Уводзіны
1. Алесь Разанаў як прадстаўнік інтэлектуальнай плыні ў беларускай літаратуры
1.1 Рэчыўная паэзія А. Разанава
1.2 Пункціры А. Разанава як спроба вытлумачэння сутнасці ісціны
2. Шматграннасць таленту Алеся Разанава ў беларускай літаратуры
2.1 Філасофскае асэнсаванне прыроды А. Разанавым
2.2 Архетып дарогі ў творах Алеся Разанава
2.3 Канцэпцыя Беларускага Шляху паводле А. Разанава
Заключэнне
Спіс выкарыстаных крыніц
УВОДЗІНЫ
Вершы Алеся Разанава можна чытаць, перачытваць, і кожны раз у свядомасці ўзнікаюць новыя вобразы, нараджаюцца новыя думкі ... гэта свайго роду містыка, у якой з дапамогай мастацкага слова знаходзіць выраз душа паэта. Усё гэта дае падставу для далейшага дасканальнага даследавання творчасці Алеся Разанава, што з’яўляецца актуальнасцю дадзенай тэмы.
Актуальнасць курсавой работы заключаецца ў недастатковым даследаванні тэмы.
Аб’ектам курсавой работы з’яўляецца творчасць Алеся Разанава.
Прадмет – мастацкая спецыфіка твораў А. Разанава.
Мэтай курсавой работы з’яўляецца комплекснае даследаванне творчасці А. Разанава.
Для дасягнення мэты былі пастаўлены наступныя задачы:
− прааналізаваць рэчыўную пазіцыю А. Разанава;
− разглядзець пункціры А. Разанава як спробу вытлумачэння сутнасці ісціны;
− раскрыць філасофскае асэнсаванне прыроды А. Разанавым;
− выявіць архетып дарогі ў творах Алеся Разанава.
Метады даследавання: культурна-гістарычны, параўнальны, супастаўляльны.
Тэарэтычнай асновай з’яўляюцца даследаванні такіх вучоных, як Хаўстовіч М., Леські А. П., Каваленкі В. А., Падбярэскага Р., Даніленкі С. І.
У дазденай працы мы разгледзілі рэчыўную пазіцыю А. Разанава, пункціры А. Разанава як спроба вытлумачэння сутнасці ісціны, філасофскае асэнсаванне прыроды А. Разанавым, архетып дарогі ў творах Алеся Разанава.
Курсавая работа складаецца з уводзін, 2 раздзелаў, заключэння, спіса выкарыстаных крыніц.
Практычнае значэнне атрыманых вынікаў можа быць выкарыстаны на ўроках беларускай літаратуры, факультатыўных занятках па прадмеце і пазаўрочнай дзейнасці, для выканання курсавых прац.
1. Алесь Разанаў як прадстаўнік інтэлектуальнай плыні ў беларускай літаратуры
1.1Рэчыўная паэзія А. Разанава
Паэт Алесь Разанаў − выдатны чалавек, які адчувае свет не так, як іншыя.
Паэтычны свет Алеся Разанава шматгранны і непаўторны. Даследчыкі яго творчасці робяць спробы зазірнуць у творчую лабараторыю паэта, прасачыць працэс стварэння яго верша. Беларускі аўтар Марына Куноўская піша: “Першыя вершы Разанава, якія я пачула, былі ў яшчэ больш незвычайным, ім самім вынайдзеным жанры-квантэмы, ад слова “квант”. Трохвершаваныя з цяжкаперевадным гукапісам і счапленнем сэнсаў. Напрыклад: «жыўлюся немажлівасцю, цвікі нацэльваюцца, упартая апора». Заўважаю, што праблема спадчыны, адна з хвалюючых яго тэм. “Як яно засвойваецца і як прысвойваецца? − пытаецца сябе Алесь Разанаў [1, c. 8].
Дзяцінствам стала Беларусь для паэта Алеся (Аляксандра) Разанава. Па словах М. Куноўскай, “Алесь Разанаў адзін з самых цікавых беларускіх паэтаў у пакаленні, які пачынаў яшчэ пры савецкай уладзе. Ён адзіны, бадай, чые вершы заўсёды інтэлектуальныя, але не пазбаўлены вобразнасці, ён глыбока пагружаецца ў саму стыхію мовы. Калі б не ён, і Андрэй Хадановіч, і Віктар Жыбуль, і Марыя Мартысевіч пісалі б, напэўна, сёння па-іншаму. Гэта значыць ён аказаў ўплыў на многіх:
“Не хлеб надзённы, але хлеб-над-сущный, над-будзённы” знаходжу паміж радкоў яго паэтычных тварэнняў, адчуваю пульсавалае біццё свядомасці, які нараджае чарговыя думкі ў форме вольнага верша ў прозе. Чытаючы яго версеты, квантэмы, зномы, вершасказы, ўсведамляю яго ролю ў стварэнні новых паэтычных формаў. Згаджаюся з выказваннямі літаратуразнаўцаў аб тым, што паэзія Алеся Разанава не пазбаўленая дакументальнасці. Ён не хаваецца за лірычнага героя, а адкрыта, шчыра дзеліцца з чытачом рухамі душы, кажа пра сваё дачыненне да працэсаў, якія адбываюцца ў навакольным свеце, спрабуе дапамагчы яму адаптавацца ў рэальнасці, пазбавіцца ад страху і спакойна прымаць свет такім, які ён ёсць [2, c. 16].
Глава 2. Шматграннасць таленту Алеся Разанава ў беларускай літаратуры
2.1 Філасофскае асэнсаванне прыроды А. Разанавым
Кожны сапраўдны паэт падобны ў сваёй творчасці фараону або Вярхоўнаму жрацу, які прысвяціў усё жыццё стварэнню ўласнай піраміды. Паэт усведамляе, што менавіта зоркі і планеты сталі так, што на яго долю выпаў такі вялікі і сумны надзел: данесці свету вялікую ісціну, без якой сусвет абрынецца. І ён павінен, са схаванай надзеяй на духоўнае неўміручасць, стварыць уласнае тварэнне, роўнавялікае стварэнням старажытных. Кожны паэт амбівалентны ў дадзеным імкненні, бо ён − стваральнік, але перш за ўсё – разбуральнік. Бо не расчысціўшы месца для ўласнага будаўніцтва, не здзейсніўшы ўласнага выбару з дылемы традыцыйнае-наватарскае, ён ніколі не выканае прызначанае яму лёсам. Апошняе ў значнай ступені адносіцца і да будаўнічага матэрыялу паэзіі – cлова і да ўсёй літаратуры ў цэлым.
Падобная метафарызацыя пошукаў найбольш характарызуе творчасць арыгінальнага паэта Алеся Разанава, у якім так прыкметныя гэтыя два шляхі. Пачынаў беларускі паэт у егіпецкім стылі, спрабуючы стварыць свой будучы шэдэўр у традыцыйнай не толькі для пачаткоўцаў, але і для большасці добрых паэтаў класічнай манеры, імкнучыся ўпісаць уласнае ўзвадзімае збудаванне ў шэраг ужо іншых. Апошняе калі і вылучалася на агульным фоне, то, мабыць, яшчэ толькі вонкава, дэкорам, бо не закранала анталагічных асноў існавання, што было характэрна для першых зборнікаў паэта, хоць пра перыяд вучнёўства ў адносінах да А. Разанава казаць не даводзіцца, бо з першых публікацый пра яго практычна адразу загаварылі як пра таленавітай асобы са сваёй канцэпцыяй творчасці, а ўсе наступныя кнігі паэзіі выклікалі актыўную палеміку і цэлую амплітуду ўспрымання – ад захаплення да абсалютнага непрымання або паблажліва-абыякавага (хутчэй за ўсё найгранага, ненатуральнага) абыякавасці [13, c. 206].
ЗАКЛЮЧЭННЕ
У творах Разанава ўзнікае рэальнасць − рэальнасць, якая мае сваю гісторыю, у якой адлюстравана чалавечае жыццё, сапраўды гэтак жа, як і чалавечае жыццё захаваная словам, адлюстравана праз яго. Неабходна адзначыць, што менавіта А. Разанаў, у якім прывыклі бачыць перш за ўсё наватара, авангардыста, на здзіўленне шмат зрабіў для аднаўлення традыцый рамантызму. У паэзіі Разанава можна ўбачыць шматлікія рысы сучаснага постмадэрнізму, але чаго ў іх дакладна не хватае, гэта простай іроніі, характэрнай для большай часткі сённяшняй рускай літаратуры.
Адным з самых улюбёных для А. Разанава, напэўна, з’яўляецца жанр пункціраў. У яго паэтычных зборніках у пераважнай большасці змяшчаюцца творы менавіта гэтай жанравай прыналежнасці. Можна сказаць, што аўтар працуе над пункцірамі з зайздросным пастаянствам. У глыбіні пункціраў закладзена пэўная канцэпцыя чалавека, якая да надае адзінства тым знешніх прыкметах жанру, якія звычайна адзначаюцца літаратуразнаўцамі. Невялікі аб’ём, канкрэтная тэма і падкрэсленая суб’ектнасць трактоўкі, свабодная кампазіцыя, схільнасць да парадоксаў, арыентацыя на гутарковую гаворку — вось найбольш важныя асаблівасці пункціраў, характэрныя і для філасофіі Разанава.
Як і трэба сапраўднаму паэту, А. Разанаў займае пэўнае месца ў шэрагу трубадураў, хваліць сваю каралеву і каханне – канкрэтную і ідэальную. Пацалунак − гэта пялесткі на тваіх вуснах, прызнанне паэта − гэта ляснога ветру спеў, трызненне − шум вяза пад тваім акном. Для сваёй адзінай ён, як і паэты ўсіх часоў і народаў, прайду дажжом, з'яўлюся сном, мільгну трывожным цэнім. У ранняй лірыцы А. Разанава смуткуе бярозавы гай, ясені курчацца ў трансе, замерзлае возера стыне ў труне; бары ў цішы напеўнай краіны стромка ў вышыню; туман нябачны пойдзе ў сені; сьвятанкі пойцам па вадзе; нашай памяці людзей узыходзіць трысцам, верасамі; неспасціглую думка люляць лясы.
1.Разанаў, А. У высях плаваюць гусі: пункціры / Алесь Разанаў // ЛіМ. − 2017. − 1 снеж. (№ 48). − С. 8
2.Алейнік, Л. Сказаць усё аб творчасці А.Разанава /Л. Алейнік // ЛіМ . −№ 2. − 2008. − С. 7
3.Аляшкевiч, Т. Гук і сэнс у паэтычным космасе Алеся Разанава / Т. Аляшкевіч // Полымя. − 2009.− № 5. − С. 73−76
4.Аксянюк, І. П. Паэт А. Разанаў. Традыцыі беларускай філасофскай паэзіі / І.П. Аксянюк // Народная асвета. − 2016. − № 4. − С. 58
5.Iвашчанка, А. С. Медытацыя як творчы метад: Жанравыя асаблівасці і эвалюцыя пункціраў А.Разанава: літ.-крыт. арт.; Бібліягр.:11 назв. // Роднае слова. − 2006. − №12. − С. 10−12.
6.Орлов, И. "Гановерскія пункціры" в Бресте : Нов. кн. стихов А. Рязанова подар. Брест. обл. б-ке В.Орловым // Вечерний Брест. − 2004. − 16 янв. − С.3
7.Івашчанка, А. С. Паэтыка Алеся Разанава: Miж медытацыяй i рацыяй: манаграфія / А. С. Івашчанка; нав. рэд. М. А. Тычына. − Мінск : БІТУ, 2008 − 144 с.
8.Кісліцына, Г. М. Алесь Разанаў / Г. М. Ксіліцына // Гісторыя беларускай літаратуры XX стагоддзя : у 4 т. − Т. 4 Кн. 2 1986-2000 / НАН Белapyci, Аддз-не гуманіт. навук i мастацтваў, Інс-т культуры імя Я. Купалы : навук. рэд. У. В. Гніламёдаў, С. С. Лаўшук. − Мінск : Бел. навука, 2003. − С. 591−604.
9.Гніламёдаў, У. Ад даўніны да сучаснасці : нарыс пра беларускую паэзію / У. Гніламедаў. − Мінск: Маст. літ., 2001. − 246 с.
10.Анталогія беларускай паэзіі: у 3 т. / рэдкал.: Р. Барадулін i інш.; уклад. У. В. Гніламедаў. − Том 3 Вершы i паэмы. − Мінск: Мастацкая літаратура, 1993.−671 с.
11.Багамолава, А. “Сэнсу страта − страта ўсяго”: Лінгвістычны аналіз экспрэсіўных сінтаксічных сродкаў паэтычнай мовы А.Разанава // А. Багамолава. −Роднае слова. − 2007. − № 2. − С. 23−24
12.Свіст, М. Чым адметны беларускі воўк?: [разважанні аб філасофіі, формах і жанрах паэзіі А. Разанава] / Марыя Свіст // Бярозка. − 2017. − № 8. − С. 16−18
13.Разанаў, А. Танец з вужакамі : выбранае / А. С. Разанаў // Мінск: Мастацкая літаратура. − 1999. – 462 с.
14.Разанаў, А. Лясная дарог: версэты / Алесь Разанаў. − Мінск: І. П. Логвінаў, 2005. − 199 с.
15.Багамолава, А. Кожны радок крылаты: лінгвіст. і экстралінгвіст. разважанні над паэзіяй А. Разанава // Роднае слова. − 2007. − №1. − С. 21−23
16.Гаравая, М. Погляд скрозь магічны крышталь: [пра творчасць паэта Алеся Разанава] / Маргарыта Гаравая // Маяк. − Береза, 2017. − 2 дек. − С. 9
17.Iвашчанка, А. С. Паэтыка творчага пошуку Алеся Разанава; А.С.Івашчанка // Весцi Нацыянальнай Акадэмii Навук Беларусi. Серыя гуманітарных навук. − 2006. − №3. − С. 97−102.
18.Аляшкевіч, Т. А. Традыцыі класікаў ў Якуба Коласа і Янкі Купалы ў мастацкай свядомасці А. Разанава / Т. А. Аляшкевіч // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. − 2019. − № 1. − Том 9. − С. 15–24.
19.Воршыч, А. Новыя кнігі Разанава: ў выд-ве “Логвінаў” выйшлі “Кніга ўзнаўленьняў” і зб. “Лясная дарога” // А. Воршыч. − Наша ніва. − 2006. − С. 18
20.Дубоўская, Т. А. Беларуская ментальнасць на фоне нямецкага кантэксту ў кнігах Алеся Разанава “Гановерскія пункціры” і “Трэцяе вока” / Т. А. Дубоўская //Весці Беларускага дзяржаўнага педагагічнага універсітэту. Серыя 1, Педагогіка. Псіхалогія. Філалогія. − 2014. − № 3. − С. 62−66