Уводзіны
Глава 1 Раман “Птушкi i гнёзды“ Янкi Брыля –кнiга адной маладосцi
1.1 Аўтабіяграфічны пачатак у рамане «Птушкi i гнёзды»
1.2 Перапетыі творчага i жыццёвага лёсу пicьменнiка
1.3 Германiя вачыма палоннага воiна
1.4 Выкрыццё «звычайнага фашызму» у рамане «Птушкi i гнёзды» Я.Брыля
1.5 Каларыт i стыхiя жыцця народа Германii, iх мастацкае спасцiжэнне ў рамане Янкi Брыля
Глава 2 “Жыццё ёсць жыццё”- нямецкага празаiка, драматурга Эрых Марыі Рэмарк
2.1 Жыццёвыя далягляды выдатнага мастака слова
2.2 Пiсьменнiк i вайна
2.3 Кнiга «На Заходнім фронце без перамен» : аўтабіяграфізм у творы
2.4 Перадваенная Германiя вачыма мастака слова: эміграцыя ў США
2.5 Раман «Тры таварышы»: праблема асабiстага i грамадскага шчасця
2.6 «Страчанае пакаленне» у раманах Эрых Марыя Рэмарк
2.7 Тыповае i адметнае ў раманах Янкi Брыля «Птушкi i гнёзды» i «Тры таварышы» Эрых Марыя Рэмарк
Заключэнне
Спіс выкарыстаных крыніц
УВОДЗІНЫ
У сучаснай беларускай навуцы даследаванне аўтабіяграфічных твораў у апошні час увайшло ў традыцыю і стала адным з прыярытэтных напрамкаў. Пачатак быў пакладзены вядомым артыкулам 1956 г. французскага крытыка Ж. Гюсдорфа “Умовы і межы аўтабіяграфіі”. У 1971 г. французскі даследчык Ф. Лежэн ў невялікай кнізе “Аўтабіяграфія ў Францыі” даў першае вызначэнне аўтабіяграфічнага жанру. За гэтай кнігай рушыў услед шэраг іншых прац Ф. Лежэна, дзякуючы якім ён стаў найбуйнейшым у цяперашні час спецыялістам у галіне вывучэння аўтабіяграфіі.
Боль за чалавека, псіхалагічнае майстэрства − такія моцныя бакі творчасці Эрых Марыі Рэмарк і Я. Брыля. Яны валодаюць мастацтвам надзяляць сваіх герояў, аж да эпізадычных персанажаў, жывымі характарамі. Сюжэты пісьменнікаў драматычныя, кожная дэталь побыту, асяроддзя, пейзажу ўплеценая ў лёсу і характарыстыкі герояў.
Станоўчыя погляды Э. М. Рэмарка і Я. Брыля зводзяцца да асуджэння вайны і фашызму ў імя любові да людзей, якія жывуць сваёй працай. Галоўная вартасць творчасці пісьменнікаў − іх гуманнасць. Р. Падбярэцкі слушна патлумачыў: “ Тое, што піша Я. Брыль і Эрых Марыя Рэмарк прозай, не датычыцца прама ні гісторыі, ні літаратуры, ні мовы Беларусі, але рэчы найбольш важнай, а менавіта духу і паэзіі народа, адкуль выйшлі і гісторыя, і літаратура, і мова”.
Актуальнасць курсавой работы заключаецца ў недастатковым даследаванні тэмы. Пытанні, якія разглядаюцца ў даннай рабоце патрабуюць дакладнага аналізу.
Аб’ектам курсавой работы з’яўляюцца творы Янкі Брыля “Птушкі і гнезды” і Эрых Марыі Рэмарк “Тры таварышы”.
Прадметам курсавой работы выступаюць падручнікі, часопісы і даклады даследчыкаў.
ГЛАВА 1 РАМАН “ПТУШКI I ГНЁЗДЫ“ ЯНКI БРЫЛЯ –КНIГА АДНОЙ МАЛАДОСЦI
1.1 Аўтабіяграфічны пачатак у рамане «Птушкi i гнёзды»
Як вядома, матэрыял сваiх глыбока рэалiстычных, па свежых слядах падзей, мастацкiх распрацовак пiсьменнiк змог рэалiзаваць толькi ў 60-я гады ў вялiкiм эпiчным палатне “Птушкi i гнёзды”. Але ўжо той фрагмент са свайго доўгага ў часе асэнсавання перажытага − аўтабiяграфiчная споведзь
Сярод страшэнных, жудасных, звышчалавечых здзекаў катаў час ад часу ўспыхваюць у галовах гэтых светлых людзей малюнкі даваеннага жыцця, непрацяглай службы ў войску. Ужо ў самым пачатку рамана сышліся жорсткасць і дабрыня, бессардэчнасць і замілаванасць тым, што было раней. Далей ён разгорнецца ў Адысею пра пошукі свайго роднага гнязда, найцяжэйшыя спробы вырвацца з-за кратаў на волю. «Вымучаныя, выкачаныя ў пылу» людзі, як піша Брыль, ідуць па шырокай лагернай вуліцы, каля маладзенькіх дрэўцаў, але не губляюць надзею ўбачыць родны край, спяваюць і пад канвоем польскую песню пра вясновую раніцу, церпкую расу і румяную Чэсю, якая выганяе на пашу валоў. Хораша, лірычна-ўзнёсла, у стылі Брыля, сказана, што гучыць «песня, якую не зацягала, не затаптала казарма, народная песня, якая вышэй за ўсе войны, — гучыць пераможным маршам». «Народная песня, якая вышэй за ўсе войны» — вось гуманістычны пафас рамана. Ён заключаны ў гэтым радку, пастаўленым пасля апісання здзекаў над людзьмі на распаленым промнямі пляцы. Вышэй за войны, за бесчалавечныя здзекі, за катаў, заклапочаных тым, каб не ўцяклі палонныя, каб выбіць з іх рэшткі самасвядомасці, веры, патрыятызму, чалавечнасці [8, c. 104].
ГЛАВА 2 “ЖЫЦЦЁ ЁСЦЬ ЖЫЦЦЁ”- НЯМЕЦКАГА ПРАЗАIКА, ДРАМАТУРГА ЭРЫХ МАРЫІ РЭМАРК
2.1 Жыццёвыя далягляды выдатнага мастака слова
Адным з папулярных пісьменнікаў Германскай імперыі дваццатага стагоддзя з’яўляецца Эрых Марыя Рэмарк. Публіцыст, чые выказванні сталі несмяротнымі, прадстаўляў “страчанае пакаленне” − перыяд, калі ў васемнаццацігадовым узросце зусім яшчэ юных хлопцаў заклікалі на фронт, і яны былі вымушаныя забіваць. Гэта ў далейшым стала асноўным матывам і ідэяй творчасці літаратара.Эрых Марыя Рэмарк нарадзіўся 22 чэрвеня 1898 года ў горадзе Оснабрюк. Бацька пісьменніка працаваў пераплётчыкам, таму дом будучага публіцыста заўсёды быў поўны вялікай колькасцю кніг. З ранніх гадоў маленькі Эрых захапляўся літаратурай. З біяграфіі літаратурнага генія вядома, што ў дзяцінстве Рэмарк таксама захапляўся музыкай, любіў маляваць, калекцыянаваў матылькоў, камяні і маркі. У 1916 Рэмарк пайшоў на фронт. Праз год ён атрымаў пяць раненняў і ўсё астатняе час знаходзіўся ў шпіталі.У 1926 адзін з часопісаў апублікаваў раманы “з юнацкіх часоў” і “жанчына з залатымі вачыма”. Гэта і стала пачаткам творчага шляху Рэмарка. З таго моманту ён не спыняў пісаць, ствараючы новыя шэдэўры [4, c. 175].
У 1928 годзе быў апублікаваны раман “Прыпынак на гарызонце”. 1931 год адзначыўся выхадам у свет рамана “Вяртанне”, апавядае аб жыцці ўчарашніх школьнікаў, якія вярнуліся з вайны.Дзве апошнія зімы свайго жыцця Рэмарк правёў з Полетт ў Рыме. Улетку 1970-га ў пісьменніка зноў адмовіла сэрца, і яго паклалі ў бальніцу ў Лакарна. Там літаратар памёр 25 верасня гэтага ж года [5, c. 324].
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Твор “Птушкі і гнёзды” з’яўляецца аўтабіяграфічным. Сам пісьменнік з самых першых дзён Другой сусветнай вайны змагаўся пад Гдыняй у якасці кулямётчыка, трапіў у палон, у 1941 годзе здолеў уцячы на Радзіму, дзе працягнуў змаганне ў партызанскім атрадзе. Гэткія ж выпрабаванні выпадаюць на долю і галоўнага героя рамана. “Птyшкi i гнёзды”, бaдaй, caмы бiягpaфiчны твop y гicтopыi бeлapycкaй лiтapaтypы. У iм вeльмi шмaт yклaдзeнa aд acaбicтa пepaжытaгa ягo aўтapaм. Янкa Бpыль i нe нaзывae ягo paмaнaм, a “кнiгaю aднoй мaлaдocцi”, пaпяpэджвaючы чытaчa, штo гэтa твop “нe пpa caмoгa cябe − нe!”, a “пpa нapoд, пpa нaш чac, дзe мeў i мaю cвaё мecцa i я”. І нe тoлькi вa ўcпaмiнax Алecя Рyнeвiчa, aлe мeнaвiтa ў “нямeцкix" paздзeлax шмaт пcixaлaгiчнaй глыбiнi.
У суквецці выдатных беларускіх пісьменнікаў ХХ стагоддзя Янка Брыль займае асаблівае месца. На працягу шасцідзесяці з паловай гадоў пісаў мастацкія творы; многае напісанае ім амаль адразу станавілася класікай і знайшло шырокае прызнанне ў свеце. І гэта зусім не выпадкова, таму што ён належыць да тых мастакам, якія ў глыбінных асновах свайго творчасці і ўсяго жыцця арыентаваны на вечныя ўяўленні аб жыцці і смерці, дабра і зла, і таму, наколькі магчыма, вольныя ад імгненнай надзённа. Як ніхто з беларускіх пісьменнікаў, якія прыйшлі ў літаратуру пасля Другой сусветнай вайны, ён быў гранічна адкрыты свету.
Янка Брыль зрабіў многае, каб упісаць родную літаратуру ў як мага больш шырокі кантэкст сусветнай культуры: “у нас ёсць літаратура. У нас яна будзе — Вялікая беларуская літаратура на нашым багатым, прыгожым і бессмяротным мове”. Гэтыя словы гучаць як загавор і як запавет апошняга беларускага класіка тым, хто працягвае і будзе працягваць яго справу.
1. Асветнікі Беларусі: Ян Баршчэўскі, Ян Чачот, Ігнат Дамейка: [для сярэдняга і старэйшага школьнага ўзросту] / Эдуард Дубянецкі. − Мінск: Беларуская Энцыклапедыя ім. П. Броўкі, 2017. − 68с.
2. Брыль, Я. Птушкі і гнёзды: кніга адной маладосці : раман. / Я. Брыль ; прадм. Г. Шупенькі. – Мінск : Маст. літ., 1989 – 352 с.
3. Брыль, Я. Прызнаюся / Я. Брыль // Пішу як жыву : аповесць, апавяданні, мініяцюры, эсэ / Я. Брыль. – Мінск: Маст. літ., 1994 – С. 355–361.
4. Гарэцкі, М. Гісторыя беларускай літаратуры / М. Гарэцкі. − Мінск: Мастацкая літаратура, 1992. – 479 с.
5. Гісторыя беларускай літаратуры, XIX − пачатак XX ст.: падручнік для філалагічных факультэтаў педагагічных інстытутаў БССР / [Л. С. Голубева і інш.]. − Мінск : Вышэйшая школа, 1981. − 412 с.
6. Гісторыя беларускай літаратуры: XIX − пач. XX ст.: Падруч. для філ. фак. пед ВНУ / Т. Э. Багдановіч, У. В. Гніламёдаў, Л. С. Голубеваі інш; Пад агул. рэд. М. А. Лазарука, А. А. Семяновіча. − 2-е выд., дапрац. − Мінск: Выш. шк., 1998.
7. Гісторыя беларускай літаратуры ХI−XIX стагоддзяў. У 2 т.Т 2. Новая літаратура: другая палова XVIII−XIX стагоддзе / Нац.акад.навук Беларусі, Ін-т мовы і літ.імя Я. Коласа і Я. Купалы; навук.рэд.тома У. І. Мархель, В. А. Чамярыцкі. − 2-е выд. − Мінск: Беларус.навука, 2010. − 582 с.
8. Гнiламёдаў, У. В. Ад даўнiны да сучаснасцi / У. В. Гніламдаў // Нарыс пра беларускую паэзiю. Мінск. − 2001. – 253 с.
9. Даніленка, С. І. Міф Адраджэння: харунжыя Бога. Спецыфiка сацыяльнай мiфатворчасцi ў беларускай лiтаратуры XIX − XX стст. у кантэксце яе iнфернальнай вобразнасцi: манаграфiя / С. І. Даніленка. − Магілеў : МДУ. − 2005. − 180 с.
10. Калеснік, У. Янка Брыль: Нарыс жыцця і творчасці: для сярэд. і ст. шк. узросту / У. Калеснік. – Мінск : Нар. асвета, 1990 – 256 с.
11. Колотушкина, М. А. Тема товарищества в романе Э. М. Ремарка «Три товарища» / М. А. Колотушкина, Д. П. Овчинников. − Текст : непосредственный // Юный ученый. − 2019. − № 7 (27). − С. 5−8.
12. Лявонава, Е. А. Творчасць Эрыха Марыі Рэмарк ў мастацкай свядомасці Васіля Быкава і Віктара Някрасава / Ева Лявонава // Роднае слова. - 2013. — № 6. — С. 6—9.
13. Навумовіч, У. А. Нацыянальны характар беларуса ў аповесцях Янкі Брыля / У. А. Навумовіч // Весн. Беларускага дзярж. ун-та. Сер. 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. – 2006 –№ 2 – С. 68–72.
14. Нікіфарава, В. З адлегласці часу (творчы вопыт Янкі Брыля – раманіста) / В. Нікіфарава // Полымя. – 1997 –№ (820). – С. 241–263.
15. Нікіфарава, Я. Толькі прагненне : [вершы] / Яна Нікіфарава // Маладосць. - 2018. — № 1. — С. 17—20.
16. Ремарк, Э. М. На Западном фронте без перемен; Три товарища : [романы] / Эрих Мария Ремарк ; [перевод с немецкого Ю. Н. Афонькина, И. М. Шрайбера, Л. З. Яковенко]. - Москва : Книга и бизнес : Кром, 1993. – 541с.
17. Стральцова, В. М. Іван Антонавіч Брыль (да 85-годдзя з дня нараджэння) / В. М. Стральцова // Весці НАН Беларусі. Сер. гуманітарных навук. – 2002 – № 3 – С. 123–124.
18. Тварановiч Г. П. Лiтаратура перыяду Вялiкай Айчыннай вайны / Г. П. Тварановіч // Гiсторыя беларускай лiтаратуры ХХ стагоддзя: У 4 т. Т. 3. Мінск: 2001. − С. 8−40.
19. Яскевiч А. С. Драматургiя / Лiтаратура першага пасляваеннага дзесяцiгоддзя 1945 − 1955 // Гiсторыя беларускай лiтаратуры ХХ стагоддзя: У 4 т. Т. 3. Мінск. − 2001. − С. 81−94.