Палацавыя комлексы эпохі барокі на Беларусі
ГГУ им.Ф.Скорины (Гомельский государственный университет)
Готовые дипломы
на тему: «Палацавыя комлексы эпохі барокі на Беларусі»
по дисциплине: «История Беларуси»
2020
189 BYN
Палацавыя комлексы эпохі барокі на Беларусі
Тип работы: Готовые дипломы
Дисциплина: История Беларуси
Работа защищена на оценку "8" с одной доработкой.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 57.
Поделиться
Уводзіны
1 Гістарыяграфія і крыніцы
2 Гістарычныя ўмовы з’яўлення палацавых і сядзібна-палацавых комплексаў эпохі барока (16-18 стст.)
3 Асаблівасці будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі
Заключэнне
Спіс выкарыстаных крыніц
Уводзіны
У гісторыі амаль кожнага архітэктурнага стылю яго завяршальны этап азначаецца ускладненымі формамі, перагружанасцю дэталямі, цягай да падвышанай дэкаратыўнасці. У эпоху Рэнесансы гэтая тэндэнцыя набыла настолькі спецыфічны характар, што прывяла да фарміравання новага стылю – барока (ад італьянскага «мудрагелісты, дзіўны»). Ранейшая стрыманасць архітэктуры, уласцівая рэнесансу, змянілася падкрэсленай экспрэсіяй.
Эпоха барока – адна з найбольш цікавых эпох у гісторыі сусветнай культуры. Цікавая яна сваім драматызмам, інтэнсіўнасцю, дынамікай, кантраснасцю і, у той жа час, гармоніяй, цэласцю, адзінствам.
Разглядаемая эпоха стварыла не толькі сусветныя шэдэўры мастацкай культуры, але і наклала своеасаблівы адбітак на светапогляд людзей пасля рэнесанснай эпохі, якія ўгледжвалі галоўны парадак жыцця ў яго супярэчнасцях і лічылі, што няма нічога, што не мела б сваёй апазіцыі. Вывучэнню архітэктуры Беларусі 16-18 стагоддзяў свае работы прысвяцілі многія гісторыкі і навуковыя дзеячы. Дадзенай тэме прысвечаны не толькі манаграфіі, а і энцыклапедычныя даведнікі і навуковыя працы.Многія даследчыкі звяртаюцца да багатай спадчыны мастацтва, а менавіта архітэктуры. Разглядаючы сукупнасць стыляў архітэктуры ў сваіх работах навукоўцы вялікую ўвагу надаюць кожнаму стылю асобна, у нашым выпадку – стылю барока.
Яго асноўныя мастацкія прынцыпы – дынамічнасць кампазіцыі, кантрасты маштабаў, рытмаў, святлоценявыя і колеравыя эфекты, крывалінейнасць абрысаў, імкненне стварыць ілюзію бязмежнай прасторы. Эфектнасць барока была выкарыстана царквой у сваіх мэтах для эмацыянальнага ўздзеяння на пачуцці чалавека і дэманстрацыі марнасці чалавечага жыцця перад вечным, велічным.
Адной з самых важных частак матэрыяльнай і духоўнай спадчыны кожнага народа з’яўляецца манументальнае дойлідства. У адрозненне ад іншых набыткаў нацыянальнай культуры архітэктурныя помнікі нельга адарваць ад роднай зямлі, вывезці, схаваць у чужых сховішчах.
Актуальнасць тэмы даследавання абумоўлена некалькімі прычынамі. Па-першае, вялізная колькасць помнікаў барока на сённяшні дзень знаходзяцца не ў лепшым стане. У бліжэйшы час з-за недастатковай увагі з боку дзяржавы і соцыума мы можам страціць архітэкурныя помнікі эпохі барока – маўклівых сведкаў гісторыі. З мэтай прыцягнення ўвагі да гэтай праблемы аўтарам была абрана менавіта дадзеная тэматыка даследавання. Па-другое, эпоха барока – адна з найбольш цікавых эпох у гісторыі сусветнай культуры. Менавіта таму, на наш поглад неабходна звярнуцца да гэтай тэмы, каб знайсці ў мінулым нейкія арыенціры, здольныя дапамагчы пошуку сябе ў складаных жыццёвых калізіях. Па-трэцяе, стыль барока ў цяперашні час вельмі папулярны, асабліва ў інтэр'еры святочных памяшканняў і кватэр у стылі 16-18 стст.
Аб’ект даследавання: сацыяльна-культурнае развіццё Беларусі 16- 18 стст., а прадмет – барочныя палацавыя комплексына тэрыторыі Беларусі ў 16-18 стст.
Мэта работы: ахарактарызаваць асаблівасці з’яўлення і існавання барочных палацавых і сядзібна-палацавых комплексаў на тэрыторыі Беларусі.
Для вырашэння дадзенай мэты былі пастаўлены наступныя задачы:
Прааналізаваць гістарычную літаратуру па палацавым комлексам эпохі барокі на тэрыторыі Беларусі ў 16-18 стст.
Устанавіць гістарычныя ўмовы фарміравання і асаблівасці палацавых і сядзібна-палацавых комплексаў эпохі барока (16-18 стст.).
Выявіць агульныя і асаблівыя рысы будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі, іх тэрытарыяльная размяшчэнне.
Метады даследавання: спецыяльныя гістарычныя – гісторыка-генетычны, гісторыка-сістэмны і гісторыка-параўнальны. З дапамогай гісторыка-генетычнага метада гістарычнага даследавання атрымалася ўстанавіць гістарычныя ўмовы з’яўлення палацавых і сядзібна-палацавых комплексаў эпохі барока (16-18 стст.) Сутнасць дадзенага метаду даследаванні выявілася ў аналізе падзей, якія папярэднічалі змене архітэктурных стыляў на беларускіх землях. Гісторыка-параўнальны метад даў магчымасць ахарактарызаваць сутнасць Статутаў ВКЛ па падабенстве і па адрозьненьня уласцівых ім уласцівасцяў. Гісторыка-сістэмны метад накіраваны на вывучэнне аб'ектаў і з'яў мінулага як цэласных гістарычных сістэм: вывучэнне палацавых комлексаў эпохі барока ў кантэксце культурнага, грамадска-палітычнага і сацыяьна-эканамічнага жыцця на Беларусі ў вызначаны час. Гісторыка-параўнальны метад даў магчымасць выявіць агульныя і асаблівыя рысы будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі, іх тэрытарыяльная размяшчэнне.
Навізна даследавання характарызуецца сістэматызацыяй матэрыялу, прысвечанага палацавым комлексам эпохі барокі на тэрыторыі Беларусі ў 17-18 стст., так як у гістарычнай навуцы існуе мноства процілеглых пунктаў гледжання па дадзенай тэматыцы.
Навуковая і грамадская значнасць. Навуковая значнасць работы прадугледжвае сістэматызацыю матэрыяла, прысвечанага палацавым комлексам эпохі барокі на Беларусі. Варта адзачыць, што помнікі архітэктуры навечна прымацаваныя да зямлі з’яўляюцца вельмі значнай часткай той стваранай чалавекам штучнай асяроддзя, у якой ён толькі і можа існаваць і развівацца. Такім чынам, помнікі архітэктуры – гэта канкрэтная і вельмі важная складнік агульнага, шырокага і вялікага паняцці Радзіма. У гэтым – адна з найбольш каштоўных бакоў грамадскага значэння помнікаў архітэктуры. У такім сваім значэнні помнікі архітэктуры выступаюць у ролі стымулаў патрыятызму. І ў гэтай сваёй функцыі, як і ў функцыі рэчыўных помнікаў, помнікі архітэктуры выступаюць не ў выглядзе сваіх найбольш значных, унікальных узораў, але ў роўным страі радавых будынкаў, радавых збудаванняў розных эпох і стагоддзяў. Менавіта гэтым абумоўлена грамадская значнасць даследавання.
Практычная значнасць работы: матэрыялы даследавання могуць у далейшым прымяняцца ў навучальным працэсе ўстаноў адукацыі (навучальныя заняткі, факультатыўныя заняткі, пазакласныя мерапрыемствы, семінарскія і лекцыйныя заняткі і інш).
1 Гістарыяграфія і крыніцы
У гістарычнай навуцы палацавыя комлексы эпохі барокі на Беларусі даследаваныдастаткова глыбока, што абумоўлена наяўнасцю крыніц, якія раскрываюць гэты перыяд.
Цяжкія ўмовы для развіцця архітэктуры барока ў Беларусі, яе значэнне ў гісторыі Беларусі прывялі да вялікай цікавасці беларускіх даследчыкаў мастацтва да розных аспектаў гэтага стылю. У розных даследаваннях разглядаюцца розныя пытанні.
Найбольш падрабязнай працай, прысвечанай гістарычным і тэарэтычным праблемам мастацтва і культуры барока, з'яўляецца «Беларускае барока» Б.А. Лазукі. У артыкуле апісаны асноўныя патрабаванні стылю барока ў Беларусі, падрабязна апісаны асаблівасці першых беларускіх барочных помнікаў. Асноўны напрамак даследавання – размеркаванне асаблівасцей беларускага барока ў Беларусі. На аснове гэтых даследаванняў Б. Лазука выдзяле нацыянальны стыль, які спалучаў ў сабе лепшыя дасягненні еўрапейскіх мастакоў і архітэктараў з традыцыямі беларускай культуры. Аўтар звяртае ўвагу на існаванне стылю ў беларускім мастацтве 16-18 стагоддзяў. Важная частка адводзіцца аналізу асноўных тэндэнцый стылю. Першым аўтар аналізуе гістарыяграфыю стыля барока, дзе звяртае ўвагуяк на працы беларускіх даследчыкаў, так і даследаванні польскіх даследчыкаў.
Акрамя гэтага, авуковыя падручнікі аўтара прысвечаныгісторыі мастацтваў Беларусі ў рэчышчы агульнай рускай гісторыі мастацтваў. Велізарнай годнасцю дадзенага выдання з'яўляецца унікальны фотаматэрыял, які збіраўся аўтарам на працягу доўгага часу. Фотаматэрыял ўключае, як даволі вядомыя творы мастацтва, так і рэдкія музейныя экспанаты, зірнуць на якія ў многіх няма магчымасці [42-45].
З’яўленне барока ў беларускай архітэктуры звязана са значнымі сацыяльна-палітычнымі зменамі ў грамадска-палітычным жыцці ВКЛ другой паловы XVI ст.: Люблінская ўнія 1569 г., Берасцейская царкоўная ўнія 1596 г. Адзначаныя падзеі прывялі да ўзмацнення каталіцкага пранікнення, згортванню ўплываў праваслаўнай царквы, і, як вынік, да шырокага распаўсюджвання архітэктурнага стылю барока. Акрамя каталіцкай царквы барока на Беларусі было цесна звязана з магнацтвам, якому гэты стыль быў патрэбны для паказу сваёй моцы і непарушнасці.
Складаныя умовы развіцця архітэктуры барока на Беларусі, яго значнасць ў гісторыі Беларусі абумовілі вялікую цікаўнасць даследчыкаў беларускага мастацтва да розных бакоў гэтага стылю. Разнастайныя пытанні разглядаюцца ў шматлікіх даследаваннях. Разгледзім асноўныя з іх.
Найбольш грунтоўнай працай прысвечанай гісторыка-тэарэтычнай праблематыцыстылю барока у мастацтве і культуры з’яўляецца «Беларускае барока» Б.А. Лазукі. У працы падрабязна разгледжаны асноўныя перадумовы ўзнікнення стылю барока на Беларусі, падрабязна аналізуюцца характэрныя рысы першых беларускіх барочных помнікаў. Асноўны накірунак даследавання – вылучэнне беларускай спецыфікі, характэрных рыс беларускага барока. На падставе дадзеных даследавання Б.Лазука робіць выснову аб яскрава нацыянальным характары стылю, які спалучаў у сябе лепшыя дасягненні еўрапейскіх мастакоў і архітэктараў з традыцыямі беларускай культуры. Аўтар звяртае увагу на ўсе праявы стылю ў мастацтве Беларусі 16-18 стст. Значнае месца адведзена аналізу асноўных тэндэнцый стылю. У першыню аўтар значную увагу накіроўвае на аналіз гістарыяграфію стылю барока, дзе ен засяроджвае ўвагу як на працах беларускіх даследчыкаў, так і на меньш вядомых даследаваннях польскіх даследчыкаў.
Больш дакладна пытанні развіцця менавіта барока як архітэктурнага стылю разглядаюцца ў даследаваннях Т.В. Габрусь. Асноўны накірунак даследаванняў засярэджаны на барочным стылі ў сакральнай архітэктуры.
У манаграфіі «Мураваныя харалы: Сакральная архітэктура беларускага барока» Т.В.Габрусь засяроджвае ўвагу на гісторыі ўзнікнення стылю ў архітектуры каталіцкіх, праваслаўных, уніяцкіх культавых пабудовах. Аўтар засяроджвае ўвагу на асаблівасті стварэння першых барочных помнікаў архітэктуры Беларусі. У працы разглядаюцца асаблівасці станаўлення стылю барока ў манументальным і рэлігійным дойлідстве Беларусі. Асаблівая ўвага надаецца пачатковаму перыяду барока ў архітэктуры. Аўтар разглядае стылістычныя асаблівасці як існуючых, так і знішчаных помнікаў. На падставе асаблівасцей асобных помнікаў Т.Габрусь вылучае характэрныя рысы беларускага барока, аналізуе прычыны з’яўлення новага стылю ў культавых пабудовах розных канфесій. Т.В. Габрусь акцэнтуе ўвагу на гісторыі архітэктуры ў стылі каталіцкіх, праваслаўных, рэлігійных будынкаў адзінства. Аўтар звяртае ўвагу на стварэнне першых асаблівасцей барочных архітэктурных помнікаў Беларусі. Апісаны асаблівасці фарміравання стылю барока ў манументальна-рэлігійнай архітэктуры Беларусі. Асаблівая ўвага надаецца ранняму перыяду архітэктуры барока. Аўтар разглядае асаблівасці стылю як існуючых, так і разбураных помнікаў. На падставе характарыстык асобных помнікаў Т.В. Габрусь вылучае характарыстыкі беларускага барока, прааналізаваўшы прычыны новага стылю ў культавых будынках розных догмаў[15].
Т.В. Габрусь даследуе вытокі і шляхі развіцця мураванага сакральнага дойлідства на Беларусі ад часоў прыняцця хрысціянства і да падзелаў Рэчы Паспалітай, а таксама вызначае этапы эвалюцыі мастацкага стылю беларускага барока [12-14].
Цалкам праблематыке ўплыву езуітаў на архітэктуру культавых пабудоў прысвечаны артыкул «Наша «езуіцкае» барока». Яшчэ адной цікавай публікацыяй з’яўляецца «Стылістычныя аспекты архітэктуры віленскага барока». У артыкуле разгледжаны стылістычныя асаблівасці каталіцкіх і уніяцкіх храмаў найбольш поздняга перыяду барока распаўсюджанага ў 18 ст.
Пры вывучэнні пытанняў развіцця барока ў горадабудаўніцтве было выкарыстана даследаванне Ю.В.Чантурыі «Градостроительное исскуство Беларуси во второй половины XVI – первой половины ХІХ вв.: Средневековое наследие, Ренесанс, барокко, класицизм».
2 Гістарычныя ўмовы з’яўлення палацавых і сядзібна-палацавых комплексаў эпохі барока (16-18 стст.)
Фарміраванне стылю барока звязана з крызісам ідэалаў Італьянскага Адраджэння ў сярэдзіне 16 ст. і імкліва зменлівай «карцінай свету» на мяжы 16-17 стст. Разам з тым, папярэдняе стагоддзе было ў мастацкіх адносінах настолькі моцным, што яно не магло «знікнуць зусім» або рэзка скончыцца на нейкім пэўным этапе. У гэтым супярэчнасці сутнасць усіх калізій мастацкага стылю Барока.
Гэта была эпоха карэнных паваротаў у развіцці чалавечай думкі. Яе падрыхтоўвалі вялікія геаграфічныя і навуковыя адкрыцці: вынаходства кнігадрукавання Іаганам Гутенбергам (1445), першае плаванне Хрыстафора Калумба ў Амерыку (1492), адкрыццё Васка да Гама марскога шляху ў Індыю (1498), кругасветнае падарожжа Магеллана (1519-1522), адкрыццё Капернікам руху Зямлі вакол Сонца, якое атрымала шырокую вядомасць да 1533 годв, даследаванні Галілея, Кеплера, стварэнне Ісаакам Ньютанам класічнай механікі.
Акрамя гэтага, Заходняя Еўропа ўступіла ў новую фазу эканамічных і палітычных адносін, якая прынесла з сабой новую культуру. Гэтая фаза характарызуецца перш за ўсё развіццём і барацьбой феадальных і капіталістычных адносін, якая прывяла да сутыкнення двух класавых светапоглядаў. Адбываецца цэнтралізацыя дзяржаўнай улады і стварэнне нацыянальных дзяржаўных аб'яднанняў, якія складаюцца на аснове абсалютысцкіх рэжымаў.
17 стагоддзе – час пералому ў грамадскай свядомасці ідэалогіі гуманізму. Знікае ўпэўненасць у непазбежным імпрэзе станоўчых пачаў жыцця. Абвастраецца адчуванне трагічных супярэчнасцяў. Скепсіс і дуалізм – вось асноўныя характарыстыкі грамадскай думкі, грамадскай свядомасці. На мяжы 16-17 стст. утвараецца так званы «трагічны гуманізм» – усведамленне трагедыі чалавека ў грамадстве і свеце, барацьба з імі і з самім сабой.
17 стагоддзе – адна з найбольш грандыёзных эпох ва ўсёй гісторыі: усе еўрапейскія краіны развіваліся ў адным кірунку: ад феадалізму да капіталізму, прычым гэтырух прымаў вострадынамічныя формы, а сам характар развіцця быў рэзка нераўнамерным:у Галандыі ўжо склаліся буржуазныя адносіны, Англія –буржуазная рэвалюцыяя, Францыя – росквіт абсалютызму, Італія – контррэфармацыя, Германія захоўвала феадальную раздробленасць, ішла трыццацігадовая вайна (1618-1648 гг.). Іспанія з'яўляецца адной з самых адсталых ускраін Заходняй Еўропы.
Вядучымі сацыяльнымі класамі становяцца буржуазія, зямельная арыстакратыя. Менавіта з 17 ст. вызначаюцца контуры адзінага сусветнага культурна-гістарычнага працэсу.
Гэта не проста час пераходу ад эпохі Адраджэння да эпохі Асветніцтва, а большая значная самастойная фаза ў развіцці сусветнай культуры. Таму пры ўсёй нераўнамернасці развіцця краін (што і будзе вызначаць нацыянальныя асаблівасці духоўнага жыцця, стварэнне нацыянальных школ), вялікае значэнне надаецца агульным момантам, такім, як светаадчуванне і светаразуменне.
З другой паловы 16 ст. каталіцкая царква пачала барацьбу за аднаўленне пазіцый каталіцтва. Гэта рух атрымаў назву Контррэфармацыі. Адным з галоўных інструментаў барацьбы з Рэфармацыяй стаў ордэн езуітаў, створаны ў 1534 годзе i зацверджаны папам рымскім у 1540 годзе.
У 1569 годзе віленскі біскуп Валяр'ян Пратасевіч запрасіў у ВКЛ 13 прадстаўнікоў ордэна езуітаў, а ўжо праз год колькасць езуітаў павялічылася да 300 чалавек. Сярод іх былі місіянеры, багасловы, прапаведнікі, пісьменнікі.
Галоўнай задачай ордэна з'яўлялася барацьба з рэфармацыйным рухам. Езуіты садзейнічалі закрыцця пратэстанцкіх і праваслаўных школ, друкарняў. Пад іх кіраўніцтвам у гарадах ажыццяўляліся пагромы. Аднак на беларускіх землях Контррэфармацыя не набыла такой жорсткасці, якая назіралася ў Заходняй Еўропе. Езуіты спрыялі пашырэнню дзейнасці іншых каталіцкіх манаскіх ордэнаў. Пры іх падтрымцы ў 16-18 стст. францішкане адкрылі 17 манастыроў, дамініканцы – 41, кармеліты – 16. З'явіліся ў Вялікім Княстве і манахі-бенедыктыны, піяры. Контррэфармацыя ў Княстве была накіравана не толькі супраць пратэстантаў, але і супраць праваслаўнай царквы. Рымскія папы разглядалі беларускія землі ў якасці плацдарма для далейшага пранікнення ў Маскоўскую дзяржаву. Езуіты імкнуліся ўладкавацца ў тых рэгіёнах ВКЛ, дзе пераважала праваслаўнае насельніцтва. Асаблівую ўвагу яны надавалі паўночна-ўсходняй частцы беларускіх зямель. Нездарма ў Полацку і Оршы ордэн адкрыў свае калегіумы.
Ордэн езуітаў карыстаўся падтрымкай каралеўскай улады Рэчы Паспалітай. Шырокую вядомасць атрымалі словы Стэфана Баторыя: «Калі б я не быў каралём, то быў бы езуітам». 27 сакавіка 1577 года ён выдаў грамату, у якой забараняў будаваць у Вільні некаталіцкіх храмы і школы.
«Езуіцкім каралём» называлі Жыгімонта III Вазу. Ён з дзяцінства быў выхаваны езуітамі ў духу вернасці і адданасці каталіцтва. Жыгімонт III Ваза актыўна падтрымаў Брэсцкую царкоўную унію 1596 года
Акрамя гэтага на распраўсюджанне новага мастацкага стылю наклалі свой адбітак суперніцтва магнацкіх родаў за ўплыў у дзяржаве ў другой палове XVII стагоддзя.
У 70-я гг. разгарэлася барацьба паміж Радзівіламі, з аднаго боку, і Сапегамі і Пацамі – з другога. Аднак неўзабаве Пацы, стаўшы ў апазіцыю каралю Рэчы Паспалітай Яну Сабескаму, пачалі канфліктаваць з Сапегамі і Агінскімі. Затым, калі Сапегі ўмацавалі свае палітычныя пазіцыі, супраць іх паўстала шырокая кааліцыя на чале з Агінскімі і Вішнявецкімі. Гэтыя міжусобіцы практычна перараслі ў пачатку 18 ст. ў грамадзянскую вайну.
У 90-я гг.. супраць караля Рэчы Паспалітай выступілі Сапегі, якія марылі стаць на чале самастойнага Вялікага княства. Групу шляхты, якая імкнулася аддзяліцца ад Польшчы пры дапамозе Швецыі, стварыць незалежную дзяржаву з манархічнай формай праўлення, узначаліў К. Сапега. У процівагу сфармаваўся блок яе праціўнікаў – канфедэрацыя.
3 Асаблівасці будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі
Прыступаючы да аналізу асаблівасцей будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі неабходна прывесці асноўныя этапы з’яўлення палацавых комплексаў:
1. Перыяд ранняга барока (канец 16 – першая палова 17 стст.). Моцны ўплыў заходнееўрапейскіх архітэктурых традыцый. Архітэктура фасадаў палацаў мела невялікі набор дэкаратыўных элементаў. Адносная прастата элементаў экстэрера. Рэгулятарны стыль у садова-паркавым мастацтве.
2. Перыяд позняга барока (другая палова 17 – 80-я гады 18 стст.). Стыль фарміруецца на аснове мясцовых архітэктурных традыцый. У афармленне палацаў ўводзяцца рэнесансныя, гатычныя і нават раманскія элементы. Увядзенне абарончых элементаў: таўшчыня сцен, рвы напоўненыя вадой. Разнастайнасць стыляў садова-паркавага мастацтва.
Прыводзячы аналіз тэрытарыяльнага размяшчэння комплексаў, варта адзначыць, што падаўляючая большасць іх размешчана на тэрыторыі сучаснай Гродзенскай вобласці – 11 (Гальшаны, Гайцюнішкі, Гродна – Станіславова, Панямунь, Стары і Новы замак, Свяцк, Жодзішкі, Шчорсы, Малая Бераставіца, Дзятлава). Далей ідуць Мінская – 4 (Мінск, Нясвіж, Блонь, Дудзічы) і Брэсцкая – 2 (Скокі, Ружаны) вобласці. Па аднаму помніку размешчана ў Віцебскай (Лявонпаль) і Магілёўскай (Магілёў) абласцях. На наш погляд, вялізная колькасць палацаў (палацавых комплексаў) на тэрыторыі Заходняй і Цэнтральнай часткі сучаснай Беларусі абумоўлена размяшчэннем, а менавіта тэрытарыяльнай блізасцю да Заходняй Еўропы з якой і прыйшоў дадзены архіэктурны стыль.
Палацава-замкавыя ансамблі 16-18 стст. ўяўляюць вялікую разнастайнасць архітэктурна-планіровачных і аб'ёмных кампазіцый.
Магнацкія рэзідэнцыі і фальваркі, якія ўзнікалі ў гэты перыяд, з'яўляліся адначасова і буйнымі горадабудаўнічымі комплексамі, і размяшчаліся ў маляўнічых месцах каля вадаёмаў, а вакол сядзібы разбіваліся паркі і сады. Маёнтак складаўся з двара з жылымі і гаспадарчымі пабудовамі і фальварка, які уключаў дома кіраўніка, прыслугі і рамеснікаў, складскія пабудовы, напрыклад, свірны, лямус, бровары, сыраварні, гумна, стойлы, токі, адрыны[39, с. 117].
Звернемся да найбольш вядомых палацавых комплексаў, размешчаных на тэрыторыі Гродзенскай вобласці. Яны прадстаўлены Дзятлаўскім палацавым ансамблем, палацава-паркавым ансамбле Валовічаў у вёсцы Свяцк, загараднымі сядзібамі караля Станіслава Аўгуста Панятоўскага – Станіславова і Панямунь, палацава-паркавым комплексам Мілашэўскіх в. Жодзішкі і сядзібна-паркавы ансамбль Валкавыцкіх в. Малая Бераставіца і каралеўскім палацам у Гродна.
Дзятлаўскі палацавы ансамбль быў пабудаваны ў сярэдзіне 18 ст. з цэглы. Вакол тэрыторыі палаца былі размешчаны гаспадарчыя пабудовы з дрэва. Палац быў цесна звязаны з асобай знакамітага пісьменніка, паэта, гісторыка і дзяржаўнага дзеяча ВКЛ – князя Ульрыка Радзівіла. Яго бацька, Мікалай Радзівіл, пры актыўнай фінансавай падтрымцы Дамініка Радзівіла, і за свае ўласныя грошы, арганізаваў ўзвядзенне палаца ў Дзятлаве, якое было завершана ў 1751 годзе згодна праекту архіэктара Д. Фантана. Пазней замак належаў роду Солтанаў.
Па стылістычнаму выкананню, гэты архітэктурны помнік ўвасабляе ў сабе традыцыі позняга барока. Першапачаткова, ён з'яўляўся дастаткова вялікім комплексам, куды, апроч палаца, уваходзілі разнастайныя малыя архітэктурныя формы, у тым ліку павільёны, мудрагелістыя мосцікі, скульптурныя выявы і г.д., якія размяшчаліся ў маляўнічым парку ля рэчкі Дзятлаўкай.
Да цяперашняга часу, аднак з істотнымі зменамі, захаваўся сам корпус, часткова змаглі ацалець гаспадарчыя пабудовы, парк і сажалкі.
Двухпавярховае прамавугольнае памяшканне, першапачаткова, завяршалася высокім вальмавым дахам, а таксама трох'яруснымі вежамі-шатамі.
Сучасны будынак мае больш нізкі дах, у параўнанні з яго папярэднікам. Галоўны фасад вылучаецца, у цэнтры, ілжывым рызалітам і завяршаецца лучковымі франтонам. У яго тымпане знаходзіцца гербавы картуш Радзівілаў. Рызаліт падзяляецца чатырма пілястрамі. Паміж імі, на другім паверсе, размяшчаюцца нішы ў выглядзе арак з ракавінамі.
На першым паверсе, у ілжывым рызаліце, размяшчаецца галоўны дзвярны праём. На другім паверсе віднеецца цэнтральны аконны праём, які падкрэсліваецца арачным апраўленнем з ляпнінай, у выглядзе стылізаванага расліннага арнаменту. Прастакутныя праёмы вокнаў, на першым паверсе, упрыгожваюцца ляпным дэкорам, а таксама ламанымі і прамымі абрысамі.
Паабапал ад цэнтральнага ўваходу, праёмы афармляюцца паўцыркульным апраўленнем з ляпнінай. Прастакутныя вокны другога паверха ўпрыгожаны арачнымі сандрыкамі, якія аблямоўваюць медальён з віднеючай выявай паляўнічага, а таксама хвалістымі дэкаратыўнымі дапаўненнямі з геральдычным дэкорам.
Фасад тыльнай часткі, звернуты да сажалкі, вылучаецца рызалітам у чатыры аконных праёмаў. З-за рэльефнай няроўнасці ён адрозніваецца высокім цокалем. Па рызаліце, цокальная сцяна прарэзваецца арачнымі праёмамі. Тыльны фасад падзяляецца пілястрамі: на першым паверсе плоскімі, на другім – з канелюрам, у рызаліце– філянговым.
Зыходная планіроўка збудавання была анфіладнай. Цэнтральнае месца ў ёй займалі парадная зала і лесвіцы. Цяпер, ад старога строя застаўся толькі камін і падлога з пліткавым пакрыццём на лесвічнай пляцоўцы.
У канцы 18 ст. быў разбіты парк з сажалкай. Ён быў багата упрыгожаны малымі архітэктурнымі формамі, у выглядзе павільёнаў і масткоў, якія не дайшлі да нашых дзён [41, с. 169].
Заключэнне
Такім чынам, у ходзе даследавання былі вырашаны пастаўленыя задачы. Аўтарам былі сфармуляваны наступныя вывады.
У гістарычнай навуцы палацавыя комлексы эпохі барокі на Беларусі даследаваны дастаткова глыбока. Варта адзначыць, што асноўная увага пры аналізе менавіта асаблівасцяў архітэктурнага стылі накіравана на сакральныя пабудовы, якія лепш за ўсе захаваліся. Таксама даследчыкі падрабязна закранулі сядзібныя помнікі барока, але белай плямай застаецца барочная архітэктура беларускіх гарадоў. У большасці выпадкаў помнікі не захаваліся, а таму было б цікава аднавіць па крыніцам іх архітэктурныя асаблівасці, а ў некаторых выпадках і прапанаваць уладам іх аднаўленне. Сярод даследчыкаў варта адзначыць Якімовіча Ю.А., Лазуку Б.А., Габрусь Т.В., Федарука А.Т., Дурава І.Т., Трусава А.А., Лаўрэша Л.Л., Шышыгіну-Патоцкую К.Я. і інш. Сярод абагульняючых працаў гісторыкаў выдзяляюцца «Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі», «Архитектура Советской Белоруссии», «Архітэктура Беларусі. Энцыклапедычны даведнік», «Энцыклапедыя гісторыі Беларусі і Вялікае княства Літоўскае: энцыклапедыя». Сярод крыніц, выкарыстаных у дадзеным даследаванні, варта адзначыць мемуары Альбрыхта Станіслава Радзівіла, дыярыуш Яна Уладзіслава Пачобута-Адланіцкага і матэрыялы археалагічы раскопак, апублікаваных у гістарычых часопісах.
Гістарычнымі ўмовамі з’яўлення стылю барока ў архітэктуры барока былі: фарміраванне стылю барока звязана з крызісам ідэалаў Італьянскага Адраджэння ў сярэдзіне 16ст., навуковыя адкрыцці канца 15 – пачатку 16 ст., развіццё і барацьба феадальных і капіталістычных адносін, паслабленне духоўнай культуры і сілы рэлігіі, заключэнне Люблінскай (1569) і Берасцейскай(1596) царкоўнай уній, дзейнасць Контррэфармацыі, барацьба магнацкіх групіровак у Рэчы Паспалітай у другой палове 17 ст. З’яўленне барока на Беларусі было абумоўлена шэрагам прычын: геапалітычнае становішча, канфесійны фактар, развіцё мастацтва. Асаблівасцямі палацавых і сядзіба-палацавых комплексаў эпохі барока (17-18 стст.) былі прастата рашэння аб'ёмаў будынка, спалучэнне жывапіснага сілуэту з будаўнічымі формамі прыгоннай архітэктуры, сумяшчэнне звычайнай барочнай дэкарацыі з мясцовымі сюжэтамі, сувязь з народным дойлідствам.
Агульныя рысы будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі: палацы – рэзідэнцыі і буйныя горадабудаўнічыя комплексы; размяшчэнне ў маляўнічых месцах каля вадаёмаў, а вакол сядзібы разбіваліся паркі і сады; складаліся з двара з жылымі і гаспадарчымі пабудовамі і фальварка, які уключаў дома кіраўніка, прыслугі і рамеснікаў, складскія пабудовы, напрыклад, свірны і лямус, бровары, сыраварні, гумна, стойлы, токі, адрыны і інш. Асобныя рысы будаўніцтва і бытавання палацавых комплексаў на Беларусі: у залежнасці ад віда барока змяняўся ахітэкурны стыль і форма палацавага комплекса; унутраныя упрыгожанні і аздабленне (інтэр’ер) палацаў; планірока будынкаў. на тэрыторыі Беларусі існавала 18 палацавых (палацава-сядібных) комплексаў эпохі барока. Падаўляючая большасць іх размешчана на тэрыторыі сучаснай Гродзенскай вобласці – 11 (Гальшаны, Гайцюнішкі, Гродна – Станіславова, Панямунь, Стары і Новы замак, Свяцк, Жодзішкі, Шчорсы, Малая Бераставіца, Дзятлава). Далей ідуць Мінская – 4 (Мінск, Нясвіж, Блонь, Дудзічы) і Брэсцкая – 2 (Скокі, Ружаны) вобласці. Па аднаму помніку размешчана ў Віцебскай (Лявонпаль) і Магілёўскай (Магілёў) абласцях.
1. Аляксееў Л.В. Гродна i помнiкi Панямоння. – Мiнск: Беларуская навука, 1996. – 191 с.
2. Архитектура Советской Белоруссии / под общ. ред. В.И. Аникина. – Москва: Стройиздат, 1986. – 319 с.
3. Архітэктура Беларусі. Энцыклапедычны даведнік [Тэкст] – Мн.: БелЭн, 1993. – С. 250.
4. Багласаў С.Г. Праблемы аднаўлення страчаных форм і функцый помнікаў архітэктуры Беларусі пры іх рэстаўрацыі / С.Г.Багласаў // Помнікі старажытнай беларускай культуры. – Мінск: Навука і тэхніка,1984. – С.126-132.
5. Баязліўцаў О.А. Помнікі манументальнага дойлідства Беларусі ХI–ХVII стст.: архітэктурна-археалагічны аналіз. – Мінск: Навука і тэхніка, 1988. – 223 с.
6. Бохан Ю.М. Побыт феадалаў Вялікага Княства Літоўскага ў XV – першай палове XVII ст. – Мінск: Беларусь, 2011. – 270 с.
7. Бригадин П.И. История Беларуси в контексте европейской истории. – Минск : ГИУСТ БГУ, 2007. – 332 с.
8. Варрава А. Р. Жемчужины Беларуси. Мир. Несвиж. – Минск: УП «Рифтур», 2011. – 84 с.
9. Вашкевич А., Гостев А., Саяпин В. Биография гродненских улиц. От Фортов до Коложи. – Вроцлав: Вроцлавский научный дом печати, 2012. – 251 с.
10. Потаев Г.А., Власюк Н.Н. евитализация исторических усадеб как культурнотуристских объектов // Архитектура и строительство. – 2005. – № 5. – С. 17-22.
11. Воинов А.А. История архитектуры Белоруссии: в 2-х т. – Т. 2: Советский период. – Минск: Вышэйшая школа, 1987. – 341 с.
12. Габрусь Т. Наша «езуіцкае» барока [Электронны рэсурс] // Бібліятэка гістарычных артыкулаў «Жыве Беларусь». – 2007. – 24 лістапада. – URL: http://jivebelarus.net/culture/our-eisuit-barokko.html
13. Габрусь Т.В., Кулагін А.М., Чантурыя Ю.У. Страчаная спадчына. – Мінск: Полымя, 1998. – 351 с.
14. Габрусь Т.В. Барока [Тэкст] // Вялікае княства Літоўскае: энцыклапедыя: у 2 т. – Т.1. Абаленскі – Кадэнцыя/ Рэдкал.: Г.П. Пашкоў (гал. рэд.) і інш.; Маст. З.Э.Герасімовіч. – Мн.: БелЭн, 2005. – С. 288-289.
15. Габрусь Т.В. Мураваныя харалы: сакральная архітэктура беларускага барока. – Мінск.: Ураджай, 2001. – С. 94-97; 108-115; 137; 176-182; 192; 183-185 ; 280-286.
16. Герасімѐнак Д.В. Музеефікацыя архітэктурна-прыродных комплексаў на тэрыторыі Беларусі // Інтэрпрэтацыя сімвала ў нацыянальнай культуры: XXXIX навук. канф. студ., магістр., аспір. Беларус. дзярж. ун-та культуры і мастацтваў (26 сак. 2014 г.): зб. навук. арт. / М-ва культуры Рэсп. Беларусь, Беларус. дзярж. ун-т культуры і мастацтваў ; рэдсавет: В. Р. Языковіч (старш.) [і інш.]. – Мінск, 2015. – С. 20-24.
17. Герасімѐнак Д. В. Праблемы музеефікацыі сядзіб на тэрыторыі Беларусі: стан і перспектывы // Асоба ў кантэксце сучасных сацыякультурных працэсаў: матэрыялы I Міжнар. навук. канф. памяці Я. Д. Грыгаровіч, Мінск, 12 лістап. 2014 г. / М-ва культуры Рэсп. Беларусь, Беларус. дзярж. ун-т культуры і мастацтваў; рэдкал.: В. Р. Языковіч (старш.) [і інш.]. – Мінск, 2015. – С. 387-396.
18. Грицкевич А.П. Частновладельческие города Белoруссии в 16 - 18 веках. – Минск: Наука и техника, 1975. – 248 с.
19. Дадзіёмава В. У. Гісторыя музычнай культуры Беларусі да ХХ ст. – Мінск: Бел. дзярж. акад. музыкі, 2012. – 230 с.
20. Деленковский Н.Н. Несвиж. – Минск: Беларусь, 1979. – 232 с.
21. Дуров И.Т. Барокко: воля к многообразию видимого // Мастацтва. – 2001. – №3. – С. 19-25.
22. Жыццё і мемуары Альбрыхта Станіслава Радзівіла // Спадчына. –1995. – № 6. – С . 123-130.
23. Запіскі і дыярыуш Яна Уладзіслава Пачобута-Адляніцкага // Полымя. – 1998. –№ 1. – С. 128-173.
24. Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Брэсцкая вобласць [Тэкст, ілюстрацыі] / АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн.: БелСэ, – Мн., 1984. – С. 79; 156. Зборнік помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Віцебская вобласць [Тэкст] /АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн.: БелСэ, – Мн., 1985. – 383 с.
25. Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Гомельская вобласць [Тэкст] /АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн.: БелСэ, – Мн., 1985. – С. 141; 214.
26. Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Гродзенская вобласць [Тэкст, ілюстрацыі] /АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн.: БелСэ, – Мн., 1986. – С. 80; 189.
27. Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Магілёўская вобласць [Тэкст] /АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн.: БелСэ, – Мн., 1986. – 385 с.
28. Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Мінская вобласць [Тэкст, ілюстрацыі] – У 2-х кн. Кн. 1./АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн.: БелСэ, 1987. – С. 113-114; 129-130; 148-149, 167; 232.
29. Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Мінская вобласць [Тэкст, ілюстрацыі] – У 2-х кн. Кн. 2./АН БССР. Ін-т мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору; Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш,– Мн., 1987. – С. 38-39; 52-53; 103-106; 168-169; 236.
30. Іоў, А. Ахоўныя даследаванні сярэдневяковага Нясвіжа // Гістарычна-археалагічны зборнік. –2003. – № 18. – С. 89-96.
31. Калнін В.В. Зорны шлях Яна Марыi Бернардонi[Электронны рэсурс] // Беларускі гістарычны агляд. – 2004. – Рэжым доступу: http://www.belhistory.eu/valyancin-kalnin-zorny-shlyax-yana-maryi-bernardoni/.
32. Кастоўская В. У Скоках дамаўляліся аб міры // Беларусь. – 2012. – № 7. – С. 48-49.
33. Качаноўскі У.У. Гісторыя культуры Беларусі: вучэбны дапаможнік. – Мінск : НКФ «Экаперспектыва», 1994. – 162 с.
34. Килбас А.А. Культура привилегированного сословия в Беларуси (ХIV–ХVI вв.). – Минск: Технопринт, 2004. – 167 с.
35. Ковшаров Н. Д. История культуры Беларуси с древнейших времён до 1917 г. : учебное пособие. – Минск : БГПУ, 2003. – 83 с.
36. Конан У.М. Беларуская мастацкая культура эпохі Сярэдневякоўя і Рэнесанса. – Мінск: Навукова-асветніцкі цэнтр БДПУ імя Максіма Танка, 2006. – 175 с.
37. Королевский город Гродно: путеводитель / автор текста А. А. Семенчук, А. П. Гостев; фото С. М. Плыткевич. – Минск: Рифтур Принт, 2009. – 69 с.
38. Кошман В. Краiна замкаў // Наука и инновации. – 2013. – № 7. – С12-16.
39. Кулагин А.Н. Архитектура дворцово-усадебных ансамблей Беларуси– Минск: Наука и техника 1981. – 134 с.
40. Кулагин А.Н. Архитектура дворцово-усадебных ансамблей Белоруссии: вторая половина XVIII - начало XIX в. – Минск: Наука и техника, 1981. – 134 с.
41. Кулагін А.М. Па колішніх маёнтках // Страчаная спадчына / Т.В. Габрусь, А. М. Кулагін, Ю. У. Чантурыя, М. А. Ткачоў. – Мн., 2003. – С. 169.
42. Лазука Б.А. Гісторыя мастацтваў: вучэб. дапам. для вучняў шк. з паглыбл. вывучэннем выяўл. мастацтва і архітэктуры, для студэнтаў гуманіт. профілю выш. і сярэд. спец. навуч. устаноў. – Мінск: Беларусь, 1996. – 399 с.
43. Лазука, Б.А. Гісторыя беларускага мастацтва: у 2 т. – Т.2. XVIII – пачатак XXI стагоддзя. – Мінск: Беларусь, 2007. – С. 341-346.
44. Лазука Б.А. Гісторыя беларускага мастацтва: у 2 т. – Т.1. Першабытны лад – XVII стагоддзе. – Мінск: Беларусь, 2007. – С. 273, 277.
45. Лазука Б.А. Гісторыя мастацтваў. – Мінск.: Беларусь, 2003. – С. 23-26; 32; 280-281.
46. Лаўрэш Л. Л. Гайцюнішкі // Наша Слова. – 2005. – № 40. – С. 18-24.
47. Ліцкевіч А. Яшчэ раз пра «Пачаткі Нясвіжа»: першая пісьмовая згадка і асоба нобіля Клаўкі // Герольд Litherland. – 2013. – № 19. – С. 44-53.
48. Локотко А.И. Историко-культурные регионы Беларуси. – Минск: Издательство ЕГУ, 2002. – 226 с.
49. Музыкальный театр Белорусии: дооктябрьский период / Г.И. Барышев [и др.]. – Минск : Навука і тэхніка, 1990. – 382 с.
50. Няфёд У. І. Гісторыя беларускага тэатра : вучэбны дапаможнік для тэатральна-мастацкага інстытута. – Мінск: Вышэйшая школа, 1982. – 543 с.
51. Русецкі А. У. Мастацкая культура Беларусі: тэорыя і гісторыя. – Віцебск: ВДУ імя П. М. Машэрава, 1998. – 360 с
52. Сардаров А.С. Краса: эстетика белорусской архитектуры. – Минск: Звязда, 2015. – 197 c.
53. Татаринов Ю. А. От Гродно и Каменца до Мстиславля: белорусская старина – Минск: Минсктиппроект, 1997. – 155 с.
54. Татаринов Ю.А. Белорусская старина: культура и традиции белорусов. – Минск: Минсктиппроект, 2002. – 208 с.
55. Ткачоў М.А Замкі і людзі – Мінск: Навука і тэхніка 1991. – 184 с.
56. Ткачоў М. А. Ляхавіцкі замак // Энцыклапедыя гісторыі Беларусі / Г. П. Пашкоў, Э.Э. Жакевiч. – Мн., 1997. – С. 427-429.
57. Трусаў А.А. Манументальнае дойлідства Беларусі ХІ-ХVІІІ стагоддзяў – Мінск: ТАА «Лекцыя»2001. – 204 с.
58. Федорук А.Т.Садово-парковое искусство Белоруссии– Минск: Ураджай 1989. – 247 с.
59. Федорук А. Т. Старинные усадьбы Минского края. – Минск: ООО «Лекция», 2000. – 415 с.
60. Федорук А.Т. Старинные усадьбы Берестейщины. – Минск: Беларуская энцыклапедыя., 2006. – 576 с.
61. Чантурия В.А. История архитектуры Белоруссии: дооктябрьский период – Минск: Вышэйшая школа 1985. – 295 с.
62. Чантурия В. А. Архитектурные памятники Гродно. – Минск: Полымя, 1983. – 31 с.
63. Чантурия В. А. Памятники и памятные места Беларуси. – Минск: Харвест, 2015. – 414 с.
64. Чантурыя У.А. Архiтэктурныя помнiкi Несвiжа: гiстарычна-архiтэктурны нарыс. – Мiнск: Полымя, 1989. – 47 с.
65. Шишигина К.Я. Музы Несвижа. – Минск: Полымя, 1986. – 142 с.
66. Шчакаціхін, М. М. Нарысы з гісторыі беларускага мастацтва. – Мінск: Навука і тэхніка, 1993. – 330 с.
67. Шышыгіна-Патоцкая К. Я. Нясвіж і Радзівілы. – Мінск: Беларусь, 2007. – 240 с.
68. Якимович Ю.А. Работа защищена на оценку "8" с одной доработкой.
69. Якімовіч Ю.А. Новае пра Гайцюнішскі дом-крэпасць // Помнікі гісторыі і культуры Беларусі. – 1986. – № 3. – С. 13-16.
Работа защищена на оценку "8" с одной доработкой.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 57.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты