УВОДЗІНЫ
ГЛАВА 1 ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСПЕКТЫ ВЫВУЧЭННЯ ДЗЕЛАВОЙ ПРЭСЫ
1.1. ПАНЯЦЦЕ І АСНОЎНЫЯ ХАРАКТАРЫСТЫКІ ДЗЕЛАВОЙ ПРЭСЫ
1.2. АГУЛЬНЫ АГЛЯД ДЗЕЛАВЫХ ВЫДАННЯЎ БЕЛАРУСІ І РАСІІ
ГЛАВА 2 СТЫЛІСТЫЧНЫ І КАНЦЭПТУАЛЬНЫ АНАЛІЗ ДЗЕЛАВЫХ ВЫДАННЯЎ БЕЛАРУСІ І РАСІІ
2.1. КАНЦЭПТУАЛЬНЫЯ АСАБЛІВАСЦІ ДЗЕЛАВЫХ ВЫДАННЯЎ БЕЛАРУСІ І РАСІІ
2.2. СТЫЛІСТЫЧНЫЯ АСАБЛІВАСЦІ ДЗЕЛАВЫХ ВЫДАННЯЎ БЕЛАРУСІ І РАСІІ
ЗАКЛЮЧЭННЕ
СПІС ВЫКАРЫСТАНЫХ КРЫНІЦ
УВОДЗІНЫ
Змена палітычнай сістэмы, станаўленне рыначных адносін і сацыяльныя трансфармацыі ў апошнія 20 гадоў спрыялі значнай мадэрнізацыі тыпалагічнай структуры беларускай медыясістэмы.
Акрамя таго што з'явіліся выданні розных формаў уласнасці, іншай стала і змястоўная накіраванасць СМІ. Важнымі аспектамі гэтай тэндэнцыі з'явіліся ўзмацненне увагі да дзелавой праблематыкі ў масавай грамадска-палітычнай прэсе і ўзнікненне сегмента спецыялізаваных дзелавых выданняў.
Такое палажэнне дзелавой прэсы абумоўлена, у першую чаргу, наяўнасцю адпаведнай аўдыторыі (бізнэс-эліты), якая зацікаўлена ў атрыманні актуальнай і дакладнай інфармацыі ў той ці іншай галіне эканамічнай прасторы. Гэта значыць, як дакладна адзначае даследчык А. В. Выркоўскі, «усе дзелавыя СМІ прызначаны для забеспячэння аўдыторыі неабходнай ёй інфармацыяй аб тым, што адбываецца ў свеце бізнесу / фінансаў. Задача дзелавога выдання - даць інфармацыю, задача чытача - прыняць яе да ведама, рушыць услед (ці не рушыць услед) радзе журналіста, ацаніць сітуацыю на рынку, прааналізаваць існуючыя тэндэнцыі» [1, с. 60].
Дзелавыя выданні з'яўляюцца неабходным элементам рынкавай эканомікі. Яны выконваюць спецыфічную камунікатыўную функцыю, забяспечваючы бізнес-камунікацыі ў бізнес-супольнасці, што шмат у чым вызначаецца самой функцыянальнай сутнасцю такіх выданняў. Таму вывучэнне дзелавой прэсы з'яўляецца актуальным.
Мэта даследавання – вызначыць асаблівасці дзелавой прэсы Беларусі і Расіі.
Задачы:
1) Даць азначэнне дзелавой прэсы;
2) Правесці агляд дзелавых выданняў Беларусі і Расіі;
3) Вызначыць канцэптуальныя асаблівасці дзелавых выданняў Беларусі і Расіі.
4) Апісаць стылістычныя асаблівасці дзелавых выданняў Беларусі і Расіі.
Аб’ект даследавання – дзелавыя выданні.
Прадмет даследавання – стылістычныя і канцэптуальныя асаблівасці дзелавой прэсы Беларусі і Расіі.
ГЛАВА 1 ТЭАРЭТЫЧНЫЯ АСПЕКТЫ ВЫВУЧЭННЯ ДЗЕЛАВОЙ ПРЭСЫ
1.1. Паняцце і асноўныя характарыстыкі дзелавой прэсы
На сённяшні дзень вызначэнне дзелавой журналістыкі знаходзіцца на этапе станаўлення. Дзелавой журналістыцы прысвечаны працы такіх даследчыкаў як Я.Н. Засурскі, Б.Я. Місанжнікаў, В.С. Кулеў, А.У. Пісьмовая, Д.А. Мурзін, М.В. Шкондзін і многіх іншых.
У сваіх даследаваннях Е.І. Мардоўская прыводзіць наступнае вызначэнне дзелавой журналістыкі - «гэта выгляд журналісткай дзейнасці, накіраваны на стварэнне і забеспячэнне функцыянавання тэлеканалу сродкі масавай інфармацыі, закліканага абслугоўваць галоўным чынам катэгорыю людзей, якія маюць дачыненне да эканомікі і бізнэсу» [11, с. 23].
Д.П. Гаўра прыводзіць аналагічнае вызначэнне і кажа пра тое, што пад дзелавой журналістыкай варта разумець журналістыку, «звязаную з забеспячэннем неабходнай інфармацыяй суб'ектаў эканамічнага дзеянні» [2, с. 118].
Б.Я. Місонжнікаў прапануе разумець дзелавую журналістыку як «спецыялізаваны раздзел агульнай журналістыкі, арыентаваны на стварэнне дзелавога выдання, а менавіта газеты або часопіса, змястоўным прыярытэтам якога з'яўляецца палітэканамічны аналіз фактаў і падзей» [10, с. 183].
Важна адрозніваць «дзелавую журналістыку» і «дзелавую прэсу», так А.А. Грабельнікаў кажа пра тое, што гэта зусім розныя паняцці, якія маюць толькі некаторыя агульныя падыходы. Да дзелавой журналістыцы даследчык адносіць выдання, які публікуе сур'ёзныя аналітычныя тэксты. Да дзелавой прэсе А.А. Грабельнікаў адносіць выданні, якія могуць і не публікаваць аналітычных матэрыялаў, але што асвятляюць статыстычныя дадзеныя, рэкламныя аб'явы і прэйскуранты, неабходныя для дзейнасці эканамічных суб'ектаў [3, с. 29].
Даследчыкі ўносяць карэкціроўкі ў вызначэнне "дзелавой прэсы», пашыраюць яго і надаюць новыя адценні.
А.В. Яроменка прапануе наступнае, больш шырокае вызначэнне: «Дзелавая прэса - гэта адмысловая інфармацыйная сістэма, функцыі якой складаюцца ў забеспячэнні бізнес-камунікацыі, з адзіным катэгарыяльным прыкметай - дзелавой праблематыкай, якая раскрывае эканамічную прыроду аналізаванай прадмета» [6, с. 42].
ГЛАВА 2 СТЫЛІСТЫЧНЫ І КАНЦЭПТУАЛЬНЫ АНАЛІЗ ДЗЕЛАВЫХ ВЫДАННЯЎ БЕЛАРУСІ І РАСІІ
2.1. Канцэптуальныя асаблівасці дзелавых выданняў Беларусі і Расіі
Тэматычны рэпертуар дзелавой прэсы прадстаўлены комплексам макратэм, якія фармуюць вакол сябе мікратэмы як іх дэталізацыю і дыферэнцыяцыю па шэрагу крытэраў: геапалітычнаму, гістарычнаму, эканамічнаму, ідэалагічнаму. Фарміраванне поля рэферэнцыі ажыццяўляецца з дапамогай механізму ідэнтыфікацыі менталітэту, каштоўнасцяў, камунікатыўнага стылю адрасанта і адрасата.
Газета «Ведамасці» мае рубрыкацыю, якая рэпрэзентуе аксіялагічна значныя тэмы: «Меркаванні», «Улада», «Кампаніі», «Фінансы», «Тэхналогіі», «Нерухомасць», «Аўта», «Кар'ера», «Стыль жыцця». Устаноўка на аналітыку не толькі рэалізуецца ў пабудове дыскурсу, але і дэманструецца наяўнасцю рубрыкі «Меркаванні»: каментары, суб'ектыўная адзнака ўваходзяць, такім чынам, у канцэпцыю выдання. Макратэма «Улада» рэпрэзентуе мадэль вертыкалі грамадства, паказваючы сувязь бізнесу і дзяржаўнай, а таксама карпаратыўнай улады. Пры гэтым звернем увагу, што кожная тэма мае геапалітычную дэталізацыю: у артыкулах аналізуюцца сітуацыі ў сферы фінансаў, тэхналогій, улады, кар'еры і т. д. на некалькіх геапалітычных пляцоўках: Злучаныя Штаты Амерыкі, Еўразона, асобныя краіны Еўропы (прычым краіны ранжыру выключна па эканамічным крытэру - паспяховаму / непаспяховыя становішчу ў сітуацыі сусветнага фінансавага крызісу), Блізкі Усход, Расія, Масква, расійскія рэгіёны.
У газеце "Камерсант", чыя камунікатыўная стратэгія адрозніваецца падвышанай іранічная і правакацыйнымі (на фоне іншых дзелавых СМІ), тэматычны рэпертуар арыентаваны на аналагічную камунікатыўную групу. Рубрыкі фармуюцца па наступных катэгорыях: «Палітыка», «Эканоміка», «Бізнэс», «У свеце», «Здарэнне», «Грамадства», «Культура», «Спорт», «Галіновыя тэмы» (аўтамабілі, банкі і інвестыцыйныя фоны, нерухомасць, сувязь і тэлекамунікацыі). Відавочна, што тэматычны рэпертуар дадзенага СМІ некалькі шырэй, чым у «Ведамасцях», акрамя таго, ён больш падрабязна дыферэнцыраваны.
ЗАКЛЮЧЭННЕ
Па выніках праведзенага даследавання можна зрабіць наступныя вывады.
Дзелавыя выданні маюць шэрах спецыфічных рыс. Аўдыторыяй дзелавых СМІ з'яўляюцца прадстаўнікі бізнесу і дзелавой супольнасці, і гэта абумоўлівае і кола тэм, і спецыфіку іх падачы ў дзелавой прэсе. Інфармацыя падаецца ў выглядзе аб'ёмных тэкставых матэрыялаў і складаных статыстычных дадзеных, для ўспрымання якой патрабуюцца значныя часавыя выдаткі і разумовыя высілкі, неабходная працяглая канцэнтрацыя ўвагі. Акрамя таго, аб'ёмныя складаныя аналітычныя і публіцыстычныя матэрыялы аперуюць не толькі дакладнымі аператыўным дадзенымі, але і абстрактнымі паняццямі, выяўленнем узаемасувязяў, высочваннем дынамікі развіцця.
Аналіз артыкулаў дзелавых выданняў Расіі і Беларусі дазваляе зрабіць выснову аб тым, што мікратэмы, інтэрпрэтаваныя ў тэкстах, адпавядаюць канцэптуальным устаноўкам дзелавога менталітэту: сацыяльныя пытанні даследуюцца з пункту гледжання функцыянавання эканомікі, бізнесу, палітычныя - як гарант паспяховай працы бізнэс-структур, культурныя - у якасці эксперыментальнай пляцоўкі рэалізацыі дзелавых праектаў і стымулявання дзелавой грамадзянскай свядомасці, выхавання дзелавой карціны свету.
Вывучыўшы дадзеную тэму можна зрабіць тры галоўныя высновы аб сучаснай перыёдыцы дзелавой прэсы: гэтыя выданні не проста пішуць аб бізнесе, яны абслугоўваюць яго; ініцыятыва стварэння такіх газет і часопісаў ад журналістаў перайшла да тых, хто павінен спажываць дадзеную прадукцыю, - бізнесменаў і камерцыйных структур; у іх цэняцца не столькі публіцыстычныя развагі журналістаў, колькі меркаванні кампетэнтных спецыялістаў.
У стылістычных адносінах дзелавую прэсу Беларусі і Расіі адрозніваюць досыць жорсткія стандарты «зместу» і «формы», што нярэдка дае чытачам і даследчыкам падставы папракаць выдання дадзенага тыпу ў «сухасці» і «абязлічанасці». Вядучымі прынцыпамі мовы і стылю дзелавой прэсы з'яўляюцца імкненне да сціснутага, лаканічнага выразу думак, адмова ад суб'ектыўнасці і залішняй экспрэсіі, непрыманне скандальнасці. Вызначана актыўнае выкарыстанне ў тэкстах дзелавой прэсы складанаскарочаных слоў. Шырокі лексічны пласт у дзелавых перыядычных выданнях складаюць тэрміны і прафесіяналізмы, а таксама актыўнае выкарыстанне запазычанай лексікі. Перш за ўсё гэта тэрміны і паняцці, якія адносяцца да сфер эканомікі, паліталогіі, менеджменту, маркетынгу, PR, рэкламы, камп'ютарных тэхналогій і інтэрнэт-камунікацыі.
1. Вырковский, А. В. Деловые журналы США и России : прошлое и настоящее / А. В. Вырковский. – М. : МедиаМир, 2009. – 160 с.
2. Гавра, Д.П. Деловая журналистика: к определению понятия / Д.П. Гавра // Средства массовой информации в современном мире. Петербургские чтения: Межвуз. науч.-практ. Конф.,24 – 25 апреля 2007г.: сб. докл. – СПб. 2007. – С. 28-32.
3. Грабельников, А.А. Массовая информация в России: от первой газеты до информационного общества: /А.А.Грабельников. – М. : Изд-во Рос.Ун-та дружбы народов, 2001. – 300 с.
4. Голикова, Л . Б . Типология деловых журналов / Л.Б. Голикова // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. – 2007. – Вып. 3. – С. 41–52.
5. Долгушина Е.К. Особенности языка современной массовой и качественной прессы России: Лексический аспект: Автореф. дис. … канд. фил. наук. М., 2004.
6. Еременко, А. В. Деловая пресса в России: история, типология, моделирование изданий : автореф. дис. канд. филол. Наук / А.В. Еременко. – Ростов н/Д., 2007. – 29 с.
7. Касперович, Е.В. Белорусская корпоративная пресса: информационно-деловой аспект / Е.В. Касперович // Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. – 2010. – № 3. – С. 38-42.
8. Кулев, В.С. Деловая пресса России: настоящее и будущее / В.С. Кулев. – М. : Профи,1999. – 230 с.
9. Мельник, Г. С. Деловая журналистика : учеб пособие / Г. С. Мельник, С. М. Михайлова. – СПб. : Питер, 2010. – 304 с.
10. Мисонжников, Б.Я. Деловое издание в лабиринте медиарынка / Б.Я. Мисонжников //Журналистика: исследования – методология практика: / Б.Я.Мисонжников, Г.В. Жирков. – СПб., 2004. – 304 с.
11. Мордовская, Е.И. Деловая пресса в системе периодической печати: типологические факторы, характеристики становления и развития: автореферат дис. канд. филол. Наук / Е.И. Мордовская. – М., 1998. – 28 с.
12. Мурзин Д.А. Деловая пресса // Типология периодической печати: Учеб. пособие для студентов вузов / Под ред. М.В. Шкондина, Л.Л. Реснянской. М., 2007. С. 104–120.
13. Погодаева, Е.А. Репрезентация когнитивного стиля современного делового человека в текстах деловой прессы : дис. … канд. филол. Наук / Е.А. Погодаева. –Барнаул, 2009.
14. Сергачёв В.Я. Деловая пресса региона: состояние и перспективы развития: Дис канд. фил. наук: 10.01.10. СПб., 2000.
15. Сметанина С.И. Медиатекст в системе культуры (динамические процессы в языке и стиле журналистики конца ХХ века): Научное издание. СПб., 2002.
16. Чемякин, Ю. В. Соотношение понятий «деловая пресса» и «корпоративная пресса» / Ю.В. Чемякин // Гуманитарные науки. Выпуск 24. Журналистика и массовые коммуникации. – 2008. – № 60. – С. 42-48.
17. Ширяева, О.В. Репрезентация концепта «деньги» в русском деловом информационно-аналитическом медиадискурсе (2010-е гг.) / О.В. Ширяева // Гуманитарные и социально-экономические науки. – 2012. – № 2. – С. 67–70.
18. Ширяева, О.В. Формирование деловой картины мира в российской деловой прессе 1990-2000-х гг. / О.В. Ширяева // Известия Высших учебных заведений Северо-Кавказских регионов. – 2013. – № 1. – С. 89–93.