Уводзіны
Глава 1. Выкарыстанне тэксту на ўроках роднай мовы як дыдактыка-метадычная праблема
1.1. Выкарыстанне тэксту на ўроках мовы: псіхолага-педагагічны і лінгвістычны аспекты
1.2. Тэкст як крыніца пазнання і сродак вывучэння граматыкі
1.3. Метадычныя праблемы выкарыстання тэксту пры вывучэнні мовы
1.4. Аналіз падручніка па беларуская мове для 4 класа
Глава 2. Методыка работы з тэкстам на ўроках беларуская мовы ў 4 класе
2.1. Засваенне ведаў пра тэкст ў працэсе вывучэння мовы ў 4 класе
2.2. Удасканаленне маўленчых навыкаў пры навучанні пераказу
2.3. Удасканаленне маўленчых навыкаў вучняў у працэсе інтэграванага навучання
2.4. Эксперыментальная частка
Заключэнне
Літаратура
Дадатак А
Дадатак Б
Уводзіны
Праблема развіцця маўлення заўсёды была ў цэнтры навучання мовам. Развіццё вуснай і пісьмовай мовы вучняў – адна з найважнейшых задач навучання беларускай мове ў школе – увесь час дэкларавалася ў школьных праграмах. І гэта невыпадкова. Развіццё маўлення – гэта адначасова і развіццё асобы чалавека, яго здольнасцей, інтэлекту, мыслення, маралі. Праблема развіцця маўлення шматгранна. Яна ахоплівае цэлы комплекс пытанняў. Лагічна выразная, доказная, вобразная вусная і пісьмовая мова вучня – паказчык яго разумовага развіцця.
Вывучэнне беларускай мовы для дзіцяці з'яўляецца асновай усяго працэсу навучання, сродкам развіцця мыслення, ўяўлення і інтэлектуальных здольнасцяў, а таксама служыць спосабам адаптацыі чалавека ў грамадстве. Каб правільна выказаць свае думкі, вучань павінен валодаць пэўнымі навыкамі, якія з'яўляюцца агульнымі як для дзяцей малодшага школьнага ўзросту, так і для дарослых.
Такім чынам, змест прадмета (беларуская мова) накіравана на фарміраванне і ўдасканаленне функцыянальнай пісьменнасці навучэнца, асноў моўнай кампетэнцыі. Асаблівую ўвагу на ўроках беларускай мовы ў пачатковай школе надаецца развіццю вуснай і пісьмовай мовы. Тэкст валодае значным дыдактычным патэнцыялам для фарміравання навыкаў розных кампетэнцый: ад лінгвістычных да культурных. Школьная практыка паказвае, што тэкст з'яўляецца асновай навучання па розных прадметах. Працуючы з тэкстам, малодшыя школьнікі набываюць камунікатыўныя навыкі.
Недастатковасць тэарэтычнай і практычнай распрацаванасці названай праблемы абумовілі выбар тэмы курсавой работы.
Глава 1. Выкарыстанне тэксту на ўроках роднай мовы як дыдактыка-метадычная праблема
1.1. Выкарыстанне тэксту на ўроках мовы: псіхолага-педагагічны і лінгвістычны аспекты
Вызначэнне тэксту, вылучэнне яго асноўных прыкмет - даволі вялікая праблема ў лінгвістыцы; меркавання навукоўцаў па гэтым пытанні моцна адрозніваюцца.
У навуковай літаратуры не склалася адзінага падыходу да вызначэння паняцця тэксту. У сувязі з гэтым паняцце «тэкст» разглядаецца навукоўцамі з розных пунктаў гледжання. У
Тэкст уяўляе сабой «аб'яднаную па сэнсе паслядоўнасць знакавых адзінак, асноўнымі ўласцівасцямі якой з'яўляюцца спалучанасць і цэласць» [4].
Т. М. Нікалаева разумее тэкст як «паслядоўнасць прапаноў, звязаных адзін з адным па сэнсе ў рамках агульнай задумы аўтара» [1].
На думку І.М. Гарэлавай, «тэкст - гэта сувязь, па меншай меры, двух выказванняў, у якіх можа завяршацца мінімальны акт зносін - перадача інфармацыі або абмен думкамі паміж партнёрамі» [11].
Гальперын І.Р. лічыць, што «тэкст - гэта твор речетворческого працэсу, якое валодае завершанасцю, аб'ектываваных ў выглядзе пісьмовага дакумента, літаратурна апрацаванае ў адпаведнасці з тыпам гэтага дакумента, твор, якое складаецца з назвы (загалоўка) і шэрагу адмысловых адзінак (сверхфразовых адзінстваў), аб'яднаных рознымі тыпамі лексічнай , граматычнай, стылістычнай сувязі, якое мае пэўную мэтанакіраванасць і прагматычную ўстаноўку »[5].
Глава 2. Методыка работы з тэкстам на ўроках беларуская мовы ў 4 класе
2.1. Засваенне ведаў пра тэкст ў працэсе вывучэння мовы ў 4 класе
Мэта даследавання: правесці доследна-эксперыментальную работу па вызначэнню ўзроўню сфарміраванасці ўменняў працаваць з тэкстам на ўроках беларускай мовы ў вучняў кантрольнай і эксперыментальнай групах. 4 «А» - кантрольная група (КГ) і 4 «Б» - эксперыментальная група (ЭГ).
Задачы даследавання: 1) вызначыць крытэрыі і паказчыкі фарміравання ўменняў працаваць з тэкстам малодшых школьнікаў на ўроках беларускай мовы; 2) вызначыць крытэрыі і паказчыкі узроўняў сфарміраванасці ўменняў працаваць з тэкстам малодшых школьнікаў на ўроках беларускай мовы.
Фарміраванне ўменняў працаваць з тэкстам малодшых школьнікаў на ўроках беларускай мовы патрабуе сістэматычнай працы, а таксама самастойнай. Зыходзячы з гэтага, існуюць крытэрыі і паказчыкі узроўняў фарміравання ўменняў працаваць з тэкстам малодшых школьнікаў на ўроках беларускай мовы:
1. Уменне озаглавліваць тэкст
2. Уменне вызначыць тэму тэксту
3. Уменне дзяліць тэкст на часткі
4. Уменне выкарыстаць моўныя сродкі сувязі
5. Уменне кампазіцыйна правільна пабудаваць выказванне (пачатак, асноўная частка, канцоўка)
6. Уменне адбіраць адпаведныя лексічныя і граматычныя сродкі па тэме выказванні
7. Уменне адбіраць матэрыял для выказванні па тэме
8. Уменне лагічна правільна выкладаць змест апавядання, які складаецца з трох частак.
Заключэнне
Пад тэкстам мы будзем разумець два ці некалькі прапаноў, якія маюць агульную думку. Сродкі граматычнай сувязі ўяўляюць сукупнасць прыведзеных вышэй прыкмет і стварае сістэму маўленчых сітуацый, тып маўленчай сітуацыі вызначае канкрэтную мадэль камунікацыі (паведамленні). Адбываецца маўленчага паводзін, якая адлюстроўваецца на нормах (жорсткіх або менш жорсткіх, свабодных) маўленчай арганізацыі тэксту. Тэкст адпаведна атрымлівае тую форму, якая дапамагае яму выканаць дадзеную камунікатыўную задачу. Чым больш стандартны тэкст, тым ярчэй выяўляюцца яго прыкметы, тым больш прадказальная аказваецца яго форма. Тэкст павінен мець сваю кампазіцыйную форму і адпавядаць правілам пабудовы.
Тэкст выступае найперш як пэўнае завершанае паведамленне, якое валодае сваім зместам (інфармацыя тэксту), сваім сэнсам (выражэнне асноўнай думкі, пэўнага меркавання), арганізаванае паводле мадэлі адной з існуючых у літаратурнай мове формы паведамлення (функцыянальнага стылю, яго разнавіднасці і жанру) і якое характарызуецца сваімі прыкметамі.
Адной з прыкмет тэксту з’яўляецца яго інфармацыйнасць, ці яго змест, хаця не заўсёды можна паставіць знак роўнасці паміж паняццямі, абазначанымі тэрмінамі “інфармацыя” і “змест” тэксту.
У пачатковай школе закладваецца база моўных уменняў і навыкаў, і ў гэты час трэба надаваць асаблівую ўвагу авалодання вучнямі моўнымі паняццямі і тэрмінамі, так як без паняццяў і тэрмінаў неймаверная ніякая навука. Паколькі гэта складаны і доўгачасовы працэс, то ён складаецца з некалькіх этапаў: эмпірычнага, тэарэтычнага, паглыблення паняцці.
Падручнік – асноўны сродак навучання беларускай мове. Падручнік дае прастору для творчасці настаўніка ў выкарыстанні найбольш эфектыўных метадаў і сродкаў навучання.
1. Азерка, В.Ул. Паўтор як сродак арганізацыі тэксту / В.Ул. Азерка // Роднае слова. – 1999. - №11. – С. 90-94.
2. Анціпава, М.Б. Работа над пераказам у 2-4 класах / М.Б. Анціпава // Пачатковая школа. – 1999. – №12. – С. 9-11.
3. Беларуская мова. Падручнік для 4 класа. Частка 1.
4. Бялькова, О.П. Зборнік практыкаванняў па развіцці маўлення малодшых школьнікаў, 2013. [Электронны рэсурс] / О.П. Бялькова. Рэжым доступу: http: //festival.1 september.ru/authors/228-029-688
5. Багуслаўскі, М.В. Адукацыйная сістэма Л.В. Занкова: Навуковыя дасягненні і маральныя ўрокі / М.В. Багуслаўскі// Весці Валгаградскага педагагічнага інстытута. - 2009. - №4. - С. 151-153.
6. Валочка, Г.М. Асноўныя характарыстыкі сучаснага ўрока беларускай мовы / Г.М. Валочка // Беларуская мова і літаратура. – 2008. – № 12. – С. 2 - 14.
7. Варажбітава, А. А. Пачатковая адукацыя: Методыка выкладання рускай мовы: табліцы, схемы, алгарытмы: учеб.- метад. дапаможнік / А. А. Варажбітава. - М.: Флінта, 2014. - 248 с.
8. Варановіч, З.Б. Роля практываванняў у падрыхтоўцы да пераказу / З.Б. Варановіч // Роднае слова. – 2000. - №5. – С. 61-63.
9. Вучэбныя праграмы па вучэбных прадметах для устаноў агульная сярэдняй адукацыі з беларускай і рускай мовамі навучання і выхавання. – Мінск : Нацыянальны інстытут адукацыі, 2017. – 346 с.
10. Выкладанне беларускай мовы ў школе / М.Г. Яленскі, Л.С. Васюковіч, І.М. Саматыя і інш. – Мн.: Народная асвета, 1994.
11. Гарэлава, І. Н. Прыёмы працы з тэкстам / І.М. Гарэлава / "Навука і Школа». - 2017. - №5. - С. 15-16.
12. Канцэпцыя вучэбнага прадмета “Беларуская мова”. // Роднае слова. – 2009. – № 8. – С. 91 - 95.
13. Львоў, М. Р. Методыка выкладання рускай мовы ў пачатковых класах: вучэб. дапаможнік для студэнтаў выш. педаг. навучальных устаноў / М. Р. Львоў, В. Г. Гарэцкі, А. В. Сасноўская. - М.: Акадэмія, 2015. - 461 с.
14. Львоў, М.Р. Методыка развіцця маўлення малодшых школьнікаў: Дапаможнік для настаўнікаў / М.Р. Львоў.- Масква .: Навука і тэхніка, 1985.-176 с.
15. Ляшчынская, В. А. Методыка выкладання беларускай мовы : вучэб. дапам. для філал. фак. ВНУ / В.А. Ляшчынская. – Мінск : Выш. шк., 1998. – 191 с.
16. Ляшчынская, В. А. Тэкст на ўроках беларускай мовы : практычны дапаможнік для студэнтаў філалагічных спецыяльнасцей ВНУ / В. А. Ляшчынская; М-ва адукацыі РБ; Гомельскі дзярж. ун-т імя Ф. Скарыны. – Гомель : ГДУ імя Ф.Скарыны, 2008. – 64 с.
17. Малышка І.Л. Развіццё камунікатыўных навыкаў вучняў на ўроках беларускай мовы / І.Л. Малышка [электронны рэсурс]. – Рэжым доступу : http://conf.grsu.by/alternant/2013/04/09/827/.
18. Мартынкевіч С. В. Развіццў камунікатыўнай кампетэнцыі школьнікаў пры вывучэнні беларускай мовы.Мінск, “Выдавецкі цэнтр БДУ”, 2010
19. Свірыдзенка В. І., Антонава Н. У. Распрацоўкі ўрокаў беларускай мовы ў 2 класе / В. І.Свірыдзенка , Н. У. Антонава. – Мінск : Аверсэв, 2014. – 254 с.
20. Цярэшка, Я. Г. Інтэграваныя ўрокі па роднай мове ў 1 класе школ з беларускай мовай навучання / Я. Г. Цярэшка // Пачатковая школа. 1992. - № 3. – С. 9.