1. Шчырасць, лірычная ўзнёсласць вершаў Янкі Купалы для дзяцей.
2. Вершы аб роднай прыродзе: “Вясна”, “Дуб”, “3імой у лесе”.
3. Сувязь вершаў Я.Купалы для дзяцей дашкольнага узросту з традыцыямі беларускага дзіцячага фальклору, займальнасць сюжэта.
4. Вершы “Мароз”, “Бай”. Фальклорная аснова вершаў.
5. Верш “Сын i маці”. Вобразы мaцi, сына. Значэнне верша ў абуджэнні ў дзяцей пачуцця нацыянальнай годнасці. Сугучнасць яго зместу нашаму часу.
6. Гісторыя напісання верша “Хлопчык i лётчык”. Псіхалагізм, майстэрства раскрыцця душы дзіцяці, шчы¬расць паэтычных радкоў. Асаблівасці паэтыкі верша.
1. Шчырасць, лірычная ўзнёсласць вершаў Янкі Купалы для дзяцей.
Творчасці Я. Купалы ўласцівыя разнастайнасць жанраў, вобразна-стылістычных сродкаў, яркая метафарычнасць, тонкі псіхалагізм, багатая моўная палітра. Шэдэўры вуснай народнай творчасці, засвоеныя з дзяцінства, сталі той добрай глебай, на якой вырасла непаўторная творчая індывідуальнасць.
Разумна спалучаў свой жыццёвы вопыт з дзіцячай непасрэднасцю, нестандартным вобразным мысленнем. У Я. Купалы відавочны талент дзіцячага паэта. У яго вельмі ўдала наладжваўся кантакт з маленькімі чытачамі дзякуючы яго незвычайнай чуйнасці да жыватворных крыніц роднага слова.
Народнапаэтычныя традыцыі адлюстраваны ў аўтарскіх калыханках, забаўлянках, лічылках, дражнілках, хуткамоўках, загадках, казках-пераказках, небыліцах-перакрутках, жартоўных і гумарыстычных вершах. Многія жанры дзіцячага фальклору набылі новае гучанне і адметнасць.
2. Вершы аб роднай прыродзе: “Вясна”, “Дуб”, “3імой у лесе”.
Пейзажную лірыку Янкі Купалы можна падзяліць на дзве выразныя плыні. Да першай, большай колькасна, належаць вершы, якія зместам, ідэйнай устаноўкай непасрэдна пераклікаюцца з праявамі грамадскага жыцця або настроямі лірычнага героя.
Паэтызацыя вясны займае ў лірыцы Янкі Купалы прыкметнае месца. Можна сказаць, што з усіх пор года паэт найбольш любіць менавіта вясну. Гэтай пары года прысвечаны верш “Вясна”. Бліскучы, іскрысты верш гэтай мае пераважна прыродаапісальны характар. Вясна — абуджэнне прыроды, аднаўленне жыцця, гамляецца спяваць ей бадзёрыя, поўныя захаплення гімн.
3. Сувязь вершаў Я.Купалы для дзяцей дашкольнага узросту з традыцыямі беларускага дзіцячага фальклору, займальнасць сюжэта.
У спадчыне Я. Купалы, якая ўключае цица ў кола дзіцячага чытання, дамінуюць творы з сацыяльнымі матывамі. Тэма нешчаслівага лесу дзяцей і падлеткаў, якой у пераважнай большасці прысвечаны творы дарэвалюцыйнага часу, 1930х гадоў. Саступае месца адлюстраванню перспектыў лепшага жыцця ў савецкі час. Відавочнай з’яўляецца сувязь вершаваных твораў Я. Купалы з традыцыямі беларускага фальклору, што знайшло свае ўвасабленне ў адпаведных формах (калыханка, песня, забаўлбянка і інш.), вобразах (маці і яе дзеці, Бай, народныя змагары, лерсаніфікаваныя вобразы і інш.), фальклорнай паэтыцы і стылістыцы (народныя эпітэты, параўнанні, метафары, прыёмы паралелізму і інш). Купалавы творы — гэта важны складнік той часткі беларускай літаратуры, якая выконвала і выконвае надзённыя задачы выхавання маладога пакалення беларусаў.
4. Вершы “Мароз”, “Бай”. Фальклорная аснова вершаў.
Твораў, напісаных спецыяльна для дзяцей, у Я. Купалы няшмат. У 1921-1922 гг. на старонках часопіса «Зоркі» друкаваліся такія яго творы для дзяцей, як «Задачкі», «Песня І казка», «Бай», «Вяртаюцца з вырай жоравы, гусі ...», «Сын І Маці». лірыка Я. Купалы не паддаецца адназначнай сэнсаваму тлумачэнню. Вобразы ў творах паэта - гэта выявы аб'ёмныя ў сэнсавых адносінах, грамадзянска-філасофскія. Да ліку такіх вершаў ставяцца, напрыклад, «Сын І Маці». Без дадатковага тлумачэнні настаўніка навучэнцам будзе цяжка зразумець аб'ёмны сэнс вершаў «Сын І Маці», «Вяртаюцца з вырай жоравы, гусі ...». Тут абавязкова трэба раскрыць асаблівасці грамадзянскай пазіцыі Я. Купалы ў паслякастрычніцкі перыяд, калі паэт пакутліва асэнсоўваў шляху, па якім пойдзе Беларусь у будучыні (паэт прадбачыў, што яно будзе супярэчлівым). Эстэтычны змест – верш “Песня і казка”, дзе паэтычна вызначаюцца асаблівасці ўздзеяння казачна-песеннага свету на свядомасць дзіцяці, акрэсліваецца пазнавальная роля паэтычных вобразаў.верш-забаўлянка “Бай”. Твор мае ланцужковы прынцып пабудовы, характэрны для народных “баяў”. Казачны персанаж – апавядальнік-Бай – гутарыць з дзіцём з той мэтай, каб пазабаўляць яго. Ён расказвае, як труцень-ашуканец убіваецца ў працавітую пчаліную сям’ю і пачынае жыць за яе кошт. Калі на ўсе ранейшыя пытанні Бая аб тым, “баіць ці не” далей, дзіця адказвала “баіць”, то ў фінале верша, даведаўшыся пра дармаедства трутня, маленькі субяседнік не жадае далей слухаць пра яго. Гэтым самым аўтар звяртае ўвагу на здольнасць дзіцяці рабіць адпаведныя маральныя вывады і паказвае ўзор адносін да негатыўных праяў жыцця: дзіця павінна ад іх адмежавацца [3, c. 307].
5. Верш “Сын i маці”. Вобразы мaцi, сына.
У вершы-дыялогу “Сын і маці” (“Мамка, мамка! Што так плнанчаш?..”, 1919) хлопчык пытаецца ў маці, чаму яна так пларчоа, гледзячы ў неба, ды яшчэ “крыжамі яго знача”. Маці акдтказвае, што ад неба залежыць ураджай, — град можа выбіць збожжа. Чорная хмара праходзіць, не зачапіўшы хату, але ж маці “плача без упынку”. I гэта надта здзіўляе сына: Мамка, мамка! Ужо мінула Чорна хмара й не чапнула Нашу хапгу і збажынку, / / А ты плачаш безупынку ...” Агучанае ў фінале твора пытанне сына застаецца без адказу. Верш заканчваецца шматкроп’ем. Яго сэнс, як і магчымы сэнс не агучанага маткаю адказу, дастаткова складана растлумачыць чытачу-дзіцяці. У той жа час выхавацель, настаўнік, пры неабходнасці можа мець на ўвазе наступнае тлумачэнне акрэсленага вышэй абрыву, умаўчання ў гэтым вершы. Такі фінал гутаркі маці і сына невыпадковы. Ён дае магчымасць змадэляваць (з пазіцыі гістарычнай рухомасці твора) канчатковае выказванне маці: хмара ў небе — гэта не апошняя (і не самая страшная) навала ў іх жыцці. І такім выпадку можа паўстаць наступнае пытанне: што маці пры гэтым мае на ўвазе? Дзеля адказу на яго варта прыгадаць, што верш быў напісаны ў 1919 г. Гэта быў перыяд, калі Я. Купала, асэнсоўваючы сучаснае жыццё (новая ўлада на Беларусі, нямецкая і бела-польская акупацыі Бацькаўшчыны), палітычныя, грамадскія перспектывы краю, знаходзіўся на раздарожжы сацыяльных сімпатый і антыпатый. Пры тгео этым, відаць, паэт дапускаў, што ад Варшавы Беларусь нел идачакаецца светлай будучыні. У той жа час і спадзяванні на Маскву ў адносінах да Беларусі ў гэты перыяд у яго былі не самымі светлымі. Па якім шляху ісці, якую яшчэ хмарув ч бакаць? Вось пытанні, на якія канчаткова ў той час не мог аидказаць ні сам паэт-Прарок, ні маці-Радзіма з яго верша. Гэта разгубленасць і хаваецца ў шматкроп’і, якім заканчваецца твор [1, c. 107].
6. Гісторыя напісання верша “Хлопчык i лётчык”. Псіхалагізм, майстэрства раскрыцця душы дзіцяці, шчы¬расць паэтычных радкоў. Асаблівасці паэтыкі верша.
Лірычны герой верша “Хлопчык і лётчык” — гэта маленькі рамантык новага часу. Твор вельмі ўдала перадае гераічна-рамантычныя захапленні і памкненні дзяцей савецкага часу. Варта адзначыць, што гэты верш-зварот (верш-прамова) быў папулярным сярод дзяцей на працягу цэлай эпохі. I гэта натуральна: у ім праўдзіва, жыва, пераканаўча, матывавана перададзены памкненні маленькага хлопчыка, які марыў стаць лётчыкам. Стыль гэтага твора вызначаецца меладычнасцю мовы, ён перадае рамантычную ўзнёсласць мары сямігадовага прамоўцы: “Мне ўжо надакучыла дома — у дзіцячы хадзі адно сад, / / А так паглядзеў бы, вядома, на іншы парадлак і лад. /Вазьмі ж мяне, лётчык, хачу я Пабыць у людзях, паглядзецъ, Як месяц на небе начуе, / / Як блукае ў лесе мядзведзь, /Д Як свецяцца ночкаю зоры, а днём не відаць іх. чаму, / Як рэчкі ў далёкія моры / / Улетку плыеуць і ў зіму”. Быў напісаны верш-зварот “Хлопчнык і лётчык на вайне”. Хлопчык, трэба меркаваць, усё той жа, што і ў вершы 1935 г., ал е яму ўжо болей гадоў [2, c. 250].
1. Гісторыя беларускай літаратуры 20 стагоддзя: У 4 т.4. кн.1 1966-1985/ НАН Беларусi, Аддз-не гуманiтар. навук i мастацтваў, Ін-т літ. Імя Я.Купалы; Навук. Рэд. У.В. Гніламедаў, С.С. Лаўшук.― Мінск.: Бел.навука, 2002. ― 928 с.
2. Яфімава М. Б., Беларуская дзіцячая літаратура. Вучэб. дапам. для філал. фак. і фак. педагогікі і методыкі пачатковага навучання / Пад рэд. М. Б. Яфімавай, М. М. Барсток. — Мінск.: Вышэйшая школа, 1980. — 350 с.
3. Макарэвіч А. М., Яфімава М. Б., і інш. Беларуская дзіцячая літаратура / Пад рэд. А. М. Макарэвіча, М. Б. Яфімавай, — Мінск.: Вышэйшая школа, 2008. — 688 с.
4. Шаўлоўская М. Ф., Беларуская дзіцячая літаратура: хрэстаматыия / аўт.-уклад. М.Ф. Шаўлоўская. Мінск. – 2003. – 206 с.
5. Купала, Я. Поўны збор твораў у 9 т., том 3 // Я. Купала. – Мінск. −1997. – 243 с.