Вобраз сіраты ў беларускай літаратуры 19 стагоддзя
ГГУ им.Ф.Скорины (Гомельский государственный университет)
Готовые курсовые работы
на тему: «Вобраз сіраты ў беларускай літаратуры 19 стагоддзя»
по дисциплине: «Белорусская литература»
2020
30 BYN
Вобраз сіраты ў беларускай літаратуры 19 стагоддзя
Тип работы: Готовые курсовые работы
Дисциплина: Белорусская литература
Работа защищена на оценку "8" с одной доработкой.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 21.
Поделиться
Уводзіны
1 Агульная характарыстыка беларускай літаратуры XIX стагоддзя
1.1 Асаблівасці стварэння вобразаў сіраты у творах XIX стагоддзя
1.2 Вобраз сіраты ў паэме “Жыццё сіраты” Я. Баршчэўскага
1.3 Асаблівасці стварэння вобраза сіраты ў паэме “Мачыха” Адэлі з Устроні
1.4 Адметнасці рэалізацыі вобраза Аліндаркі ў паэме “Кепска будзе”
Заключэнне
Спіс выкарыстаных крыніц
Уводзіны
Мы прывыклі жыць, не звяртаючы ўвагі на тое, што адбываецца з іншымі людзьмі, незнаёмымі нам. Толькі нешматлікія, прайшоўшы пэўны этап жыццёвага шляху, сутыкнуўшыся з чэрствасцю, разумеюць, што чалавек не можа быць адзін, што яму неабходная маральная падтрымка, добрае і чулае стаўленне, сябры, родныя. Але ж сярод нас ёсць людзі, пазбаўленыя блізкіх. І ім, як нікому, неабходна ўвага. Як зрабіць так, каб гэтыя людзі не адчувалі сябе самотна, каб ім было камфортна ў гэтым свеце? Можа быць, проста трэба стаць больш уважлівымі да іншых.
Праблема сіроцтва цікавіла людзей ва ўсе часы. Заняцца вывучэннем гэтай праблемы мяне заахвоціла многае: рэкламныя застаўкі пра дзіцячыя дамы, мерапрыемствы, якія праводзяцца ў нашай краіне, прысвечаныя году сям’і. Усё гэта прымусіла мяне задумацца над пытаннем: як ставяцца мастакі слова ў розныя гістарычныя перыяды развіцця грамадства да праблемы сіроцтва, праблеме, хвалюючай многіх?” Ва ўяўленні многіх старажытных народаў “Залаты век” − шчаслівая ранняя пара чалавецтва, калі людзі заставаліся вечна юнымі, не ведалі клопатаў, былі падобныя да багоў, але схільныя смерці, якая прыходзіла да іх як салодкі сон. XIX стагоддзе ў развіцці беларускай культуры займае асаблівае месца. Яго нярэдка называюць “залатым стагоддзем” культуры краіны. Гэты перыяд характарызуецца нацыянальнай самабытнасцю, пэўнасцю самасвядомасці, якая дала найбольшая колькасць дасягненняў прызнаюцца класічнымі, г.зн. эталоннымі для дадзенай культуры і вызначальнымі яе твар у маштабе сусветнай культуры. Ні ў які іншы час у Беларусі не нараджалася столькі геніяў сусветнай велічыні, якія ўнеслі такі значны ўклад у скарбніцу агульначалавечых дасягненняў.
Актуальнасць дадзенай курсавой работы абумоўлена недастатковым даследаваннем вобраза сіраты ў літаратуры і патрабуе далейага разгляду.
Аб’ектам даследавання дадзенай курсавой работы з’яўляюцца паэма Я. Баршчэўскага “Жыццё сіраты”, паэма “Мачыха”Адэлі з Устроні, паэма “Кепска будзе” Ф. Багушэвіча.
Прадмет дадзенай курсавой работы вобраз сіраты ў літаратуры.
Мэта курсавой работы − вызначыць мастацкія адметнасці ўвасаблення вобраза сіраты ў беларускай літаратуры XIX стагоддзя.
Для дасягнення пастаўленай мэты неабходна вырашыць наступныя задачы:
–выявіць асаблівасці літаратуры ХІХ стагоддзя;
–вызначыць спецыфіку крытычнай літаратуры па творчасці аўтараў;
–акрэсліць ролю вобраза сіраты ў паэмах Я. Баршчэўскага “Жыццё сіраты”, паэма “Мачыха”Адэлі з Устроні, паэма “Кепска будзе” Ф. Багушэвіча.
−шяхам параўнання высвятліць адрозненне вобразаа сіраты ў прыведзеных аўтараў.
1 Агульная характарыстыка беларускай літаратуры XIX стагоддзя
1.1 Асаблівасці стварэння вобразаў сіраты ў творах ХІХ стагоддзя
Сіроцтва − скразная тэма беларускай літаратуры, тэма, да якой не заставаўся абыякавым, бадай, ні адзін беларускі пісьменнік ці паэт. Як развівалася тэма сіроцтва ў беларускай літаратуры XIX стагоддзя?
“Будучыня чалавецтва” − так называе дзяцей адзін з герояў Ф. Багушэвіча. Якім можа паўстаць заўтра гэта “будучыня чалавецтва” , шмат у чым залежыць ад духоўна сталай любові да дзяцей, заснаванай на разуменні своеасаблівасці іх унутранага свету і на здольнасці чаму-то навучыцца ў іх. Аб гэтай здольнасці, якая прымушае самаўдасканальвацца людзей, задумваліся праніклівыя псіхолагі, беларускія пісьменнікі [1, c. 113].
Героі-сіроты не выпадкова з'яўляюцца ў літаратуры: першапачаткова яны-сімвалы магчымасці рэвалюцыйных пераменаў, потым-пакутуюць, паламаныя ахвяры, так як з задачай аховы дзяцінства і клопату пра сірот грамадства не справілася. Параўнальны аналіз канструявання вобразаў герояў-сірот абодвух перыядаў і іх ролі ў агульнай кампазіцыйнай структуры тэкстаў спрыяе разуменню падабенства і адрозненняў рэвалюцыйнай рыторыкі 1920-х і рыторыкі крызісу і распаду 1990-х. У дадзенай рабоце мы прапануем выкарыстоўваць як кнігі, так і культуралагічны падыход у аналізе сюжэта, вобразаў герояў і тых твораў аб сіротах, напісаных у 2000-я, якія паўтараюць канструкцыі 1920-х і тым самым адначасова адлюстроўваюць пераемнасць і разрыў з раней сфармаванымі літаратурнымі традыцыямі. Вывучэнне сувязі з савецкім мінулым і адрыву ад яго, безумоўна, з’яўляецца папулярнай тэмай постсавецкіх даследаванняў. Мы прапануем толькі абмежаваны разгляд гэтай праблемы на прыкладзе некалькіх твораў дзіцячай літаратуры [2, с. 124].
Глыбокія сацыяльныя ўзрушэнні XX стагоддзя адбіліся на літаратурных творах і ўнеслі свае змены ў развіццё тэмы дзяцінства.
Кожны новы вобраз дзіцяці ў літаратуры стаў не проста этапам паглыблення мастацкага пазнання дзяцінства, але і спецыфічным выглядам сацыяльнага пераносу, адлюстравання чаканняў і расчараванняў.
Назапашаныя гадамі вобразы даволі моцна паўплывалі і на новую літаратуру. Калі ў савецкі час тэма сіроцтва была ідэалізаванай: дзеці заставаліся без бацькоў па прычыне знешніх абставінаў, а дарослыя верылі ў тое, што беспрытульніка можна перавыхаваць, то ў сучаснай літаратуры на пярэдні план сталі вылучацца даволі вострыя праблемы. І. Н. Арзамасцава адзначае: “пяць-сем гадоў таму ў нас было не прынята пісаць наўпрост аб разводах, смерці, алкагалізме бацькоў, дзецях-сіротах і іншым сацыяльным дабрабыце. Але на беларускі рынак прыйшло шмат “праблемных” дацкіх, шведскіх, французскіх і італьянскіх пісьменнікаў» [2, c. 2].
1.2 Вобраз сіраты ў паэме “Жыццё сіраты” Я. Баршчэўскага
Для пісьменнікаў беларускай літаратуры тэма сіроцтва вельмі актуальная. Праблема бяздомных дзяцей і сірот з'яўляецца адной з масавых і сацыяльна небяспечных з'яў у грамадстве. Пакуты дзяцей, якія страцілі бацькоў, пазбаўленых клопату і ласкі, ва ўсе стагоддзя выклікалі асаблівы клопат дзяржавы, супольнасці, царквы. Беларуская літаратура імкнулася прыцягнуць увагу да лёсу такіх дзяцей. Літаратура выхоўвае ў людзях беражлівыя і чулыя адносіны да дзяцей-сірот і заклікае да спагады.
Тэма сіроцтва бярэ свой пачатак яшчэ з вуснай народнай творчасці. Праблема сірот знаходзіць шырокае адлюстраванне ў беларускіх народных прыказках і прымаўках:
Без бацькі−паўсіроты. Без маці−уся сірата.
“Сірату выхаваць, што храм узвесці”, − сцвярджае думка народа.
Матыў сіроцтва з'яўляўся распаўсюджаным у розных жанрах. Казкі адлюстроўваюць жыццё людзей, праблемы, з якімі сутыкаецца чалавек. Дзеці ў казках становяцца сіротамі па тых жа прычынах, што і ў жыцці: хвароба і смерць аднаго з бацькоў або адразу абодвух. Бедствы, выпадаючыя на іх долю, бываюць і цалкам рэальнымі [5, c. 87].
Баршчэўскі як паэт склаўся пад уплывам польскага класіцызму. Захапленне паэзіяй Міцкевіча адбілася на яго польскіх творах (паэма “Жыццё сіраты” Музычнай адукацыяй валодае галоўны герой паэмы “Жыццё сіраты”. Ён у параўнанні з музыкамі са зборніка “Шляхціц Завальня…”− дударом Ахрэмам, дударом Грышкам, не мае імені. Магчыма, Ян Баршчэўскі такім чынам не толькі акцэнтаваў увагу на прафесійнай падрыхтаванасці свайго героя, але і падкрэсліваў яго грамадзянскую актыўнасць. У першай частцы паэмы Музыка сваім граннем выклікае буру, якая павінна зруйнаваць хату апекуна, сваім спевам Музыка напалохаў Собаля:
Плач, багач, бо не возьмеш нічога з сабою,
На зямлі векаваць марыш марныя мары,
Аніўцям, што стаіць блізка смерць за табою,
І енк бедных пякельна раздзьмухваў пажары [6, с.60].
Ян Баршчэўскі малюе свайго героя ўсюдыісным. Ён сягае ў фантастычны свет, размаўляе з духам памерлага бацькі сіраты, бачыць і чуе жыццё разнастайных духаў, пякельных і Трайскіх, затым, перажыўшы сон, Музыка і зноў сярод рэальных персанажаў.
1.3 Асаблівасці стварэння вобраза сіраты ў паэме “Мачыха” Адэлі з Устроні
Тэма сіроцтва ў савецкай дзіцячай літаратуры праяўляецца найбольш актыўна ў 1930-я гады, яна уласна, і становіцца найбольш актуальнай для гэтай літаратуры. Яе гістарычныя карані сыходзяць не толькі ў рэвалюцыю і грамадзянскую вайну. Адбіваецца і пастаяннае імкненне новага ладу стварыць альтэрнатыўныя мадэлі выхавання, дзе сям'я будзе заменена грамадствам.
Адэль з Устроні у многіх сваіх творах надавала вялікую ўвагу дзецям – сіротам. Доказам гэтаму служыць паэма “Мачыха”.
Для герояў-сірот беларускай літаратуры 1920-х і 1930-х сталенне заўсёды азначала ўваходжанне ў новы савецкі Соцыум. Вобраз сіраты паслужыў цудоўным матэрыялам для мноства твораў пра юных памочнікаў рэвалюцыі, якія далучыліся да рэвалюцыйных груп або якія сталі падапечнымі дзіцячых дамоў, школ-інтэрнатаў, або працоўных калоній. Многія даследчыкі неаднаразова згадвалі, што літаратурныя сіроты 1920 г. у сваёй масе адлюстроўваюць надзею на лепшую будучыню, уласцівую савецкай дзяржаве. Гэтыя сіроты часта ўспрымаліся не столькі як канкрэтныя дзеці, колькі як ідэалізаваная група, менавіта таму, што яны былі разлучаны з бацькамі, і, хутчэй за ўсё, усё яшчэ з'яўляліся носьбітамі імперскіх “буржуазных” або любых іншых уяўленняў.
Іх паспяховая інтэграцыя ў новы сацыяльны парадак добра адпавядала рэвалюцыйнаму абяцанню лепшага жыцця.
Незвычайным творам, які адносіцца да беларускага рамантызму, з’яўляецца невячлікая паэма “Мачыха”, якая была напісана Адэллю з Устроні.
У дадзенай паэме ўзвышана паказаны пачуцці любові да родных мясцін. Сярод герояў так званай “мачахі” – разнастайныя з’явы прыроды, якія былі персанаваны: бура, лес, Нёман. У паэме прысутнічае шмат алегорый і сімвалаў. У час публікацыі паэмы “Мачыха” ў літаратурным зборніку “Краю мой – Нёман” Адам Мальдзіс зазначыў: “Паэма напісана рукой вялікага аўтара, дзе выкарыстана рамантычная сімволіка. У паэме адчуваецца шчырасць і ўсхваляванасць. Не адмаўляецца факт, што паэма мае аўтабіяграфічны характар” [10, c.115].
1.4 Адметнасці рэалізацыі вобраза Аліндаркі ў паэме “Кепска будзе”
Калі мы кажам, што чалавек нарадзіўся ў дваранскай сям'і, то аўтаматычна ўяўляем сабе раскошнае маёнтак, шматлікую прыслугу і сподак з залатой аблямоўкай, на якім дзіця неадкладна атрымлівае ўсё, чаго толькі пажадае. На жаль, усё гэта не мела ніякага дачынення ні дзяцінства, ні да далейшай жыцця Францішка Бенедыкта Казіміравіча Багушэвіча, які з'явіўся на свет у фальварку Свіраны Віленскай губерні.
Аднойчы прыйшоў да Багушэвіча сівы дзядок у лапцях:
− Ну, пайшлі, дзеду, − сказаў пасля ён, запрашаючы старога ў хату.
−Дарагі паночку, памажыце няшчаснай сіраціне, − пачаў выкладаць сваю бяду стары. – Раскажу ўсё чыста, як было і што я ведаю… Гадоў дваццать таму назад пачалося ўсё гэта. Была тады галодная вясна, і вось у тую вясну аднаго мужыка з’явіўся прыбытак у хаце – нарадзіўся сынок. Расце хлопчык, гадуецца памалу, але тут бяда на бядзе едзе ды бядою паганяе. Памерла яго маці, бацька запіў з гора і памёр п’яны ў Суботніках каля Довыдавай карчмы. Хлопчыка ўзяла да сябе яго цётка, падгадавала трохі, а пасля аддала ў пастухі ў нашу вёску. Прыгледзеўся я да таго пастушка, бачу, хлопец спраўны… Пайшоў я неяк да яго цёткі і кажу: “Так і так, Магрэта, не маю я сваіх дзетак, хачу твайго нябога ўзяць за сына. Я ўжо стары, баба таксама ледзь клевае, няхай жыве хлапчына ў нас…” Прыйшоў Каліста – так звалі сірату – у маю хату. Жыве год, другі, мы са старою не нацешымся. Паслухмяны і памяркоўны, а праца кіпіць у яго руках. І вось неяк прынёс нячысцік у хату ўрадніка. Убачыў ён Калісту і пачаў распытваць, колькі яму год, дзе радзіўся, дзе хрысціўся… А праз які тыдзень шусь у хату нейкі асэсар у мундзіры і падняў крык “Дзе тут валацуга беглы, што не хоча ісці ў салдаты?” Доўга ён крычаў, нешта пісаў і забраў майгохлопца ў астрог… Вось паўгода ўжо скора…
Дзед змоўк, выцер слязу. Багушэвіч уважліва запісваў сумную гісторыю сялянскай нядолі.
− Я сюды-туды кінуўся – нідзе няма ратунку, − гаварыў далей стары. – Кажуць толькі адно, Калістамой нідзе ў кнігах не заведзены. Я сабраўся і пайшоў да яго хрышчонай маці. Тая ўпіралася спачатку – нічога не знаю і не ведаю, а потым прызналася, як яны Калісту хрысціць вазілі. Тады якраз каля Ліпнішак мост сарвала паводкай. Што рабіць? Хлопчык быў кволенькі. Усё роўна праз пару дзён аддасць ён Госпаду душу, парашылікумы, выпілі самі гарэлку, вярнуліся назад і сказалі, што хлопцу ксёндз даў імя Каліста… І пакутуе цяпер бедны сіраціна ў казённым доме… Недарма кажуць людзі, што той, хто родзіцца вясною, не будзе мець шчаслівай долі… Так яно і выйшла!
− Нічога, дзеду, не гаруйце! – сказаў Багушэвіч, – я вазьмуся за гэту справу і выведу ўсё на чыстую ваду… [14, c. 35]
Заключэнне
Падчас нашай працы быў прааналізаваны шэраг твораў, напісаных у другой палове 19 стагоддзя. Цэнтральным чынам разгледжаных апавяданняў і аповесцяў з'яўляецца вобраз дзіцяці. Тэма сіроцтва, і ў мастацкай літаратуры, і ў рэальным жыцці застаецца глабальнай і надзённай праблемай. Пры змене часоў, сацыяльных падзей праблемы дзяцей-сірот застаюцца тымі ж.
Тэма сіроцтва, тэма абыякавых адносін большасці людзей да дзіцячых пакут і як зваротная рэакцыя − жорсткасць сэрца. Уся творчасць гэтых пісьменнікаў прасякнута любоўю да дзіцяці, увагай да яго лёсу, трывогай за яго будучыню. Дзяцей, таксама як і сваіх дарослых герояў, пісьменнікі ставяць у крытычныя сітуацыі, выключныя абставіны − дзеці часта аказваюцца ў такіх палажэннях, калі з імі адбываецца нейкая страшная падзея, узрушэнне, і ў момант якога дзіцячая душа надрываецца.
Праблемы, якія спадарожнічаюць сіроцтва, гэта сацыяльнае няроўнасць грамадства, падзенне маральных асноў.
І цяжка знайсці такога пісьменніка, які не звяртаўся б памяццю ў дзяцінства. Менавіта таму, перагортваючы знаёмыя старонкі любімых кніг, мы пераконваемся ў тым, што лепшыя з іх пра самую дзіўнай і выдатнай пары жыцця – дзяцінстве. Бо для дзіцячага сэрца няма багатых і бедных, няма шляхетных і незнатных, а ёсць толькі тыя, хто любіць і абыякавыя, злыя і добрыя.
Тэма сіроцтва і ў мастацкай літаратуры, і ў рэальным жыцці застаецца глабальнай і надзённай праблемай. Пры змене часоў, сацыяльных падзей праблемы дзяцей-сірот застаюцца тымі ж. У найбліжэйшай будучыні, па ўсёй бачнасці, павелічэнне колькасці сацыяльных сірот і іх удзельнай вагі ў грамадскім арганізме працягнецца. Эканамічная сітуацыя ў краіне, захаванне грамадства на нябачаным узроўні беднасці, крызіс сям’і, распаўсюджванне п'янства, наркаманіі, падзенне маральнасці ў сям'і і ў грамадстве не могуць не адбіцца на дзіцячых лёсах. На жаль, дзеці-сіроты, якія не маюць пазітыўнага вопыту сямейнага жыцця, часта паўтараюць лёс сваіх бацькоў, як і яны, пасля губляючы бацькоўскія правы і тым самым пашыраючы поле сацыяльнага сіроцтва.
Уся ідэйная задума паэмы паказвала ў асноўным вобраз злой мачахі, якая гняце долю сіраты, узмацняе яе гора. Народная традыцыя ў паэме накіравана на тое, каб выклікаць у слухача найбольшы жаль і спачуванні да долі сіраты. Найперш праз такое спачуванне, а не праз абурэнне, выяўлялася міласэрная скіраванасць народнага характару беларусаў. І гэта толькі малая частка твораў у літаратуры, дзе раскрываецца актуальная ва ўсе часы тэма сіроцтва, бо такіх работ вялікае мноства, як і пісьменнікаў, што ўздымалі дадзеную тэматыку.
Творчасць Ф. Багушэвіча – вяршыня нацыянальна ўсвядомленай ідэі беларускага адраджэння ў ХІХ ст., звяно, якое аб’ядноўвае ўсю новую беларускую літаратуру з яе адраджэнскім уздымам н пачатку ХХ ст.
1.Александровіч, С. Х. Старонкі братняй дружбы: артыкулы пра літаратурныя сувязі / Сцяпан Александровіч. − Мінск: Белдзяржвыд, 1960. – 217c.
2.Гісторыя беларускай літаратуры: XIX − пач. XX ст.: Падруч. для філ. фак. пед ВНУ / Т. Э. Багдановіч, У. В. Гніламёдаў, Л. С. Голубеваі інш; Пад агул. рэд. М. А. Лазарука, А. А. Семяновіча. — 2-е выд., дапрац. − Мінск: Выш. шк., 1998.
3.Бельскі, А. “Быць чалавекам...”/ А. Бельскі // Роднае слова. − 2010. − № 7. − С. 34−37
4.Гісторыя беларускай літаратуры ХI−XIX стагоддзяў. У 2 т.Т 2. Новая літаратура: другая палова XVIII−XIX стагоддзе / Нац.акад.навук Беларусі, Ін-т мовы і літ.імя Я. Коласа і Я. Купалы; навук.рэд.тома У. І. Мархель, В. А. Чамярыцкі. − 2-е выд. − Мінск: Беларус.навука, 2010. − 582 с.
5.Багушэвіч, Ф. Творы / Францішак Багушэвіч; [укладанне, прадмова Я. Янушкевіча ; каментарыі У. Cодаля, Я. Янушкевiча; мастак Г. Хiнка-Янушкевiч]. − Мінск: Мастацкая літаратура, 1991. – 308 с.
6.Апацкая, Т. Драматычны лёс ахвяр сусветных войнаў. Няздзейсненыя мары старэйшага пакалення аб шчасці / Т. Апацкая // Роднае слова. − 2010. − № 9. − С. 70−71
7.Вабішчэвіч, Т. Праблема сучаснасці і сучаснасць як праблема ў публіцыстыцы Сяргея Палуяна / Т. Вабішчэвіч // Роднае слова. − 2010. − № 10. − С. 14−19
8.Асветнікі Беларусі: Ян Баршчэўскі, Ян Чачот, Ігнат Дамейка: [для сярэдняга і старэйшага школьнага ўзросту] / Эдуард Дубянецкі. − Мінск: Беларуская Энцыклапедыя ім. П. Броўкі, 2017. − 68с.
9.Лойка, А. А. Паэзія і час: літаратурна-крытычныя артыкулы, творчыя партрэты / Алег Лойка. − Мінск : Мастацкая літаратура, 1981. – 252
10.Мальдзіс, А. І. Падарожжа ў XIX стагоддзе : з гісторыі беларускай літаратуры, мастацтва і культуры / Адам Мальдзіс. − Мінск : Народная асвета, 1969. – 204 с.
11.Стжалкоўская, А. Сімвалічны вобраз Бацькаўшчыны ў кнізе Яна Баршчэўскага Шляхціц Завальня, або Беларусь ў фантастычных апавяданнях / Анна Стжалкоўская // − Люблін, 2010. − С. 97−106
12.Каваленка В.А. Вытокі. Уплывы. Паскоранасць. Развіццё беларускай літаратуры 19-20 стагоддзяў // В. А. Каваленка.− Мінск. – 1975.− 336 с.
13.Карнялюк, К.С. Неабыякавыя нататкі пра сіроцтва // Праблемы выхавання. − 2007. − № 6. − С. 27−28
14.Лынькоў, М. Анталогія беларускага апавядання : у 2 т. / [рэдкалегія: М. Лынькоў і інш.. − Мінск : Беларусь, 1967] Т. 1 / [укладальнікі тома: С. Александровіч, Я. Скрыган ; прадмова А. Адамовіча]. – 471 с.
15.Кулікоўская, Т. І. Паэма Ф. Багушэвіча “Кепска будзе” : (урок у 9-м класе) / Т. І. Кулікоўская // Беларуская мова і літаратура. Серыя “У дапамогу педагогу”. − 2015. − № 1. − С. 30−32.
16.Багушэвіч, Ф. Вершы / Францішак Багушэвіч; [прадмова В.Чарняўскай]. − Мінск : Мастацкая літаратура, 1976. – 142 с.
17.Ляшук, В. Я. Вывучэнне жыцця і творчасці Францішка Багушэвіча// Беларуская мова i лiтаратура Серыя “У дапамогу педагогу”
18.Хаўстовіч, М. Нараджэнне беларушчыны // XIX стагоддзе. / М. Хаўстовіч: навукова-літаратурны альманах. Кніга першая. − Мінск: БДУ, 1999.−257 с.
19.Спрынчан, А. В. Ад сентыменталізму да рэалізму : зборнік твораў пісьменнікаў 2-й паловы XIX стагоддзя / [укладанне А. В. Спрынчан]. − Мінск : Мастацкая літаратура, 2015. – 149 с.
20.Гарэцкі, М. Гісторыя беларускай літаратуры / М. Гарэцкі. − Мінск : Мастацкая літаратура, 1992. – 479 с.
21.Гісторыя беларускай літаратуры, XIX − пачатак XX ст.: падручнік для філалагічных факультэтаў педагагічных інстытутаў БССР / [Л. С. Голубева і інш.]. − Мінск : Вышэйшая школа, 1981. − 412 с.
22.Тварановіч, Г. Творчасць Яна Баршчэўскага // Беларуская літаратура XVI−XX стст.: працы кафедры беларускай філалогіі / пад рэдакцыяй Галіны Тварановіч. − Беласток, 2010. − С. 65−78
Работа защищена на оценку "8" с одной доработкой.
Уникальность свыше 40%.
Работа оформлена в соответствии с методическими указаниями учебного заведения.
Количество страниц - 21.
Не нашли нужную
готовую работу?
готовую работу?
Оставьте заявку, мы выполним индивидуальный заказ на лучших условиях
Заказ готовой работы
Заполните форму, и мы вышлем вам на e-mail инструкцию для оплаты