1. Аблівасці ўстрымання мастацкай літаратуры дзецьмі рознага ўзросту.
2. Пазнавальнасць, эстэтычнае ўдезянне вершаваных казак В.Віткі.
3. Прапануйце план – канспект занятку па вывучэнню верша Васіля Віткі.
Літаратура
1. Аблівасці ўстрымання мастацкай літаратуры дзецьмі рознага ўзросту.
Эстэтыка і псіхалогія разглядаюць ўспрыманне мастацтва як складаны творчы працэс.
Ўспрыманне мастацкай літаратуры разглядаецца як актыўны валявой працэс, які прадугледжвае ня пасіўнае сузіранне, а дзейнасць, якая ўвасабляецца ва ўнутраным садзейнічанні, суперажыванні героям, ва ўяўным перанясенні на сябе падзей, «ўяўным дзеянні», у выніку чаго ўзнікае эфект асабістай прысутнасці, асабістага ўдзелу ў падзеях.
У працах Л. С. Выгоцкага, С. Л. Рубінштэйна, Б. М. Цяплова, А. В. Запарожца, О. І. Нікіфаравай, Е. А. Флериной, Н. С. Карпінскай, Л. М. Гурович і іншых навукоўцаў даследуюцца асаблівасці ўспрымання мастацкай літаратуры дзіцем дашкольнага ўзросту.
О. І. Нікіфарава вылучае ў развіцці ўспрымання мастацкага твора тры стадыі: непасрэднае ўспрыманне, аднаўленне і перажыванне вобразаў (у аснове - праца ўяўлення); разуменне ідэйнага зместу твора (у аснове ляжыць мысленне); ўплыў мастацкай літаратуры на асобу чытача (праз пачуцці і свядомасць).
Цікавасць да кнігі ў дзіцяці з'яўляецца рана. Спачатку яму цікава перагортваць старонкі, слухаць чытанне дарослага, разглядаць ілюстрацыі. З з'яўленнем цікавасці да малюнка пачынае ўзнікаць цікавасць да тэксту.
Мастацкае ўспрыманне дзіцяці на працягу дашкольнага ўзросту развіваецца і ўдасканальваецца. Л. М. Гурович на аснове абагульнення навуковых дадзеных і ўласнага даследавання разглядае ўзроставыя асаблівасці ўспрымання дашкольнікамі літаратурнага творы, вылучаючы два перыяду ў іх эстэтычным развіцці: ад двух да пяці гадоў, калі маляня недастаткова выразна аддзяляе жыццё ад мастацтва, і пасля пяці гадоў, калі мастацтва, у тым ліку і мастацтва слова, становіцца для дзіцяці самакаштоўнасць.
На аснове асаблівасцей ўспрымання вылучаюцца вядучыя задачы азнаямлення з кнігай на кожным узроставым этапе.
2. Пазнавальнасць, эстэтычнае удезянне вершаваных казак В.Віткі.
Існуе вялікая колькасць казак як замежных, так і айчынных аўтараў. В. Вітка пісаў, што з першых дзён праз гульню трэба далучаць дзяцей да слоў роднай мовы, чаму актыўна спрыяе выкарыстанне на ўроках і пазакласных занятках твораў беларускай дзіцячай літаратуры.
Вершаваныя казкі не толькі забаўляюць, але і ненадакучліва выхоўваюць, знаёмяць дзяцей з навакольным светам, дабром і злом. Дзякуючы казцы дзіця пазнае свет не толькі розумам, але і сэрцам. І не толькі яе пазнае, але адгукаецца на падзеі і з'явы навакольнага свету, выказвае сваё стаўленне да дабра і злу. У казцы чэрпаюцца першыя ўяўленні аб справядлівасці і несправядлівасці. Казка актывізуе уяўленне дзіцяці, прымушае яго суперажываць і ўнутрана садзейнічаць персанажам.
З дапамогай вершаванай рытмічнай прамовы выпрацоўваюцца правільны рытм дыхання, тэмп гаворкі, спрыт, уменне кіраваць сваім рухам. Дзеці бачаць навакольны свет праз вобразы, фарбы, гукі. Яны смяюцца, сумуюць, засмучаюцца разам з персанажамі. З казак дзеці чэрпаюць мноства спазнанняў: першыя ўяўленні аб часе і прасторы, пра сувязь чалавека з прыродай, прадметным светам. Сказкипозволяют дзецям ўпершыню выпрабаваць адвагу і стойкасць, убачыць дабро і зло, быць чулым да чужых бед і радасцям. Слухаючы казкі, дзеці глыбока спачуваюць персанажам, у іх з'яўляецца ўнутраны імпульс да садзейнічанню, да дапамогі, да абароны.
3. Прапануйце план – канспект занятку па вывучэнню верша Васіля Віткі.
Канспект занятка "Мая Радзіма - Беларусь"
Задачы:
1) знаёміць дзяцей з гісторыяй сваёй Радзімы, яе мінулым і сучасным, з паданнем назвы Беларусь, з паходжаннем сучасных беларусаў;
2) узбагачаць беларускі слоўнік дзяцей, развіваць пачуццё гонару да сваёй краіны сродкамі мастацкага слова;
3) выхоўваць любоў да Радзімы.
Абсталяванне: карта Беларусі, карцінкі з людзьмі ў нацыянальных адзеннях беларусаў, украінцаў, рускіх, палякаў; стэнды з малюнкамі і здымкамі «Прырода роднага краю», «Мінулае нашай краіны», «Сучасная Беларусь», магнітафон, запіс песні «Спадчына» ў выкананні ансабля «Песняры».
1. Александровіч, Р. Зямля з блакітнымі вачыма / Р. Александровіч, Т. Нескаромная : дапам. для педагогаў дашк. устаноў. – Мінск : Беларусь, 2001.
2. Алексеева М.М., Яшина В.И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: Учеб. пособие для студ. высш. и сред, пед. учеб. заведений . - 3-е изд., стереотип. — М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 400 с.
3. Богомовская М.К., Шевченко В.В. Художественное чтение и рассказывание в детском саду. – М., 1966.
4. Гурович Л. М. Понимание образа литературного героя детьми старшего дошкольного возраста: Автореферат канд. дисс. – Л., 1973).
5. Зенкевич Т.Д., Михайлов А.М. Волшебный источник: Теория и практика сказкотерапии. – СПБ., 1996.
6. Развіццё беларускага маўлення дашкольнікаў : дапам. для педагогаў устаноў, якія забяспечваюць атрыманне дашк. адукацыі / Н. С. Старжынская, Дз. М. Дубініна. – Мазыр : ТАА ВД «Белы вецер», 2008.
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии в методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 9.