Жанры журналістыкі: гісторыя фарміравання
БГУ (Белорусский государственный университет)
Курсовая работа (проект)
на тему: «Жанры журналістыкі: гісторыя фарміравання»
по дисциплине: «История белорусский журналистики»
2021
45.00 BYN
Жанры журналістыкі: гісторыя фарміравання
Тип работы: Курсовая работа (проект)
Дисциплина: История белорусский журналистики
Работа защищена на оценку "8" без доработок.
Уникальность свыше 50%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 24.
Поделиться
УВОДЗІНЫ
ГЛАВА 1 Паняцце жанру журналістыкі
1.1 Сістэма жанраў журналістыкі
1.2 Інфармацыйныя жанры
1.3 Аналітычныя жанры
1.4 Мастацка-публіцыстычныя жанры
ГЛАВА 2 Стварэнне і станаўленне журналістыкі як асобнага віда
2.1 Гісторыя фарміравання жанраў публіцыстыкі
2.2 Параўнанне сучаснай журналістыкі з замежнай журналістыкай
ЗАКЛЮЧЭННЕ
СПІС ВЫКАРЫСТАНЫХ КРЫНІЦ
УВОДЗІНЫ
С. Г. Карканасенка аддзяляе паняцце “сацыяльна-ралёвая характарыстыка журналістыкі”, пад якой ён разумее “выкананне шэрагу афіцыйных абавязацельстваў у адпаведнасці з грамадскімі запытамі і чаканнямі” і паняцце “функцыя журналістыкі”. Формы інфармацыйных зносін з’явіліся ўжо на світанку чалавецтва разам з з’яўленнем патрэбы ў інфармацыі. Гэта было неабходным крокам для пераходу на прынцыпова новую стадыю развіцця чалавецтва. Вялікую ролю ў гэтым працэсе згулялі першасныя формы працы, дзякуючы якім з’явілася неабходнасць абмену “паведамленнямі”. Спачатку гэта былі знакі, умоўныя сігналы, а затым стала ўзнікаць выразная гаворка. Так патрэба ў абмене інфармацыяй прывяла да развіцця формаў знакавых зносін.
Актуальнасць дадзенай працы абумоўлена здольнасцю сродкаў масавай інфармацыі ўплываць на грамадскую свядомасць з дапамогай розных спосабаў падачы матэрыялу. Жанравая разнастайнасць з’яўляецца адным з такіх спосабаў журналісцкага ўплыву. Аналітычныя жанры, як форма журналісцкага твора, і праблемная карэспандэнцыя, як падвід дадзенага раздзела, уяўляюць сабой найважнейшыя інструменты аналізу, даступныя журналісту. Дадзеная тэма з’яўляецца актуальнай для распрацоўкі, так як дае магчымасць глыбей зразумець механізмы ўздзеяння праблемнай карэспандэнцый на грамадскую думку.
Аб’ект даследавання – жанр журналістыкі як асобны від у СМІ.
Прадмет даследавання − сродкі масавай інфармацыі, працы навукоўцаў па дадзенай тэме.
Мэта даследавання складаецца ў вывучэнні жанраў журналістыкі і ацэнкі іх уплыву на фарміраванне грамадскай свядомасці.
Для дасягнення названай мэты ў курсавой працы вырашаюцца наступныя даследчыя задачы:
− апісаць сістэму жанраў журналістыкі;
− разгледзець інфармацыйныя жанры;
− раскрыць сутнасць аналітычных жанраў журналістыкі;
− прааналізаваць мастацка-публіцыстычныя жанры;
− прасачыць гісторыю фарміравання жанраў публіцыстыкі;
− параўнаць сучасную журналістыку з замежнай журналістыкай.
Метады даследавання: выкарыстанне супастаўляльнага аналізу і кантэнт-аналізу.
ГЛАВА 1 ПАНЯЦЦЕ ЖАНРУ ЖУРНАЛІСТЫКІ
1.1 Сістэма жанраў журналістыкі
Жанр – тып творы в адзінстве спецыфічных уласцівасцяў яго формы і зместу.
Сістэма − мноства элементаў, якія знаходзяцца ў адносінах і сувязях адзін з адным, якія ўтвараюць пэўную цэласнасць, адзінства.
Такім чынам, сістэма жанраў журналістыкі − гэта адзінства звязаных якія знаходзяцца ва ўзаемадзеянні жанраў журналістыкі. Адным з складнікаў гэтай сістэмы з’яўляецца інтэрв’ю [9, c. 54].
Змест, дакументальнае напаўненне, мэтавая ўстаноўка аўтара вызначаюць праблему, кірунак, сэнс і характар публіцыстычнага выступу, яго форму, то ёсць жанр. Менавіта выбар жанру дапамагае плённа працаваць над матэрыялам, адборам фактаў, трактоўкай з’яў. Жанры журналістыкі адрозніваюцца па мэтам уздзеяння на аўдыторыю, шыраце асвятлення рэальнасці, выразна-выяўленчых сродкаў, глыбіні аналізу і шыраце абагульненняў. У сувязі з гэтым яны падзяляюцца на тры віды – інфармацыйныя, аналітычныя і мастацка-публіцыстычныя.
Даследчая журналістыка − гэта артыкул і ліст.
Артыкул − жанр аналітычны. Аналітычная журналістыка, як мы памятаем, уяўляе факты ў іх прычынна-следчай узаемасувязі, дае ім разгорнутую трактоўку, ацэнку, абгрунтоўвае прагноз развіцця з’яў, малюе план дзеянняў, звязаны з адлюстроўваецца прадметам. Таму артыкул носіць маштабны, навукова-тэарэтычны характар. Яна звычайна абагульняе шырокі фактычны матэрыял у шырокіх часовых рамках. Для гэтага жанру характэрны навуковая пастаноўка тэмы, вырашэнне важных грамадскіх праблем сучаснасці, глыбокая аргументаванасць.
Назва “артыкул” з’явілася ад лацінскага слова, які пазначае “частка цэлага”. Таму ў журналісцкай практыцы асобную публікацыю, частка ўсяго тэксту газетнага нумара, таксама называюць артыкулам. Хоць жанр гэтай публікацыі можа зусім не падыходзіць пад вызначэнне артыкула. Зараз даследчыкі жанравых асаблівасцяў журналістыкі вылучаюць такія формы артыкула, як агульнадаследчы артыкул, практыка-аналітычны артыкул, палемічны артыкул і перадавы артыкул. С. Г. Карканасенка аддзяляе паняцце “сацыяльна-ралёвая характарыстыка журналістыкі”, пад якой ён разумее “выкананне шэрагу афіцыйных абавязацельстваў у адпаведнасці з грамадскімі запытамі і чаканнямі” і паняцце “функцыя журналістыкі”. Агульнадаследчы артыкул аналізуе агульназначныя, шырокія пытанні.
ГЛАВА 2 СТВАРЭННЕ І СТАНАЎЛЕННЕ ЖУРНАЛІСТЫКІ ЯК АСОБНГА ВІДА
2.1 Гісторыя фарміравання жанраў публіцыстыкі
Абгрунтаваўшы важнасць жанравага падыходу ў журналістыцы, падкрэслім, што на сучасным этапе існуе тэндэнцыя трансфармацыі класічных жанравых тэкстаў, якая адлюстроўваецца на развіцці як практычнай, так і тэарэтычнай журналістыкі.
Праблема трансфармацыі жанраў і жанравых формаў звязаная з тэндэнцыямі развіцця грамадства, мадэляў атрымання інфармацыі сучаснымі людзьмі, спосабамі яе падачы з дапамогай шырокага ўкаранення ў выдавецкую дзейнасць найноўшых інфармацыйных тэхналогій. Усе гэтыя змены ўносяць карэктывы не толькі ў структурную тканіну тэксту журналісцкіх твораў, але і змяняюць іх функцыянальнасць, у сувязі з чым адбываецца змешванне і спалучэнне элементаў розных класічных журналісцкіх жанраў.
Акрамя таго, названыя тэндэнцыі выклікаюць не толькі праблему трансфармацыі традыцыйных журналісцкіх жанраў, але і праблему іх ідэнтыфікацыі.
Формы інфармацыйных зносін з’явіліся ўжо на світанку чалавецтва разам з з’яўленнем патрэбы ў інфармацыі. Гэта было неабходным крокам для пераходу на прынцыпова новую стадыю развіцця чалавецтва. Вялікую ролю ў гэтым працэсе згулялі першасныя формы працы, дзякуючы якім з’явілася неабходнасць абмену “паведамленнямі”. Спачатку гэта былі знакі, умоўныя сігналы, а затым стала ўзнікаць выразная гаворка. Так патрэба ў абмене інфармацыяй прывяла да развіцця формаў знакавых зносін. Гэта знакавая зносіны спрыяла згуртаванню людзей пры арганізацыі паводзін у характэрных для першабытна-абшчыннага ладу галінах дзейнасці. Пры гэтым знакавая і больш за ўсё апорная інфармацыя маўленчых зносін выступала як складовая частка ўсяго жыцця людзей [7, c. 193]. Асаблівую ролю, на наш погляд, у трансфармацыі жанраў журналістыкі, а такім чынам і ва ўзнікненні новых падыходаў да іх тэарэтычнага асэнсаванню, гуляюць мультымедыйныя тэхналогіі і функцыянаванне канвергентных рэдакцый. Гэта прывяло да неабходнасці стварэння ўніверсальных відаў тэксту, здольных існаваць на розных пляцоўках. Пытанням функцыянавання сучаснай канвергентна журналістыкі прысвечаны не так даўно выйшаў зборнік “журналістыка і канвергенцыя: чаму і як традыцыйныя СМІ ператвараюцца ў мультымедыйныя” [3].
ЗАКЛЮЧЭННЕ
У сучаснай навуцы аб журналістыцы існуе такое паняцце як сістэма журналісцкіх жанраў. Іх сукупнасць па-свойму адлюстроўвае сістэму поглядаў на свет, на чалавека і падзеі. Значны ўплыў на характар жанру аказалі разнастайныя пракламацыі, улёткі, заклікі, распаўсюджваемыя сярод насельніцтва ў перыяды паўстанняў, бунтаў, рэвалюцый. Такія заклікі, пракламацыі, улёткі публікаваліся і ў газетах, што не прайшло для журналістыкі бясследна.
У інфармацыйных жанрах журналістыкі мы даем толькі інфармацыю. Мы не робім ацэнак і не стараемся неяк асэнсаваць гэтую падзею. Мы проста пра яго расказваем. Жанр: нататка, рэпартаж, інтэрвію, інфармацыйная карэспандэнцыя, інфармацыйная справаздача, бліц-апытанне, пытанне-адказ.
Аналітычныя жанры-гэта жанры журналістыкі, якія ўяўляюць сабой маштабнае вывучэнне праблемы. Чытацкая аўдыторыя мае магчымасць у драбнюткіх падрабязнасцях вывучыць навіннай нагода, зрабіць адпаведныя высновы і меркаванні. Асаблівым відам аналітычных артыкулаў можна лічыць публіцыстычны каментар. Менавіта ён дазваляе аператыўна адгукнуцца на ўзніклую праблему, якая адбылася навіна, а таксама пракаментаваць і належным чынам іх ацаніць.
Нарыс называюць “каралём” мастацка-публіцыстычных жанраў. Гэта аповяд пра сапраўдны падзеі, чалавеку або з’яве. Журналісцкі нарыс адрозніваецца ад літаратурнага пэўнасцю фактаў. У журналістыцы нарыс − самы аб’ёмны жанр, тады як у літаратуры – невялікі.
Калі раней роля журналістыкі ў грамадстве зводзілася выключна да таго, каб інфармаваць грамадства аб падзеях, якія адбываюцца і ўдзельнічаць у фарміраванні грамадскай думкі, то зараз журналістыка пашырае поле сваёй дзейнасці. Яна адлюстроўвае інтарэсы пэўных сацыяльных груп і актыўна фармуе грамадскую думку, супрацоўнічаючы з рознымі сацыяльнымі інстытутамі. Журналістыка з гэтага часу стала прыладай унутрыпалітычнай барацьбы і барацьбы ў міжнародных адносінах, апынулася здольнай уплываць на прыняцце палітычных рашэнняў і на становішча спраў у краіне.
Публікацыі замежнай і беларускай журналістыкі адрознівае монасуб’ектнасць: над большасцю матэрыялаў працуе адзін спецыяліст, пры гэтым пры стварэнні большасці публікацый патрабуюцца кампетэнцыі дзвюх прафесій. Беларуская журналістыка дадзеных характарызуецца монасуб’ктнасцю − ад большасцю матэрыялаў працуе адзін спецыяліст. Пры гэтым пры стварэнні кантэнту часта патрабуюцца кампетэнцыі двух прафесій з-за неабходнасці візуалізацыі дадзеных.
1. Арсентьева, Е. Ф. Типы контекстуальных трансформаций фразеологических единиц / Е.Ф. Арсентьева, А.Р Ахметшина. − Набережные Челны : Рудик.− 2002. − 298 с.
2. Болдырева, М. Л. К вопросу функционально-стилистической характеристики фразеологических единиц [Текст] // Ученые записки МГПИИЯ им. М. Тореза. Т. 42. М. – 1968. – 206 с.
3. Выровцева, Е. В. Журналистский текст как выражение позиции автора // Журналистика 2003: обретения и потери, стратегии развития: Материалы Всерос. науч.-практ. конф., Москва. − 2003. − С.21−22
4. Горлов, В.В. Фразеологизмы как средство выразительности на страницах газет / В.В. Горлов // Русский язык в школе. − № 5/6. – 1992. – 163 с.
5. Залевская, А. А. Текст и его понимание. / А. А. Залевская // Тверь: Тверской государственный университет, 2001. − С. 11
6. Капелюшный, А. А. Информативные разновидности современного газетно-журнального текста [Текст] //Вестник Львов, ун-та, сер. журн. Вып. 21.Львов. – 1999. − с. 105
7. Капелюшный, А. А. Структурные типы (конструктивные схемы) текстов телевизионных анонсов в газете [Текст]//Телевизионная и радиожурналистика (История, теория, практика: взгляд в бу-щем). Вып. 2.- Львов: ЛГУ. − 1999. – 219 с.
8. Костомаров, В. Г. Из наблюдений над языком газеты: газетные заголовки / В. Г. Костомаров // Из опыта преподавания русского языка нерусским. М.: Мысль, 1965. – С. 163 − 181
9. Ляпун, С. В. Классификации газетных жанров в теории и практике журналистики [Текст] / С. В. Ляпун // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер.: Филология и искусствоведение. − 2011. − Вып. 4. – 184 с.
10. Ляпун, С. В. Новые подходы к Накорякова К.М. / С. В. Ляпун // Редактирование материалов массовой информации. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. − С. 47 − 56
11. Прохоров, Е. П. Введение в теорию журналистики / Е. П. Прохоров. – М. − 2000. − С. 144 − 146
12. Сабурова, Н. В. Заголовочная игра слов как смыслоформирующий механизм текста (на примере англоязычной публицистики) [Текст] / Н. В. Сабурова : автореф.дис. канд. филол. наук. – СПб. − 2007. – 67 с.
13. Хлопаева, Н. А. Креативные методы анализа текстов СМИ как инструмент коммуникационного менеджмента / Н. А. Хлопаева. М., 2014. − С.27
Работа защищена на оценку "8" без доработок.
Уникальность свыше 50%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 24.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты