переведите их на русский язык.
Example: The (major) majority of students took the (examine) examination successfully.
1. First I decided that to be successful I would have to buy new equipment. Just then I had an expected piece of good luck. - Сначала я решил, что, чтобы быть успешным, я должен был бы купить новое оборудование. Именно тогда ко мне пришла удача.
2. His son is very fashionable. He always wears the latest styles.- Его сын очень модный. Он всегда носит последние модели.
Работа над текстом
2. Прочитайте текст, постарайтесь понять его содержание.
Michael Faraday’s contribution into Physics
1. Michael Faraday is considered to have been one of the great scientists in history. Some historians of science refer to him as the greatest experimentalist in the history of science. It was largely due to his efforts that electricity became viable for use in technology. The SI unit of capacitance, the farad (symbol F), is named after him.
He was the first to link electricity to magnetism and then link magnetism back to electricity - i.e. he induced an electric current using magnets - thus inventing the dynamo, predecessor to today's electric generator.
2. In 1821, soon after the Danish chemist, Hans Christian Orsted discovered the phenomenon of electromagnetism, Davy and William Hyde Wollaston tried but failed to design an electric motor. Faraday, having discussed the problem with the two men, went on to build two devices to produce what he called electromagnetic rotation: a continuous circular motion fr om the circular magnetic force around a wire. A wire extending into a pool of mercury with a magnet placed inside would rotate around the magnet if charged with electricity by a chemical battery. This device is known as a homopolar motor. These experiments and inventions form the foundation of modern electromagnetic technology.
3. Ten years later, in 1831, he began his great series of experiments in which he discovered electromagnetic induction He found that if he moved a magnet through a loop of wire, an electric current flowed in the wire. The current also flowed if the loop was moved over a stationary magnet. His demonstrations established that a changing magnetic field produces an electric field. This relation was mathematically modeled by Faraday's law, which subsequently became one of the four Maxwell’s equations. These in turn evolved into the generalization known as field theory. Faraday then used the principle to construct the electric dynamo, the ancestor of modern power generators.
4. Faraday also dabbled in chemistry, discovering chemical substances such as benzene, inventing the system of oxidation numbers, and liquefying gases such as chlorine. He also discovered the laws of electrolysis and popularized terminology such as anode, cathode, electrode, and ion.
5. In 1845 he discovered what is now called the Faraday effect and the phenomenon that he named diamagnetism. The plane of polarization of linearly polarized light propagated through a material medium can be rotated by the application of an external magnetic field aligned in the propagation direction. This established that magnetic force and light were related.
6. In his work on static electricity, Faraday demonstrated that the charge only resided on the exterior of a charged conductor, and exterior charge had no influence on anything enclosed within a conductor. This is because the exterior charges redistribute so that the interior fields due to them cancel. This shielding effect is used in what is now known as a Faraday cage.
3. Укажите, какое из данных утверждений соответствуют содержанию текста.
1. The dynamo invented by M. Faraday was a predecessor to nowadays’ generators. соответствует
4. Выберите правильные ответы на вопросы.
1) What device invented by M. Faraday became a predecessor to electric generators? - The invention of the dynamo.
5. Прочитайте предложения. Выберите правильный вариант перевода.
1 He was the first to link electricity to magnetism. -
Он был первым, кто соединил электричество и магнетизм.
6. Переведите письменно абзацы 2 – 4 текста “Michael Faraday’s contribution into Physics”.
2. В 1821 году, вскоре после того, как датский химик Ханс Кристиан Эрстед открыл явление электромагнетизма, Дэви и Уильям Хайд Волластон пытались, но не смогли разработать электрический двигатель. Фарадей, обсудив проблему с двумя мужчинами, пошел на строительство двух устройств, чтобы производить то, что он назвал электромагнитным вращением: непрерывное круговое движение от круговой магнитной силы вокруг проволоки. Провода расширения, помещенные в бассейн ртути с помощью магнита будут вращаться вокруг магнита, если будут подпитываться электроэнергией от химического аккумулятора.
Контрольная работа №2
1. Перепишите предложения, выбрав подходящий модальный глагол. Переведите предложения на русский язык.
Example: These samples (may/ have to/ is to) be chosen deliberately. – Эти образцы могут быть отобраны (можно отобрать) произвольно.
1. A typical e-mail address may be susan@mail.ru. –Обычный адрес электронной почты может быть susan@mail.ru.
2. Two stations far enough apart can receive different messages transmitted on the same frequency.- Две станции, находящиеся на большом расстоянии могут принимать разные сообщения передаваемые на той же частоте.
2. Перепишите предложения, подчеркните слова, которые выражены Participle I, Participle II или Gerund, указав, чем они являются (из вышеназванных). Переведите предложения на русский язык.
Example: There are several ways of obtaining this substance. (Gerund) – Существует несколько способов получения этого вещества.
1. There also exists an idea to use laser for solving the problem of controlled thermonuclear reaction (Gerund) . - Там также существует идея использовать лазер для решения проблемы управляемой термоядерной реакции.
2. While working at a new transmitter for deaf people Bell invented a telephone (Participle I). – Во время работы над новым передатчиком для глухих людей, Белл изобрел телефон.
3. Перепишите предложения, выбрав подходящие по смыслу видовременные формы глагола. Переведите предложения на русский язык. Укажите время и залог выбранных форм глаголов.
Example: The engineer was asked/ asked to test the device. (Past Simple, Passive Voice) – Инженера попросили испытать механизм.
1. New methods of research are being used in our lab.- Новые методы исследования используются в нашей лаборатории. Present Continuous, Passive Voice.
2. The engineers had designed first robot systems by the end of the 19th century.- Первый робототехнический комплекс инженеры спроектировали к концу 19 века. Past Perfect, Active Voice.
4. Определите глаголы-сказуемые в предложениях. Перепишите предложения, преобразуя глаголы-сказуемые из активного в пассивный залоги, сохраняя временные формы глаголов. Переведите предложения на русский язык.
Example: A.S. Popov invented the radio in 1895. – The radio was invented by A.S. Popov in 1895. – Радио было изобретено А.С. Поповым в 1895 году.
1. The new device will reduce the time of the operation. – The time of the operation will be reduced by the new device. - Время будет сокращено на новом устройстве.
2. They are making an increasing use of computer networks of various sizes now. - An increasing use of computer networks of various sizes are being made now. - Сейчас внедряется расширенное использование вычислительных сетей различных масштабов.
5. Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на определительные и дополнительные придаточные предложения.
Example: We understand that this problem must be solved. – Мы понимаем, что эту задачу надо решить.
1. We understood what gigantic experimental work was made before the adoption of the project. - Мы поняли, что огромная экспериментальная работа была сделана еще до утверждения проекта.
2. They wanted to build a machine which people could use to talk over long distances. - Они хотели построить механизм, которой люди могли бы использовать, чтобы разговаривать на больших расстояниях.
Работа над текстом
2. Прочитайте текст, постарайтесь понять его содержание.
The Structure of a Computer
1. The general-purpose computer is a very powerful device, its power deriving from the fact that it can be turned into a machine for performing any particular specific calculating task. This transformation is effected by providing the computer with a program which is a set of instructions defining precisely the calculation to be performed. The language in which a program is expressed is called a programming language. There are a number of these in existence.
2. A programming language provides a special set of rules and a vocabulary that is related to a computer's operation. If this set of rules and specialized vocabulary is known to both the computer programmer and the computer itself, they can be used to create a computer program.
Early in the computer's evolution, the rules and vocabulary of computer programming were known to only a very few people. But today, programming languages have been developed that are easier to use, and there are now hundreds of different English-like programming languages that can be used to program a computer.
3. Let us look at the broad structure of a computer. It consists of five components (input, store, arithmetic-logic, control, output). The program is held in a part of the store and we assume that it is there initially. The machine is always under the control unit which has a very simple operation: it takes an instruction from the store and causes it to be obeyed; then it takes the next instruction from the store and causes it to be obeyed, and so on. The instructions may:
a) cause some data to be read into the (other part of the) store;
b) cause some appropriate operations to take place on data held in the store.
4. We have assumed here that the program is initially in the store and that the data is available at input. The question is: how does the program get into the machine? The answer is it is read by another program which resides in the machine, called a compiler. The compiler not only reads in the program, but also converts it from the so-called source language into the language of the machine (the so-called object language).
5. We must, at this point, distinguish carefully the roles of the program and the data. In real life a program, once written, will be used unchanged on different sets of data perhaps over an extended time. Thus we conceive of the program as the very general component and the data as the component which makes it specific. The program, once properly developed, will reside, like the compiler, within the system and data will be presented at the input whenever the program is to be run. In an environment wh ere programs are being developed, however, we tend to use very simple data and present program and data together to the machine.
3. Укажите, какие из данных утверждений соответствуют содержанию текста.
1. The programming languages used today are much more difficult in use in comparison with the early computer programming languages, thus few people know them. false
4. Выберите правильные ответы на вопросы.
1. What are the calculations to be performed defined by? - a) by a programme;
5. Прочитайте предложения. Выберите правильный вариант перевода.
1. The programme is held in a part of the store and we assume that it is there initially. - а) Программа хранится в разделе памяти, и мы предполагаем, что она находится там изначально.
6. Переведите письменно абзацы 3 – 5 текста.
Давайте взглянем на обширную структуру компьютера. Он состоит из пяти компонентов (устройство ввода, память, арифметическая логика, управление, устройство вывода). Программа хранится в памяти, и мы предполагаем, что она находится там изначально. Машина всегда находится под контролем устройства, которое имеет очень простые операции: выбирает команду из памяти и заставляет подчиняться, затем выбирает следующую команду и заставляет подчиняться и так далее. Команды могут быть: