Сармацкае барока ў гісторыі культуры Беларусі
БГУ (Белорусский государственный университет)
Курсовая работа (проект)
на тему: «Сармацкае барока ў гісторыі культуры Беларусі»
по дисциплине: «История Беларуси»
2021
45.00 BYN
Сармацкае барока ў гісторыі культуры Беларусі
Тип работы: Курсовая работа (проект)
Дисциплина: История Беларуси
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 60%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 27.
Поделиться
Уводзіны
1 Зараджэнне і сутнасць сармацкага барока
2 Асаблівасці і архітэктурныя помнікі сармацкага барока
3 Сармацкае барока ў выяўленчым мастацтве
Заключэнне
Спіс выкарыстанай літаратуры
УВОДЗІНЫ
Актуальнасць. У цяперашні час актуальнасць набывае цікавасць да праблематыкі складанага свету мастацтва, неабходнасць разумення яго месца і ролі ў шырокім кантэксце культуры. Арыентацыйнай-каштоўнасныя змены ў сучаснай гісторыі прымушаюць па-новаму ставіцца да навукі і культуры, а ў мастацтве бачыць не толькі самадастатковая сродак пазнання рэчаіснасці, але і спосаб каштоўнасных спасціжэння свету, самасвядомасці культуры.
Аб’ект даследавання: культура Беларусі, а прадмет – сармацкае барока на тэрыторыі Беларусі.
Мэта: прааналізаваць рысы сармацкага барока ў гісторыі культуры Беларусі. Для вырашэння дадзенай мэты былі пастаўлены наступныя задачы:
1. Ахарактарызаваць зараджэнне і сутнасць сармацкага барока.
2. Выявіць асаблівасці і архітэктурныя помнікі сармацкага барока.
3. Вызначыць прыклады сармацкага барока ў выяўленчым мастацтве.
Ступень вывучанасці. Сармацкае барока на беларускіх землях з’яўляецца дастаткова вывучанай тэмай. Сярод даследчыкаў варта адзначыць Ю. Бохана [2], Н.Ф. Высоцкую [3-4], Т.В. Габрусь [5-7], Л.Я. Клімуць [9], М.В. Лескінен [11], А.К. Лявонаву [12-13], Л.І. Тананаеву [15], А.Ю. Хадыка [17], В.Ф. Шматава [18] і С.А. Шыдлоўскага [19].
1 ЗАРАДЖЭННЕ І СУТНАСЦЬ САРМАЦКАГА БАРОКА
Сармацкае барока – стыль, які атрымаў распаўсюджванне на тэрыторыі Вялікага княства Літоўскага ў канцы XVII – пачатку XVIII стагоддзяў. Прадстаўляў сабой аскетычныю варыяцыю архітэктуры барока, для якой характэрныя «выразная масіўная пластыка формаў» і агульная арыентацыя на сярэднявечную традыцыю. Барочныя формы геаметрызуюцца і спрашчаюцца, у афармленне фасадаў ўводзяцца рэнесансныя, гатычныя і нават раманскія элементы. Сілуэты храмаў масіўныя, часам яны нагадваюць мініяцюрныя крэпасці, іх дэкор знарочыста строгі. Лаканічнае афармленне фасадаў часцяком кантрастуе з пышным ляпным інтэр'ерам. У помніках сармацкага барока прынята бачыць адлюстраванне ідэалогіі сарматызма, ідэалізаваць патрыярхальны лад жыцця сярэднявечных продкаў польска-літоўскіх шляхцічаў. У 1720-я гады прымітывізацыя барочных формаў выйшла з моды, на змену сармацкага прыйшло лёгкае і пышнае віленскае барока [1, с. 112-113].
Сарматызм – шляхецкая ідэалогія, якая дамінавала ў Рэчы Паспалітай у XVI-XIX стагоддзях. Сарматызм узводзіў польскую шляхту да старажытных сарматаў, якія па поглядах таго часу лічыліся качавым германскім народам; тым самым шляхцічы аддзялялі сябе ад масы простага люду (славян і літоўцаў). Ён абумовіў многія асаблівасці культуры шляхты Рэчы Паспалітай і яе адрозненне ад заходнееўрапейскай арыстакратыі: умоўна «усходні» стыль параднага адзення (жупан, контуш, слуцкія паясы, шабля), чуб, асаблівыя манеры і інш. Больш познім праявай сарматызма ў адзенні стала канфедэратка, запазычаная ад уланаў. Сарматызм, быў надзвычай кансерватыўнай ідэалогіяй.
Упершыню атаясамліваць славян з сарматамі пачаў храніст каралінгскага часу Фладаард (X ст.). Зародкі сарматызма можна ўбачыць у творах гісторыка Кадлубека (XII-XIII стст.). У далейшым пра сарматызм пісаў польскі гісторык Ян Длугаш (1415-1480). У эпоху Адраджэння разам з цікавасцю да антычнасці распаўсюдзілася саматоеснасці фарміравання нацый са старажытнымі народамі, узгаданымі ў працах антычных класікаў. Згодна з «Геаграфіяй» Пталямея Усходняя Еўропа на ўсход ад Германіі (паміж Віслай і Волгай) звалася Сарматыя. Сармацкім морам называлася Балтыйскае мора, а сармацкага гарамі – Карпаты. Калі скіфы славіліся сваёй дзікасцю і п'янствам, то сарматы лічыліся прабацькамі еўрапейскага рыцарства. Шляхцічы лічылі сваімі продкамі сарматаў – народ качавы і вальналюбны [9, с. 34-35].
2 АСАБЛІВАСЦІ І АРХІТЭКТУРНЫЯ ПОМНІКІ САРМАЦКАГА БАРОКА
Пад уплывам ідэалогіі сарматызмe змяняецца і стылістыка нацыянальнай архітэктуры. Сілуэты храмаў, пабудаваных у стылі сармацкага барока, масіўныя, часам яны нагадваюць мініяцюрныя крэпасці, іх дэкор знарочыста строгі. У афармленне фасадаў ўводзяцца рэнесансныя, гатычныя і нават раманскія элементы. Лаканічнае афармленне фасадаў часцяком кантрастуе з пышным ляпным інтэр'ерам. Пасля – у сярэдзіне XVII стагоддзя, прымітывізацыі барочных формаў выйшла з моды, на змену аскетычнага сармацкага прыйшло пышнае віленскае барока.
Наваградскі фарны касцёл Перамянення Божага) – каталіцкі храм у горадзе Навагрудак, Гродзенская вобласць, Рэспубліка Беларусь. Ставіцца да Навагрудскаму дэканату Гродзенскага дыяцэзіі. Помнік архітэктуры эпохі Вялікага княства Літоўскага ў Навагрудку. Пабудаваны вялікім князем Вітаўтам ў гатычным стылі ў канцы XIV стагоддзя, перабудаваны ў стылі сармацкага барока ў пачатку XVIII стагоддзя. Размешчаны з усходняга боку каля падножжа Замкавай гары на вуліцы 1 мая.
Да нашых дзён захаваліся тры гатычныя бессістэмна скампанаваныя капліцы розных памераў і формаў (першая палова XVII стагоддзя) з нярвюрнага скляпеннямі і каляровымі вітражамі. Гранёным алтарныя часткі капліц арыентаваны ў розныя бакі і прысвечаны розным святым (храм першапачаткова закладваўся ў гонар Усіх Святых).
У храме знаходзіцца шанаваны цудатворны абраз Божай Маці Навагрудскай ў каталіцкай версіі.
Помнік архітэктуры готыкі і сармацкага барока. Гэта однонефовая базіліка з двухвежавы галоўным фасадам і паўкруглай алтарнай апсідай, да якой з паўночнага боку далучаецца рызніца. У кампазіцыю будынка ўключаюцца дзве старажытныя гранёным капліцы гатычнага касцёла. Каб зрабіць іх незаўважнымі з боку ўваходу, сцяну галоўнага фасада і вежы адсунулі адносна падоўжанай восі будынка, што надало яму замаскіраваную асіметрычную кампазіцыю. Сцены па перыметры завяршаюцца адзінай цягай карніза, якая падзяляе галоўны фасад на высокую, ніжнюю частку і трохкутны атыкавы франтон паміж чацверыковымі вежамі, накрытымі спадзістымі шатамі. Аконныя праёмы і нішы маюць паўцыркульныя арачныя завяршэння. Сучасны выгляд касцёл набыў пасля перабудовы ў пачатку XVIII стагоддзя [2, с. 19-20].
3 САРМАЦКАЕ БАРОКА Ў ВЫЯЎЛЕНЧЫМ МАСТАЦТВЕ
У стылявым дачыненні жывапісныя, графічныя і скульптурныя творы, якія ўяўляюць лінію сарматызма, адлюстроўваюць усю разнастайнасць стылявых тэндэнцый эпохі. У адрозненне ад архаізуючых напрамкаў, вызначальнае значэнне тут мае не агульнасць мастацкай мовы, а характар выбару тэм, які адлюстроўвае агульнасць ідэалагічных арыенціраў. У шэрагу выпадкаў канкрэтыка сацыяльнага заказу прадвызначае і выбар стылявых формаў. Так, помнік Яну Сабескаму ў Лазенках, выліты Ф. Пінкам па замове Станіслава Аўгуста Панятоўскага, закліканы прадэманстраваць ідэю палітычнай пераемнасці, быў вырашаны ў стылістыцы барока (прычым досыць архаічнага), што відавочна паказвае на апеляцыю да сармацкага ідэалу, трывала замацавалася ў свядомасці шляхецкіх мас . Характэрна, што нават у творчасці перакананых клясыцыстых можна выявіць рысы сармацкага светаўспрымання. Так, у партрэтных творах Ф. Смуглевіча прысутнічаюць і наіўна-сур'ёзная рэпрэзентатыўнасць кампазіцыі, гэтак блізкая сармацкага духу («Партрэт сям'і Прозараў»), і амаль натуралістычная заострённость ў перадачы аблічча мадэлі (партрэт Граноўскай). Яшчэ ў большай ступені гэтыя асаблівасці прасочваюцца ў творчасці М. Стаховіч. Своеасаблівасць культурнага статусу сарматизма ў польскім выяўленчым мастацтве эпохі Асветы сведчыць пра шматграннасць мастацкіх працэсаў, ня ўкладваюцца ў звыклыя рамкі лінейнай схемы гістарычнага пасьлядоўнасьць агульнаеўрапейскіх стыляў. Асэнсаванне феномена сармацкай традыцыі дазваляе раскрыць своеасаблівасць эвалюцыі нацыянальнай школы выяўленчага мастацтва на адным з найбольш значных гістарычных межаў.
Жанр партрэта сфармаваўся ў культуры Заходняй Еўропы ў эпоху Рэнесансу на хвалі прачнуўся цікавасці да чалавека як да асобы, якая валодае яркай і непаўторнай індывідуальнасцю. Тады ж партрэт з'явіўся і стаў хутка развівацца і ў нашым мастацтве. Асноўныя вехі яго станаўлення ўяўляюцца наступным чынам: XIV стагоддзе першыя творы з'яўляюцца ў формах манументальнага жывапісу, XV стагоддзе жанр асвойваецца мастакамі-станковістамі, XVI стагоддзе маляўнічы партрэт выходзіць за межы каралеўскага двара і шырока распаўсюджваецца ў асяроддзі магнатэрыі і буйной шляхты, якая пачынае збіраць родавыя партрэтныя галерэі [3, с. 44-45].
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Такім чынам, у ходзе даследавання былі вырашаны пастаўленыя задачы. У выніку былі сфармуляваны наступныя вывады:
1. Сармацкае барока – стыль, які атрымаў распаўсюджванне на тэрыторыі Вялікага княства Літоўскага ў канцы XVII - пачатку XVIII стагоддзяў. Сармацкае барока заснавана на ідэалогіі сарматызму, згодна з якой польская шляхта лічыла сябе нашчадкамі старажытных сарматаў, якія па поглядах таго часу лічыліся качавым германскім народам; тым самым шляхцічы аддзялялі сябе ад масы простага люду (славян і літоўцаў).
2. Галоўнымі асаблівасцямі сармацкага барока ў архітэктуры Беларусі з’яўляюцца масіўныя сілуэты храмаў падобныя да невялікіх крэпасцей, строгі дэкор з выкарыстаннем гатычных і раманскіх элементаў, пышны ляпны інтэр’ер і лаканічнае афармленне фасадаў. Да ліку найбольш значных помнікаў «сармацкай» групы адносяцца Фарны касцёл у Наваградку (1714-1723), Васкрасенская царква ў Клецку (1683), касцёл у Міхалішках (Гродзенская вобласць, 1662-1684), Траецкі касцёл у Засвіры (1713-1714, Мінская вобласць), касцёл бернардзінак у Слоніме (1670).
1. Бохан, Ю. Побыт феадалаў Велікага Княства Літоўскага ў XV– сярэдзіне XVII стагоддзя / Ю. Бохан, А. Скеп’ян. – Мн.: Беларусь, 2011. – 271 с.
2. Варавва, А.Г. Новогрудский район. Край замков, рыцарей и поэтов / А.Г. Варавва. – Мн.: РИФТУР, 2008. – 40 с.
3. Высоцкая, Н.Ф. Жывапiс Беларусi XII – XVIII ст. / Н.Ф. Высоцкая, Т.А. Карповiч. – Мн.: Беларусь, 1980. – 316 с.
4. Высоцкая, Н.Ф. Искусство Беларуси XII-XVIII вв. / Н.Ф Высоцкая. – Мн., 1994. – 52 с.
5. Габрусь, Т. «Сармацкае» барока ў архiтэктуры Беларусi / Т. Габрусь // Мастацтва. – 2000. – № 1. – С. 45-51.
6. Габрусь, Т. Духоўныя абаронцы айчыны / Т. Габрусь // Наша вера. – 2001. –№ 3. – С. 40-47.
7. Габрусь, Т.В. «Мураваныя харалы: сакральная архітэктура беларускага барока» / Т.В. Габрусь. – Мн.: Ураджай, 2001. – 287 с.
8. Гісторыя беларускага мастацтва: у 6 т. – Т. 2: Другая палова XVI ст. — канец XVIII ст./ Рэдкал.: С.В. Марцэлеў (гал. рэд.) і інш.; Рэд. тома Я.М. Сахута. — Мн.: Навука і тэхніка, 1988. — 384 с.; іл. Лявонава, А.К. Старажытнабеларуская скульптура / А.К. Лявонава; Акад. навук БССР. Iн-т мастацтвазнаўства, этнаграфii i фальклору. – Мінск: Навука i тэхнiка, 1991. – 208 с.
9. Клімуць, Л.Я. Сармацкая культура беларускай шляхты ў XVI-XVIII стагоддзях / Л.Я. Клімуць. – Мн.: Беларусь. 2013. – 127 с.
10. Кулагін, А.М. Каталіцкія храмы Беларусі / А.М. Кулагін. – Мн.: Беларуская энцыклапедыя імя П. Броўкі, 2008. – 488 с.
11. Лескинен, М.В. Мифы и образы сарматизма. Истоки национальной идеологии Речи Посполитой / М.В. Лескинен. – М.: Институт славяноведения РАН, 2002. —165 с.
12. Лявонава, А.К. Скульптурны партрэт эпохi Рэнесанса / А.К. Лявонава // Помнiкi мастацкай культуры Беларусi эпохi Адраджэння: pб. арт. / Акад. навук Беларусi. Iн-т мастацтвазнаýства, этнаграфii i фальклору; Рэд. С.В. Марцэлеў. – Мн.: Навука i тэхнiка, 1994. – С. 112-118.
13. Лявонава, А.К. Скульптурныя надмагiллi Беларусi канца XVI – першай паловы XVII ст. / А.К. Лявонава // Помнiкi старажытнабеларускай культуры: Новыя адкрыццi: Зб. арт. / Акад. навук БССР. Iн-т мастацтвазнаýства, этнаграфii i фальклору; рэд. С.В. Марцэлеў. – Мн.: Навука i тэхнiка, 1984. – С. 60-66.
14. Соркіна, I.В. Мястэчкі Беларусі ў канцы ХVІІІ – першай палове ХІХ ст. / І.В. Соркіна. – Вільня: ЕГУ, 2010. – 488 с.
15. Тананаева, Л.И. Сарматский портрет: Из истории польского портрета эпохи барокко / Л.И. Тананаева. – М.: Наука, 1979. – 303 с.
16. Темперная живопись Белоруссии конца XV – XVIII вв. в собраниях Государственного художественного музея БССР: Каталог / Авт.-сост. Н.Ф. Высоцкая. – Мінск: Беларусь, 1986. – 207 с.
17. Хадыка, А.Ю. Непаўторныя рысы. З гiсторыi беларускага партрэта. / А.Ю. Хадыка, Ю. В. Хадыка – Мн.: Навука i тэхнiка, 1992. – 144 с.
18. Шматаў, В.Ф. Барока ў беларускай культуры i мастацтве / В.Ф. Шматаў. – Мн.: Беларуская навука, 1998. – 304 с.
19. Шыдлоўскі, С. А. Культура прывілеяванага саслоўя Беларусі: 1795-1864 гг. – Мн.: Беларуская навука, 2011. – 168 с.
Работа защищена на оценку "9" без доработок.
Уникальность свыше 60%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 27.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты