Уводзіны
Глава 1 Гатычны раман у сусветнай літаратуры
1.1 Станаўленне гатычнага рамана ў брытанскай літаратуры
1.2 Гатычны раман ў беларускай літаратуры
1.3 Тыпалагічныя рысы гатычнага рамана
Глава 2 Традыцыі гатычнай прозы ў творчасці Дафны Дзю Мар'е
2.1 Дафна дзю Мар’е: жыццёвы і творчы шлях
2.2 “Рэбека” Дафны дзю Мар’е як неагатычны раман
Глава 3 Мастацкі вопыт гатычнага рамана ў творчасці Л. Рублеўскай
3.1. Творчая індывідуальнасць Людмілы Рублеўскай
3.2 Паэтыка гатычнай прозы ў рамане “Скокі смерці”
Заключэнне
Спіс выкарыстаных крыніц
Уводзіны
Гатычная эстэтыка ўзнікла ў сярэдзіне XVIII стагоддзя ў Англіі як рэакцыя на рацыяналізм і эмпірызм стагоддзя Асветы. Упершыню закончаны выраз знайшла ў жанры гатычнага рамана, які стаў вельмі папулярным у XVIII стагоддзі, так што вось ужо больш за тры стагоддзі людзі зачытваюцца творамі дадзенага жанру.
Сёння, прыйшоўшы ў кнігарню, можна ўбачыць дзясяткі кніг пра вампіраў, пярэваратняў, чорных чараўнікоў і іншых прадстаўнікоў свету цёмнага, непазнанага і фантастычнага, сярод якіх ёсць як класічныя гатычныя раманы, так і сучасныя творы. Больш за тое, гатычная літаратура аказала вялікі ўплыў на мастацтва ў цэлым. Жывапіс, кінематограф, музыка – усе яны гэтак жа патрапілі пад уплыў “цёмнага боку”.
Асноўным жанрам гатычнай літаратуры стаў гатычны раман – твор містычнага кшталту, героямі якога часцей за ўсё з’яўляюцца прывіды, вампіры, альбо змрочныя людзі з загадкавым і цёмным мінулым і не менш цёмнай сучаснасцю, манахі, містыкі. Дзеянне літаратурных гатычных твораў, як правіла, разгортваецца ў гатычным змрочным замку, падзямеллі, пячоры.
Готыку часта называюць чорным рамантызмам, магчыма, з-за яе непасрэднай блізкасці да перадрамантызму. Рэстаўрацыя даўніны, зварот да фальклору, містыфікацыя – усё гэта аб’ядноўвае іх. Некаторыя даследчыкі нават называюць гатычную літаратуру адной з частак перадрамантызму разам з могілкавай паэзіяй і асіянізмам (Асіян – легендарны кельцкі бард III стагоддзя, ад імя якога напісаны вершы Джэймса Макферсана і яго пераймальнікаў).
Атмасфера твора ў стылі гатычнай літаратуры прасякнута таямніцай, містычным жахам (менавіта гэтую літаратуру завуць крыніцай натхнення сучаснага жанру ў кінематаграфіі – фільма жахаў). Настрой твораў можна апісаць як меланхалічны і, кажучы сучаснай мовай, дэпрэсіўны.
Зява неаготыкі існуе ўжо больш за дзвесце гадоў. Яе зараджэнне звязана са з’яўленнем гатычнага рамана ў Англіі ў канцы XVIII ст., у пераломны момант асэнсавання чалавекам яго месца ў свеце і фарміравання новых сацыяльных каштоўнасцяў. Усведамленне нерэалізуемасці гуманістычных ідэалаў эпохі Асветы прыводзіць да крызісу рацыяналізму ў філасофіі і класіцызму як мастацкага стылю.
На першым этапе фарміравання неаготыкі назіраецца сувязь літаратурных тэндэнцый з архітэктурнымі. З’яўленне “Замка Отранта” Гарацыя Ўолпала (1764 г.), які стаў заснавальнікам жанру, прыпадае на перыяд зараджэння неагатычнага кірунку у архітэктуры. Месцам дзеяння ў творы з’яўляецца сярэднявечны гатычны замак, што было сугучна захапленню аўтара дадзеным стылем.
[...]
Глава 1 Гатычны раман у сусветнай літаратуры
1.1 Станаўленне гатычнага рамана ў брытанскай літаратуры
Гатычны раман – жанр, распаўсюджаны ў заходнееўрапейскай і амерыканскай літаратурах другой палове XVIII – першай палове XIX стст., для якога характэрны зварот да тэматыкі “сусветнага зла” [26, с. 22].
Жанр “гатычны раман” мае на ўвазе, што ва ўяўленні чытача застанецца замацаванай вызначаная ўстойлівая схема разгортвання сюжэту. Дамінантнай тэмай гатычнага твора з’яўляецца тэма смерці, якой падпарадкоўваецца вобразнасць і сімволіка тэксту. Выявы і сімвалы ў такіх тэкстах складаюць дакладна сфармуляваную іерархію, на вяршыні якой знаходзіцца культурна абумоўлены сімвал і глабальны метавобраз. Іерархічная арганізацыя ўзаемадзеяння вобразаў і сімвалаў у гатычным апавяданні абумоўлена залежнасцю ад насычанасці апавядання тэкставай сімволікай і метафорыкай [4].
Першымі стваральнікамі “гатычнага” рамана былі знакамітыя англійскія пісьменнікі, такія як Анна Рэдкліф, Гарацый Уолпал, Уільям Бэкфард і Чарльз Мэцьюрын.
Для творцаў “гатычнага” жанру было важным стварыць адмысловую “гатычную” атмасферу ў сваіх творах, якая зрынула б чытача ў бездань жаху, прымушала б яго цалкам пагрузіцца ў гісторыю, прачуць галоўнага героя і разам з ім разгадаць таямніцу “цёмнай” рамантыкі.
Ёсць некалькі дакладных азначэнняў “гатычнага рамана”, адно з якіх, прапанаваў даследчык М. Б. Ладыгін: “Гатычны раман – гэта твор, заснаваны на прыемным адчуванні жаху чытача, яго таксама можна назваць рамантычным “чорным раманам” у прозе, з элементамі звышнатуральных “жахаў”, таямнічых прыгод, фантастыкі і містыкі (сямейныя праклёны і прывіды)” [17, с. 14].
Імклівае развіццё “гатычнага” накірунку абумоўлена не толькі яго забаўляльным складнікам, які дазваляе чытачам адысці ад праблем навакольнага свету і пагрузіцца ў захапляльную, містычную гісторыю, але і актуальнымі на той момант тэмамі, якія адлюстроўвалі праблемы грамадства XVIII стагоддзя.
На думку даследчыцы В. І. Князевай, “асаблівая заслуга аўтараў – уменне ўзнавіць унутраныя перажыванні герояў, прымусіць чытачоў спачуваць ім, суперажываць ім, знайсці ў іх адлюстраванні ідэал, якога не змагла ім даць эпоха Асветы. Майстэрства аўтараў рамантызму ўзрасло, бо яны змаглі стварыць глыбокія характары персанажаў, падрабязна апісаць іх гісторыю і характар” [14].
На думку даследчыка Б. Р. Нацпок, “гатычны раман стаў сапраўдным феноменам літаратуры перадрамантызму. Гэта было звязана не толькі з яго новай эстэтыкай, пераасэнсаваннем гістарычнага мінулага нацыі, але і з тым, што «гатычныя» літаратурныя традыцыі паходзілі з фальклорных і сярэднявечных крыніц, звязаных з самымі старажытнымі і моцнымі чалавечымі пачуццямі – страхам і жахам перад невядомым” [18].
[...]
Глава 2 Традыцыі гатычнай прозы ў творчасці Дафны Дзю Мар’е
2.1 Дафна дзю Мар’е: жыццёвы і творчы шлях
Дафна дзю Мар’е нарадзілася 13 мая 1907 года, у Лондане, у творчай і паспяховай сям’і. Яе дзед, Джордж дзю Мар’е, быў бліскучым мастаком і пісьменнікам, а бацька – тэатральным акцёрам і імпрэсарыа. Маці дзяўчынкі, Мюрыэль Бамант, таксама была акторкай. У Дафны было дзве сястры – Анжэла і Жана. Дзяўчынкі навучаліся дома. Узорам для пераймання для Дафны была яе гувернантка Мод Уодэл: адносіны з роднай маці ў дзяўчынкі склаліся даволі прахалодныя. Бацька ж быў для дачкі кумірам, хоць сучаснікі апісваюць Джэральда дзю Мар’е як чалавека рамантычнага, але безадказнага. Дарэчы, пляменнікі Джэральда, стрыечныя браты Дафны, сталі крыніцай натхнення для Пітэра Пэна Дж. М. Бары. З ранняга дзяцінства Дафна дзю Мар’е чытала шмат кніг, асабліва й падабаліся творы класікаў брытанскай літаратуры: Вальтэра Скота, Уільяма Тэкерэя, сясцёр Бронтэ і Оскара Уайльда. Падлеткам дзяўчына пачала пісаць, а ў 18 гадоў завяршыла свой першы зборнік апавяданняў пад назвай “Шукальнікі”.
У 1925 годзе сям’я адправіла Дафну на навучанне ў прыватную школу ў Францыю, недалёка ад Парыжа. Умовы жыцця былі цяжкія: пакоі не ацяпляліся, гарачай вады не было зусім. Нягледзячы на цяжкасці, Дафна была шчаслівая: ёй падабалася вучыцца, і яна магла ў любы час з’ездзіць у сталіцу.
Калі Дафне споўнілася 22 гады, было апублікавана першае апавяданне Дафны дзю Мар’е “Сведкі”. Так сціпла і амаль незаўважна пачалася яе кар’ера пісьменніцы.
У 1931 годзе быў апублікаваны першы раман Дафны дзю Мар’е пад назвай “Дух кахання”, які прынёс ёй папулярнасць і дапамог здабыць фінансавую незалежнасць. А яшчэ дзякуючы гэтаму раману Дафна пазнаёмілася з будучым мужам. 35-гадовы маёр грэнадзёрскага гвардзейскага палка Фрэдэрык М. Браўнінг, які быў старэйшы за пісьменніцу на дзесяць гадоў, так быў зачараваны гэтай гісторыяй, што падумаў: «Ого, я б хацеў пазнаёміцца з жанчынай, якая напісала гэты раман». Фрэдэрык, ці Томі, як звалі яго ў сям’і, адправіўся на сваёй яхце на пошукі аўтара. Ён даплыў да Фоўі, перадаў Дафне запіску і пасля трохмесячных заляцанняў зрабіў ёй прапанову выйсці замуж.
Дафна і Фрэдэрык ажаніліся, адмовіўшыся ад экстравагантнага лонданскага вяселля на карысць невялікай цырымоніі ў Карнуоле. А затым у іх нарадзілася дзяўчынка – Тэса. Пазней у пары з’явіцца яшчэ адна дачка Флавія і сын Крысціян. Муж Дафны быў перакананым раялістам і займаў пасаду скарбніка каралеўскай сям’і. З-за працы Фрыдэрыка сям’я ўвесь час пераязджала: нейкі час яны нават жылі ў Егіпце. Аднак пісьменніцы гэта было не даспадобы: яна рвалася дадому, у Англію [3].
[...]
Глава 3 Мастацкі вопыт гатычнага рамана ў творчасці Л. Рублеўскай
3.1. Творчая індывідуальнасць Людмілы Рублеўскай
Сучасная беларуская пісьменніца Людміла Рублеўская, у творчым актыве якой на сённяшні дзень значнае месца займаюць празаічныя творы, пачала свой творчы шлях з паэтычных шуканняў. У 1990-м годзе ўбачылі свет дзве першыя кнігі лірыкі – “Адукацыя” і “Крокі па старых лесвіцах”. Наступнымі дасягненнямі ў паэзіі сталі зборнікі “Замак месячнага сяйва” (1992 г.), “Застаюся” (1996 г.), “Балаган” (2000 г.), “Рыцарскія хронікі” (2001 г.), “Над замкавай вежай” (2003 г.). Асноўныя матывы і тэмы лірыкі пісьменніцы: жыццё і смерць, мастацтва і яго творцы, адносіны паэта з народам, адчужэнне чалавека ва ўмовах бессэнсоўнага свету, жыццёвыя выпрабаванні жанчыны, гераічны і трагічны лёс. знакамітыя беларусы, гісторыя і сучаснасць – усё знаходзіць адлюстраванне ў працэсе змястоўнага і белетрыстычнага мыслення. Л. Рублеўская не хавае мэтанакіраванасці сваіх творчых пошукаў, падкрэслівае, што “толькі літаратура ўздзейнічае на чалавека, якая заўсёды была звязана з культурнымі архетыпамі і сама з’яўляецца міфам” [11, с. 10].
Д. Бугаёў у рэцэнзіі на кнігу “Замак месячнага сяйва” слушна адзначыў: “Для Рублеўскай гісторыя – гэта боль, яна мільёнамі тонкіх капіляраў звязана з сучасным часам, і праз гэтыя капіляры ў нашых душах – як спадчына – разам з мужнасцю і талерантнасцю даліся нам і нігілізм, і нацыянальная амнезія” [7, с. 251].
Паэтка асэнсоўвае наступствы адрачэння ад сваіх каранёў у вершы “Могілкі Роса”, дзе выяўлены душэўныя перажыванні лірычнай гераіні, боль і жаль за страчанае народам, бо на могілках Роса ў Вільні, былым цэнтры нацыянальнай культуры, спачывае слаўная і забытая гісторыя беларускіх герояў: “Запозна сюды мы прыйшлі на паклон. // Заместа магіл – толькі рэха імён…// Разбіліся нашы легенды на друз… // У кожным каменьчыку – ёсць Беларусь, // Ды імі пасыпаны сцежкі даўно // Да помнікаў іншых гісторый і сноў” [24, с. 15].
Прозе Л. Рублеўскай уласціва спалучэнне неарамантычнага, гатычнага, містычнага падыходау да узнаўлення мiнулага. Працягваючы рамантычныя традыцыi англiйскай i беларускай літаратур, у цыкле “Шляхецкія апавяданні” аўтар уздымае праблемы годнасцi чалавека, знітоўвае сучаснасць i мiнулае ў аповесцях “Сэрца мармуровага анёла”, “Пярсцёнак апошняга iмператара” i раманах «Золата забытых магiл”, “Скокi смерцi” i г.д. Так, у паралельным рамане “Золата забытых магіл” Л. Рублеўская iмкнецца выявiць вытокi нацыянальнай ментальнасці, уводзiць паняцце міфалагічны час (памяць, містыка снабачанняў, народнае разуменне свету) [25].
[...]
Заключэнне
Такім чынам, гатычны раман – жанр, распаўсюджаны ў заходнееўрапейскай і амерыканскай літаратурах другой палове XVIII – першай палове XIX стст., для якога характэрна зварот да тэматыкі “сусветнага зла”. Тыпалагічнымі рысамі гатычнага рамана з’яўляюцца наступныя: сюжэт будуецца вакол таямніцы; апавяданне ахутана атмасферай страху і жаху і разгортваецца ў выглядзе бесперапыннай серыі пагроз супакою, бяспецы і гонару героя і гераіні; змрочны і страшны змест дзеяння падтрымлівае агульную атмасферу загадкавасці і страху; у ранніх гатычных раманах цэнтральны персанаж – дзяўчына; сам характар сюжэту патрабуе прысутнасці злодзея.
Ключавымі матывамі неагатычнага рамана можна назваць наступныя яго элементы: гатычны топас, стварэнне таямнічай атмасферы, падтрыманне інтрыгі, наяўнасць любоўнай лініі, выкарыстанне прыёму “ненадзейны апавядальнік”, стварэнне архетыпічных вобразаў галоўных герояў, уключэнне сюжэтных элементаў віктарыянскага рамана. Акрамя таго, важнай асаблівасцю сучаснага неагатычнага рамана з’яўляецца зварот аўтараў да сацыяльнай і экзістэнцыйнай праблематыкі.
У наш час многія пісьменнікі звяртаюцца да жанру неагатычнага раман. Гэты выклікана тым, што ў грамадстве праяўляецца цікавасць да ўсяго містычнага. Такая з’ява – гэта характэрная прыкмета такога часу, калі адбываецца змена гістырычных эпох. Так адбываецца і ў наш час.
З сучасных аўтараў, якія паспяхова працуюць у гэтым жанры, варта вылучыць Людмілу Рублеўскую. Яе гатычны раман “Скокі смерці” (2011 г.) пачынаецца радкамі з верша Караткевіча, бы даніна і павага да яго творчасці, і з першых жа радкоў самога рамана ўводзіць нас атмасферу чагосці напружанасці, чагосці жахлівага і таямнічага.
Рысы неагатычнага рамана ў творы Людмілы Рублеўскай “Скокі смерці”: сюжэт будуецца вакол таямніцы; апавяданне акружана атмасферай страху і жаху і створана ў выглядзе серыі пагроз міру і бяспекі і гонару героя і гераіні; у ранніх гатычных раманах цэнтральны герой – дзяўчына, прыгожая, мілагучная, ветлівая, сціплая, у выніку ўзнагароджаная сямейным шчасцем, грамадскім становішчам і багаццем; сам характар сюжэта патрабуе існавання злодзея; цёмны і страшны змест дзеяння падтрымлівае агульную атмасферу таямнічасці і страху. Галоўная гераіня рамана “Скокі смерці” – прыгожая дзяўчына, месца дзеяння – сярэднявечны замак, увесь раман напоўнены жахамі, паўсюду смерць.
[...]
1 Аляшкевіч, М. Людміла Рублеўская: адкрывальніца скарбаў / М. Аляшкевiч // Вандроўкі вакол самотнага сонца: беларуская лігаратура пачатку ХХІ стагоддзя ў літаратуразнаўчых партрэтах i эскізах: зборнік артыкулаў / уклад. I. Л. Шаўлякова-Барзенка. – Мінск, 2011. – С. 143 – 150.
2 Аникин, Г. В. История английской литературы / Г. В. Аникин. – М.: Высшая школа, 1985. – 431 с.
3 Ахмеджанова, О. Дафна Дюморье: От «Птиц» до «Ребекки» / О. Ахмеджанова. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://azbooka.ru/articles/dafna-dyumore - Дата доступа: 09. 02. 2024.
4 Бабенко, Н. С. Жанровая типологизация текстов как лингвистическая проблема / Н. С. Бабенко // Филологи и культура: II-я Междунар. конф. Тамбов, 12-14 мая 1999 г. – Тамбов: ТГТУ, 1999. – Ч. 3. – С. 50-53.
5 Барысенка, В. У. Гістарычны жанр у творчасці Л. Рублеўскай / В. У. Барысенка // Материалы ежегодной научной конференции преподавателей и аспирантов университета, 22 – 23 апреля 2008 г.: в 5 ч. / [редколлегия: Н. П. Баранова (ответственный редактор) и др.]. – Минск. – 2009. – Ч. 5. – С. 3 – 5.
6 Бахтин, М. М. Литературно-критические статьи / М. М. Бахтин. – М.: Художественная литература, 1986. – 543 с.
7 Бугаёў, Д. Беларускі дэтэктыў Людмілы Рублеўскай / Д. Бугаёў // Полымя. – 2006. – № 7. – С. 207–212.
8 Будехин, С. Ю. “Ребекка” Дафны Дю Морье как женский готический роман / С. Ю. Будехин. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=49240739
9 Бязлепкіна, А. Пазалітаратурныя фактары фарміравання героя сучаснай прозы і аўтарскіх стратэгій беларускіх пісьменнікаў / А. Бязлепкіна // Жыццём і словам прысягаючы... : да 90-годдзя заслуж. работніка адукацыі Рэсп. Беларусь, д-ра філал. навук, праф. Міхася Яўгенавіча Цікоцкага : зб. навук. прац / пад агул. рэд. д-ра філал. навук праф. В. І. Іўчанкава. – Мінск : Адукацыя і выхаванне, 2012. – 608 с.
10 Бурдзялёва, І. А. Традыцыі гатычнага рамана ў творчасці Г. Мастоўскай і Я. Баршчэўскага / І. А. Бурдзялёва // Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – 2009. – № 2 (32). – С. 179–187.
11 Григорьева, Е. В. Готический роман и своеобразие фантастического в прозе английского романтизма: автореф. дис. ... канд. филол. наук: 10.01.05. – Ростов-на-Дону, 1988. – 23 с.
12 Грушэцкі, А. Малая гісторыя жахаў / А. Грушэцкі // Літаратура і мастацтва: – Мн.: СПБ, РВУ «Звязда», 19 снежня 2014. – В. 4799. – № 50. – С. 6.
13 З Людмілай Рублеўскай гаворыць Ганна Булыка // Крыніца. – 2000. – № 11–12 (60). – С. 4–16.
14 Князева, О. И. Английский готический роман: к вопросу об истории и специфике жанра / О. И. Князева. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://scipress.ru/philology/articles/anglijskij-goticheskij-roman-k-voprosu-ob-istorii-i-spetsifike-zhanra.html
15 Князева, О. И. Неоготические мотивы в современной британской литературе / О. И. Князева. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://scipress.ru/philology/articles/neogoticheskie-motivy-v-sovremennoj-britanskoj-literature.html
16 Королева, Д. В. Техника создания саспенса в романе Дафны дю Морье “Ребекка” / Д. В. Королева. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=38097259
17 Ладыгин, М. Б. Английский готический роман и проблемы романтизма / М. Б. Ладыгин. – М.:Знание, 1978. – 149 с.
18 Нацпок, Б. Р. Английский «готический» роман: к вопросу об истории и поэтике жанра / Б. Р. Нацпок // Психология человека. – [Электронны рэсурс]. –Режым доступа: https://psibook.com/literatura/angliyskiy-goticheskiy-roman-k-voprosu-ob-istorii-i-poetike-zhanra.htm
19 Пушкина, А. А. Готический роман и зарождение неоготического направления в культуре / А. А. Пушкина. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=24169297
20 Приданникова Т. Ю. Готический роман – что это такое? / Т. Ю. Приданникова // Голос магнитогорской молодежи. – 1991. – Выпуск 8. – С. 4 –5.
21 Рак, М. С. Гатычныя традыцыя і сродкі яе выяўлення ў апавяданнях Людмілы Рублеўскай і рамане “Скокі смерці” / М. С. Рак. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=42980152
22 Рублеўская, Л. І. Ночы на Плябанскіх млынах: раман, аповесці, апавяданні / Л. І. Рублеўская. – Мінск: Маст. літ., 2013. – 526 с.
23 Рублеўская, Л. І. Скокі смерці: раман / Л. І. Рублеўская. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступа: https://www.rulit.me/books/skoki-smerci-read-332045-1.html
24 Рублеўская, Л. І. Шыпшына для Пані: вершы і эсэ / Л. І. Рублеўская. – Мінск: Маст. літ., 2007. – 254 с.
25 Соловьева, Н. А. У истоков английского романтизма / Н. А. Соловьева. – Москва: Издательство Московского университета, 1988. – 232 с.
26 Суслова, Н. В. Новейший литературоведческий справочник-словарь для ученика и учителя / Н.В. Суслова, Т.Н. Усольцева. – Минск: Белый ветер, 2003. – 132 с.
27 Шаўлякова-Барзенка, І. Л. Проза // Гісторыя беларускай літаратуры ХХ стагоддзя. У 4 т. Т. 4, кн. 3. 2-е выданне / І. Л. Шаўлякова-Барзенка. – Мінск: Беларуская навука, 2015. – 1319 c.
28 Daphne Du Maurier “Rebecca” / Daphne Du Maurier. – [Электронны рэсурс] – Рэжым доступу: https://liteka.ru/english/library/2876-rebecca